پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 10079
پ

روسیه: همکاری‌مان با کشورها در ISS را متوقف می‌کنیم، بلکه تحریم‌ها برداشته شوند

روسیه سرانجام به طور رسمی اعلام کرد تا زمانی که تحریم‌های تنظیم شده علیه این کشور پس از حمله به اوکراین لغو نشود، به همکاری با سایر کشورها در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پایان خواهد داد.

«دیمیتری روگوزین»، رئیس «روسکاسموس» (Roscosmos)، سازمان فضایی فدرال روسیه با انتشار یک رشته توییت اعلام کرد که احیای روابط عادی این سازمان با شرکای خود در ایستگاه فضایی بین المللی و انجام پروژه‌های دیگر تنها با «لغو کامل و بدون قید و شرط تحریم‌های غیرقانونی» امکان‌پذیر است. روگوزین در توییت‌های خود همچنین توضیح می‌دهد که با ارسال نامه‌هایی به ناسا، آژانس فضایی اروپا و آژانس فضایی کانادا، برای تحریم‌های انجام شده درخواست تجدیدنظر کرده است.

  • ایستگاه فضایی

  • ایستگاه فضایی

  • ایستگاه فضایی

ناسا همچنان به همکاری با روسیه در ISS ادامه می‌دهد

او همچنین اسنادی را به اشتراک گذاشته که ظاهرا پاسخ هر یک از کشورها را توضیح می‌دهد. در نامه امضا شده توسط «بیل نلسون»، مدیر ناسا آمده است: «ایالات متحده به حمایت خود از همکاری‌های فضایی بین‌المللی دولتی، به ویژه فعالیت‌های مرتبط با بهره‌برداری از ایستگاه فضایی بین‌المللی با روسیه، کانادا، اروپا و ژاپن ادامه می‌دهد. اقدامات جدید و موجود ایالات متحده در زمینه کنترل صادرات همچنان همکاری بین ایالات متحده و روسیه برای اطمینان از ادامه عملیات ایمن خود در ISS را امکان‌پذیر می‌کند.»

«لیزا کمپبل»، رئیس آژانس فضایی کانادا در بیانیه خود به موضوع مشابهی اشاره کرده و نوشته: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که کانادا به حمایت از برنامه ISS ادامه می‌دهد و به عملیات ایمن و موفقیت‌آمیز آن وفادار است.» با این حال «جوزف اشباخر»، رئیس آژانس فضایی اروپا اعلام کرد که درخواست روگوزین را برای ارزیابی به کشورهای عضو آژانس منتقل خواهد کرد.

با این وجود، روگوزین در ادامه توییت خود با اشاره به این موضوع که هدف از تحریم‌ها، کشتن اقتصاد روسیه است، توضیح داد که روسکاسموس به زودی تاریخی را برای توقف مشارکت روسیه در ایستگاه فضایی بین المللی اعلام خواهد کرد.

این مقام روسی در ماه فوریه نیز به شدت به تحریم‌های اعمال شده توسط «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد و تهدید کرد که ایستگاه فضایی بدون حضور روسیه ممکن است روی زمین سقوط کند.

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه