پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 10278
پ

دانشمندان می‌خواهند با باکتری‌های مهندسی شده، از روده در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها محافظت کنند

محققان موسسه Wyss روی باکتری‌هایی مطالعه می‌کنند که می‌توانند بدون داشتن عوارض جانبی از جمله اسهال، از روده در برابر عوارض جانبی مصرف آنتی بیوتیک‌ها محافظت کنند.

 

«الکساندر فلمینگ»، میکروبیولوژیست اسکاتلندی در سال 1928 دارویی را که امروزه به نام «پنی سیلین» می‌شناسیم، کشف کرد. تلاش فلمینگ و همکارانش توانست نحوه درمان عفونت‌های باکتریایی را تغییر دهد و تا به امروز، آنتی‌بیوتیک‌ها یکی از قوی‌ترین داروهایی هستند که ما برای محافظت در برابر باکتری‌های مضر استفاده می‌شوند.

اما همین آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند میکروب‌های خوبی که در روده ما زندگی می‌کنند از بین ببرند و عوارضی همچون اسهال که ممکن است حتی تا ماه‌ها طول بکشد را ایجاد کنند. در سال‌های اخیر، برخی پزشکان برای کمک به جبران آسیب‌هایی که آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند به باکتری‌های روده وارد کنند، پروبیوتیک‌ها را تجویز می‌کنند.

نتایج تحقیق درباره باکتری‌های جدید

در مطالعه‌ منتشر شده در نشریه Nature Biomedical Engineering، جزئیات بررسی‌های انجام شده توسط محققان موسسه Wyss  با الهام از مطالعات بیولوژیکی دانشگاه هاروارد و موسسه فناوری ماساچوست به این موضوع پرداخته شده که محققان روی تولید باکتری‌هایی کار کرده‌‌اند که می‌گویند می‌تواند افراد را در برابر عوارض جانبی مضری که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند روی روده ما داشته باشند، محافظت کنند.

این محققان سویه‌ای از باکتری‌ها را اصلاح کرده‌اند که اغلب در تولید پنیر استفاده می‌شود تا آنزیمی را که می‌‌تواند آنتی بیوتیک‌های بتالاکتام را تجزیه کند، تولید کند. بسیاری از رایج‌ترین آنتی بیوتیک‌ها از جمله پنی سیلین که در ایالات متحده تجویز می‌شوند، در این خانواده قرار دارند. محققان با استفاده از ویرایش ژن، نحوه سنتز آنزیم را توسط باکتری‌ تغییر دادند تا از انتقال این قابلیت به باکتری‌های دیگر جلوگیری کنند. نتیجه این کار باعث می‌شود اثرات مضر آنتی بیوتیک‌ها کاهش پیدا کند.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که این باکتری‌ها به صورت قابل‌توجهی آسیب آمپی‌سیلین به میکروب‌های روده را کاهش می‌دهد. در مقابل، موش‌هایی که فقط آنتی‌بیوتیک دریافت کرده بودند، چنین وضعیتی نداشتند.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : آنتی بیوتیک
ارسال دیدگاه