پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 10354
پ

مدیرعامل فایزر: واکسن جدید کرونا اومیکرون احتمالا فصل پاییز از راه می‌رسد

«آلبرت بورلا»، مدیرعامل فایزر اعلام کرد این شرکت روی تولید واکسن جدیدی برای مقابله با واریانت اومیکرون کرونا کار می‌کند که احتمالا پاییز سال جاری آماده می‌شود و می‌تواند علاوه بر سویه اومیکرون، در برابر سویه‌های قدیمی‌تر کرونا نیز موثر باشد.

 

مدیرعامل شرکت فایزر در کنفرانس مطبوعاتی فدراسیون بین‌المللی تولیدکنندگان و انجمن‌های دارویی اضافه کرد تولید واکسنی که تنها بتواند برای مقابله با واریانت اومیکرون اثربخشی داشته باشد، چندان سخت و پیچیده نیست. اما از نظر علمی و فنی، چالش اصلی تولید واکسنی است که بتواند هم در برابر واریانت اومیکرون و هم در برابر سویه‌های قبلی شناخته شده اثربخشی داشته باشد. در این صورت نیاز نیست برای سویه‌های قدیمی یک واکسن و برای واریانت کرونا یک واکسن تولید شود.

در نتیجه تولید واکسنی که برای اومیکرون و سایر سویه‌های قبلی موثر باشد، یکی از چالش‌هایی است که فایزر روی آن کار می‌کند و طبق اعلام مدیرعامل این شرکت، ظاهرا واکسن مذکور احتمالا پاییز از راه خواهد رسید.

تلاش فایزر برای تولید واکسن جدید کرونا

آلبرت بورلا در کنفرانس مطبوعاتی به این موضوع اشاره کرد که فایزر و بیون‌-تک در تلاشند تا پاییز کار خود را در تولید چنین واکسنی به پایان برسانند که اثربخشی مطلوبی در برابر واریانت اومیکرون کرونا دارد. کرونا امیکرون بسیار قابل انتقال است و در شرایط فعلی بسیاری از کشورهای جهان را درگیر کرده است.

تحقیقات نشان می‌دهند واکسن‌های فعلی کووید-۱۹ که با هدف اثربخشی روی کرونا ویروس SARS-CoV-2 تولید شده‌اند، خصوصا بعد از گذشت شش ماه از زمان تزریق، اثربخشی لازم را در برابر امیکرون ندارند. مطالعه ماه مارس منتشر شده در نشریه «نیوانگلند» چنین ادعایی را نشان می‌دهد که اثربخشی ۷۵ درصدی بعد از دو تا چهار هفته پس از زمان تزریق، تقریبا بعد از شش ماه از زمان دریافت واکسن به حدود ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

گفتنی است مدرنا ماه گذشته آزمایش فاز 2 واکسن بوستر مخصوص اومیکرون را آغاز کرد. این واکسن حداقل سه ماه پس از دریافت دو دوز و دوز تقویت‌کننده سوم واکسن mRNA قابل استفاده است. این شرکت همچنین اعلام کرد دستاوردهای خود را همزمان با آماده شدن برای فصل پاییز، با مقامات بهداشتی به اشتراک می‌گذارد.

سازمان جهانی بهداشت البته خاطرنشان کرده مرگ و میر ناشی از کووید-19 در سراسر جهان طی هفته گذشته به پایین‌ترین میزان خود نسبت به روزهای ابتدایی همه‌گیری رسیده است. هرچند نسبت به انواع واریانت‌های جدید کرونا امیکرون که باعث افزایش موارد ابتلا در برخی کشورها شده، هشدار داده است. به نظر می‌رسد سویه‌های جدید اومیکرون یعنی BA.2 ،BA.4 و BA.5 قابلیت انتقال بسیار بالاتری نسبت به سویه اولیه امیکرون دارند.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : فایزر واکسن کرونا
ارسال دیدگاه