پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1037
پ

رشد دیوار، ‌افت شیپور در آگهی‌های مسکن

گزارش فصلی آگهی‌های بازار املاک در زمستان ۹۸ که توسط استارت‌آپ «ملک‌رادار» منتشر شده، نشان‌دهنده افت قابل‌توجه تعداد آگهی‌ها در انتهای سال گذشته است.

این استارت‌آپ که روی تحلیل آگهی‌های ملکی روی پلتفرم‌های آگهی املاک ( مانند دیوار،‌شیپور و …) کار می‌کند بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار آگهی را در زمستان ۹۸ ثبت کرده است. از این میان تعداد آگهی‌های رهن و اجاره حدود ۸۱۴ هزار،‌تعداد آگهی‌های فروش حدود ۲ میلیون، آگهی‌های مسکونی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار و آگهی‌‌های تجاری حدود ۳۰۰ هزار مورد بوده است.

ملک‌رادار می‌گوید که آگهی‌ها را که شامل آگهی‌های خرید، فروش، رهن و اجاره می‌شود از روی سایت‌ها وروزنامه‌های مختلف جمع‌آوری کرده و به‌صورت دوره‌ای تحلیل می‌کند.

طی ۱۱ ماهه ابتدایی سال ۱۳۹۸ تعداد کل معاملات مسکن شهر تهران معادل با ۳/ ۷۳هزار مورد بوده است که نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۷ با کاهش ۳۶ درصدی همراه بوده است. لازم به ذکر است قیمت متوسط هر مترمربع ملک در فصل زمستان ۳/ ۱۴۱ میلیون ریال بوده است که با ۱۲ درصد رشد نسبت به فصل بهار (معادل با ۶/ ۱۲۶ میلیون ریال در هر مترمربع) همراه بوده است.

بررسی معاملات مسکن شهر تهران طی سه سال اخیر حاکی از این امر است که به تناسب رشد قیمت‌ها فراتر از تورم کشور، سطح متوسط تقاضای موثر مسکن با کاهش مواجه بوده است.

 روند ثبت آگهی‌های ملکی،در نیمه دوم سال ۹۸

بر اساس داده‌های به‌دست آمده از تحلیل‌های ملک‌رادار میزان آگهی‌ها در سه ماهه پایانی سال گذشته با افت قابل‌توجه روبه‌رو بوده است. بر اساس این گزارش در استان‌های تهران، البرز و منطقه خراسان در مجموع تعداد آگهی‌ها از تابستان تا زمستان اندکی بیش از ۶۱۲ هزار مورد کاهش داشته است. در این میان استان‌های تهران و البرز با کاهش مداوم تعداد آگهی‌ها روبه‌رو بوده‌اند که این روند در تهران شدت بیشتری داشته است؛ بر خلاف تهران و البرز، منطقه خراسان پس از یک دوره کاهش در پاییز، در زمستان سال گذشته مجددا شاهد افزایش تعداد آگهی‌ها بوده است. هرچند این تعداد همچنان کمتر از تابستان گذشته است.

همچنین روند ثبت آگهی‌های ملکی در نیمه دوم سال در مناطق مورد بررسی در مجموع کاهشی بوده است. در بخش آگهی‌های رهن واجاره نیز این کاهش در استان تهران بسیار محسوس‌تر از البرز و منطقه خراسان بوده است. افزایش آگهی‌های فروش در هر سه استان در نیمه دوم سال حاکی از خروج بازار مسکن از رکود با شیبی ملایم است. در بخش آگهی‌های اداری و تجاری، منطقه خراسان بر خلاف دو استان دیگر از تابستان با افزایش ملایمی در تعداد آگهی‌ها رو‌به‌رو بوده است. در بخش آگهی‌های مسکونی نیز به همین ترتیب منطقه خراسان بر خلاف دو استان دیگر افزایش ملایمی را تجربه کرده است.

 رشد دیوار، افت شیپور

ملک‌رادار با ارزیابی تعداد آگهی‌های پلتفرم‌‌های مختلف قادر به ارزیابی وضعیت آنها هم هست. بر اساس تحلیل‌های این سایت در فصل زمستان، سایت دیوار همچنان به روند افزایشی خود در بازار آگهی‌های آنلاین مسکن ادامه داده و بیش از ۶۷ درصد این بازار را در اختیار داشته است. در مقابل، سایت شیپور نیز همچنان روند کاهشی داشته و از سهم ۲۸ درصدی در تابستان به ۲۳ درصد رسیده است. در این میان افزایش سهم روزنامه همشهری از آگهی‌های مسکن که حدودا دوبرابر شده، چشمگیر است؛ هرچند در کل این روزنامه سهم مهمی در اختیار ندارد.

آگهی‌های سایت‌ها، روزنامه‌ها و پلت‌فرم‌های مختلف که در ملک‌رادار نمایش داده می‌شوند، به‌صورت یکسان از سوی کاربران مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. ممکن است پلت‌فرمی تعداد آگهی زیادی نداشته باشد، اما با اقبال بیشتر شهروندان روبه‌رو باشد. این موضوع را می‌توان به کیفیت آگهی‌ها مرتبط دانست؛ به این معنی که شهروندان براساس اطلاعاتی که در آگهی درج شده است، از آگهی استقبال کرده یا آن را نادیده می‌گیرند. ملک رادار می‌گوید که از تقسیم تعداد آگهی‌ها بر کلیک آنها می‌توان معیاری برای سنجش کیفیت آگهی‌ها به‌دست آورد.  بر این اساس داده‌ها نشان می‌دهند که آگهی‌های سایت آلونک از نظر کیفیت بالاترین رتبه را دارند و دیوار در مقام دوم قرار دارد. این در حالی است که سایت دیوار از نظر تعداد آگهی‌های نمایش داده شده در ملک‌رادار با اختلاف زیادی در صدر قرار دارد. کمترین میزان نیز از آن روزنامه خراسان است. به‌طور متوسط کیفیت آگهی‌های منتشر شده در زمستان ۲۳/ ۰ است.

 تاثیر کرونا بر آگهی‌های بازار مسکن

ورود کرونا به ایران که در اول اسفند ماه سال ۹۸ به‌طور رسمی اعلام شد، تاثیر فوری بر آگهی‌های مسکن گذاشت. بررسی آگهی‌های منتشر شده در پلت‌فرم‌های انتشار آگهی در دو هفته پایانی بهمن ماه و دو هفته ابتدای اسفند نشان می‌دهد در هفته ابتدایی اسفند، روند انتشار آگهی با کاهش چشمگیری همراه بوده که این کاهش هم در آگهی‌های منتشر شده از سوی مشاوران املاک و هم مالکان خانه‌ها دیده می‌شود؛ اما در هفته دوم اسفند، انتشار آگهی از سوی مالکان خانه‌ها مجددا افزایشی شده، در صورتی که آگهی‌های مشاوران املاک همچنان روند کاهشی داشته است.

گرچه نمی‌توان کاهش تعداد آگهی‌ها را تنها به شیوع ویروس کرونا در کشور مرتبط دانست و عوامل متعددی در این زمینه نقش داشته‌اند؛ اما در هفته ابتدایی اسفند آگهی‌های منتشرشده از سوی مالکان، بیش از ۳۳۰۰ مورد کمتر از هفته آخر بهمن بوده‌اند. در همین زمان آگهی‌های مشاوران املاک نیز بیش از ۷۵۰۰ مورد کاهش را نشان می‌دهد. در هفته دوم اسفند، آگهی‌های مالکان دوباره افزایشی شده و به میزان هفته سوم بهمن رسیده؛ اما روند کاهش آگهی‌های مشاوران همچنان کاهشی است.

نکته جالب در این میان، تاثیر کرونا بر آگهی‌های منطقه‌های خاصی از شهر است؛ به گونه‌ای که می‌توان دید در محله دارآباد تهران که به بیمارستان مسیح دانشوری نزدیک است، در دو هفته ابتدایی اسفند هیچ مالکی آگهی اجاره یا فروش ثبت نکرده یا در محله یافت‌آباد تهران که بیمارستان شهدای یافت‌آباد در آن محله قرار دارد، آگهی‌های ثبت شده از سوی مالکان با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه