پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 10589
پ

زیرسویه‌های جدید کرونا امیکرون می‌توانند ایمنی حاصل از ابتلای قبلی را دور بزنند

دو زیرسویه جدید کرونا امیکرون BA.4 و BA.5 می‌توانند از آنتی‌بادی حاصل از ابتلای قبلی به امیکرون بگریزند و موج جدیدی از شیوع بیماری را به وجود بیاورند. با این حال، کسانی که واکسن زده‌اند، خیلی بیشتر از غیرواکسینه‌ها در برابر این دو زیرسویه ایمنی دارند.

 

به گزارش رویترز، محققان آفریقای جنوبی نمونه خون 39 فردی را که قبلا به امیکرون مبتلا شده بودند، بررسی کردند. از این تعداد، 15 نفر واکسن زده بودند – هشت نفر فایزر و هفت نفر جانسون و جانسون – و 24 نفر غیرواکسینه بودند. مقاله حاصل از نتایج این مطالعه که به‌صورت پیش‌چاپ منتشر شده، می‌گوید: «گروه افراد واکسینه 5 برابر بیشتر ظرفیت خنثی‌سازی داشتند و باید از محافظت بیشتری برخوردار باشند.»

مقامات بهداشت و پژوهشگران آفریقای جنوبی می‌گویند این کشور احتمالا زودتر از انتظار وارد موج پنجم کرونا خواهد شد. آن‌ها معتقدند این موج تحت تاثیر افزایش شمار مبتلایان به زیرسویه‌های جدید امیکرون به وجود می‌آید. محققان در این مقاله نوشته‌اند: «بر اساس شرایط گریز از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده، BA.4 و BA.5 این قابلیت را دارند که موج جدیدی ایجاد کنند.» تنها حدود 30 درصد جمعیت 60 میلیون نفری آفریقای جنوبی دو دوز واکسن زده‌اند.

تزریق واکسن کرونا

کرونا امیکرون BA.4 و BA.5 به آمریکا رسید

این دو زیرسویه جدید که چند وقت پیش به فهرست سویه‌های تحت نظر سازمان بهداشت جهانی اضافه شدند، اخیرا به آمریکا هم راه پیدا کرده‌اند. این کشور از شناسایی 10 مورد ابتلا به BA.4 و 4 مورد ابتلا به BA.5 خبر داده است. این تعداد در ظاهر بسیار ناچیز است، اما می‌تواند آغازی برای شیوع سریع ویروس در میان سایر افراد جامعه باشد.

امیکرون BA.4 اولین بار 10 ژانویه و BA.4 اولین بار 26 فوریه در آفریقای جنوبی شناسایی شدند. این دو زیرسویه در حال حاضر حدود 6 و 5 درصد از کل آمار مبتلایان را تشکیل می‌دهند. منتها باید گفت که آفریقای جنوبی از ماه ژانویه ماهانه دنباله ژنتیکی حدود 1000 تست را ثبت می‌کند، در حالی که مثلا کالیفرنیا هر ماه دنباله ژنتیکی 12 هزار تست را به دست می‌آورد.

منبع: ایسنا

کلید واژه : اومیکرون کرونا
ارسال دیدگاه