مشتری مداری به سبک پاسخگویی مجازی
"شلوار توئیتری" که این روزها به موضوعی برای خوشمزگی و تبلیغ برندها و استارتاپ ها تبدیل شده این سوال مهم را مطرح می کند که پاسخگویی استارتاپ ها به کاربران در فضای مجازی چه میزان اهمیت دارد و چه تاثیری در برندسازی آنان خواهد داشت؟
ماجرا از توئیت کابری به نام مریم با حدود ۴هزار فالوئر از روز چهارشنبه شروع شد. او به عادت روزمره نویسی خود توئیتی با این مضمون منتشر کرد: "یه شلوار دارم، اسمش شلوار دیجی کالاست یه گوشه گذاشتمش، دیجی کالا زنگ میزنه میپوشم میرم پایین بسته رو تحویل میگیرم."
بعد از این توئیت فیلیمو فرصت را برای تبلیغ خود مناسب دید و زیر پست این کاربر نوشت: اگر برای فیلیمو دیدن شلواری کنار نگذاشتید ما اجازه داریم قشنگترینش رو براتون بفرستیم؟
بعد از این شوخی تبلیغاتی فیلیمو، دیجیکالا که مخاطب کاربر مریم بود، فیلیمو را منشن کرد و گفت: فیلیمو جان از سایت دیجیکالا میتونی شلوار خانوم رو بگیری.
اما ماجرا به همین دو استارتاپ ختم نشد. آسان پرداخت، جاباما، دیجیپی، درمانکده، کاله، خدمت از ما، سوییچ، مستر بلیت، ایرانسرور، ایسام، ترجمیک و قارچ ملارد برنده ای دیگری بودند که به بازی وارد شدند و خیلی زود توئیتری های زیادی از سوی استارتاپ ها و برندها با این موضوع نوشته شد. با وجود گذشت چند روز از این اتفاق به نظر می رسد این ماجرا همچنان ادامه داشته باشد و فضای مجازی شاهد محتوای توئیتری بر ژانر شلوار باشد.
پاسخگویی به کاربران در عصر دیجیتال و شبکه های اجتماعی یکی از مهمترین عوامل موفقیت برندها و شرکت ها در دیجیتال مارکتینگ است، چیزی که شاید چندان به آن توجه نمیشود اما کاربر انتظار دارد تا نسبت به آن واکنش نشان داده شود.
پاسخگویی سریع و به موقع به کاربران این اطمینان را به آنان می دهد که اگر از خدماتی ناراضی بودند شکایتشان حداقل بدون پاسخ نمی ماند و در حالت خوشبینانه رفع می شود.
کاربران شبکه اجتماعی وقتی می بینند برندها در شبکه های اجتماعی به کامنت های منفی پاسخ مسئولانه میدهند، نسبت به آن برند احساس مثبتی پیدا می کنند.
نگاهی به عملکرد برندهای موفق دنیا نشان می دهد ارتباط مستقیم آنان با مشتریان و پاسخگویی به آنها موجب اعتماد مصرف کنندگان و در نهایت موفقیتشان در بازار شده است.
در دنیای امروز که با عنوان دنیای دیجیتال و عصر ارتباطات نام برده می شود تاکید برندهای معروف بر برقراری ارتباط با مشتریان معطوف است چرا که با این روش کسب و کارها رشد بیشتری دارند.
اما وضعیت ارتباط برندها با مشتریان و پاسخگویی به آنان در فضای مجازی در ایران چگونه است?
براساس آمار Sprout Social، متوسط نسبت پاسخدهی برندها در جهان ۱ به ۱۰ است. همچنین با توجه به آمار زلکا، میزان پاسخگویی ۵ برند پرمنشن ایرانی، دیجیکالا، اسنپ، تپسی، ایرانسل و همراه اول به ترتیب ۴۵درصد، ۴درصد، ۱ درصد، ۳۰درصد و ۲درصد است.