پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1113
پ
کارشناس ارشد گروه مالی فیروزه از مشکلات استارتاپ ها برای جذب سرمایه می گوید:

فیروزه روی استارتاپ هایی سرمایه‌گذاری می کند که تا حد مطلوبی از ریسک سرمایه‌گذاری آنان کاسته شده باشد

کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه می گوید: بسیاری از استارتاپ ها فرصت‌های جذابی برای نهاد‌های سرمایه‌گذاری نیستند.

گروه مالی فیروزه در سال ۱۳۸۴ با هدف جذب و مدیریت سرمایه‌های داخلی و خارجی در بازار بورس تهران شروع به کار کرد.

این گروه در حوزه‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، خدمات بازار سرمایه در کنار خدمات کارگزاری سهام مانند پذیرش شرکت‌ها، عرضه اولیه، انتشار اوراق، عرضه خصوصی سهام، سهامداری اختصاصی، ادغام و تملیک و مشاوره مالی فعالیت دارد.


این گروه در سال ۱۳۸۶ در شهر لندن، دفتر اروپای خود را راه‌اندازی کرد و توانست شروع به جذب سرمایه خارجی کند.


گروه مالی فیروزه با سرمایه‌گذاری بر روی استارتاپ شیپور و هلدینگ سرمایه‌گذاری سرآوا، کار خود را در حوزه استارتا‌پ‌ها آغاز کرد.


وب زوم با مسعود حمیدزاده، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه درباره موانع پیش روی استارتاپ ها برای جذب سرمایه و همچنین سرمایه گذاری های این مجموعه بر روی استارتاپ ها گفتگو کرده است . حمیدزاده درباره شرایط استارتاپ‌هایی که این شرکت بر روی آنان سرمایه‌گذاری می کند به وب زوم می‌گوید: گروه مالی فیروزه بر روی شرکت‌های تکنولوژی سرمایه‌گذاری می‌کند. وی شرایط احراز جهت سرمایه‌گذاری را وجود شرکت ثبت شده نزد اداره ثبت شرکت‌ها، فعالیت بر مبنای اینترنت، آماده بودن محصول کارا، حداقل ۱۸ ماه سابقه عملیاتی، ارائه گزارش عملکرد و بودجه جزئیات شاخصه‌های حائز اهمیت ماهیانه برای حداقل یکسال اخیر فعالیت، وجود برنامه کسب‌وکار قابل قبول و پیش‌بینی‌های ماهیانه عملیاتی و مالی برای سه سال پیش‌رو معرفی می‌کند.

وی درباره ویژگی‌هایی که یک استارتاپ باید داشته باشد تا در آن‌ها سرمایه‌گذاری شود افزود این شرکت‌ها باید بتوانند نشان دهند که بازار از محصول آنان استقبال خوبی داشته است و در مرحله گسترش و توسعه کسب‌وکارشان هستند.

او درباره استارتاپ‌هایی که گروه مالی فیروزه تا به حال بر روی آنها سرمایه گذاری داشته نیز می گوید: الوپیک و داستان‌من از نمونه‌های موفق استارتاپی هستند که در سال گذشته بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری‌ کردیم. سرمایه‌گذاری‌های مستقیم تکنولوژی گروه فیروزه از طرق مختلفی انجام می‌شود؛ این گروه از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم و سرمایه‌گذاری از طریق صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه بورسی ثبت شده در بازار ابزارهای نوین فرابورس از برترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌های ایرانی بهره می‌برد.

حمیدزاده درباره موفقیت سرمایه‌گذاری‌های این گروه می‌گوید: برای قضاوت درباره بازده سرمایه‌گذاری‌های جسورانه باید به این نکته توجه کرد که پس از تزریق این منابع در شرکت‌های تکنولوژی باید به کارآفرینان زمان داد تا بتوانند از این منابع برای خلق ارزش استفاده کنند و تنها پس از طی زمان می‌توان درباره میزان موفقیت این سرمایه‌گذاری‌ها قضاوت کرد. او ادامه می‌دهد سرمایه‌گذاری‌های اولیه این گروه در مجموعه‌هایی مانند «سرآوا» و «شیپور» بسیار موفق بوده است و دیگر سرمایه‌گذاری‌های اخیر این گروه نیازمند گذر زمان برای به بار نشستن هستند.

او در پاسخ به این سوال که مهمترین مشکل استارتاپ‌ها در تامین سرمایه چیست می گوید: از یک سو دسترسی به سرمایه‌گذار و سرمایه برای استارتاپ ها خیلی کم است و هزینه سرمایه خیلی زیاد است. از سوی دیگر بسیاری از استارتاپ ها فرصت‌های جذابی برای این نهاد‌های سرمایه‌گذاری نیستند.

او توضیح می دهد: سرمایه‌گذاران در مراحل مختلفی بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می کنند: برخی که در مراحل ابتدایی سرمایه‌گذاری می‌کنند بنابراین از یکسو ریسک بیشتری می‌پذیرند و از سوی دیگر بازگشت سرمایه بیشتری خواهند داشت.

حمیدزاده درباره روش گروه سرمایه گذاری فیروزه می گوید: برخی از سرمایه‌گذاران مانند ما چون از منابع شرکت های سهامی عام سرمایه‌گذاری می کنند باید زمانی سرمایه‌گذاری کنند که تا حد مطلوبی از ریسک سرمایه‌گذاری کاسته شده باشد برای همین دنبال استارتاپ‌هایی که در این ساختار بگنجند هستیم.

او در بخش دیگری از این گفتگو در توضیح کاربرد فیروزه‌پلت می گوید: گروه فیروزه یک گروه مالی عریض و طویل می‌باشد که خدمات متفاوتی ارائه می‌دهد، دپارتمان‌هایی که با استارتاپ‌ها در ارتباط هستند شامل دپارتمان مشاوره تامین‌مالی فیروزه، که خدمات مشاوره تامین مالی و ساختارسازی به استارتاپ‌ها می‌دهد و دپارتمان سرمایه‌گذاری‌های جسورانه که بصورت مستقیم در بهترین فرصت‌های استارتاپی سرمایه‌گذاری می‌کند می‌شود. به گفته او فیروزه‌پلت محصولی از دپارتمان تامین‌مالی جهت تجمیع پیشنهادات نقل و انتقال سهام استارتاپ‌ها است.

حمیدزاده توضیح می دهد: مثلا فردی که استارتاپ دارد به برخی از کارمندانش سهامی داده، بعد از مدتی سهامدار می خواهد سهامش را بفروشد. این سهامدار می توانند سهام خود را در فیروزه‌پلت ثبت کند، از آن طرف در فیروزه‌پلت خریدارانی هستند. وقتی سهامدار و خریدار به انجام معامله تمایل نشان دادند کار فیروزه‌پلت شروع می شود. در دپارتمان مشاوره تامین‌مالی جلساتی بین فروشنده سهام و خریدار می گذارند و ممکن است به توافق برسند و نقل و انتقال سهام اتفاق صورت گیرد.

کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری جسورانه گروه مالی فیروزه درباره برنامه های آینده این گروه برای سرمایه گذاری روی استارتاپ ها می گوید: اکنون ما به دنبال فرصت های جدید هستیم و به علاوه اینکه بودجه ما برای امسال بیشتر هم شده است. از سوی دیگر ما در شرکت‌هایی که سرمایه‌گذاری کردیم نقش پررنگی در جهت ارائه حمایت‌های مالی، استراتژیک و مدیریتی جهت عبور از چالش‌ها داریم.





ارسال دیدگاه