پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1140
پ

غربالگری روباتیک

روبات های هوشمند در بزرگترین ایالت هند با غربالگری حرارتی، وجود کرونا ویروس در مردم را تشخیص داده و همزمان افراد ماسک پوش را نیز شناسایی می کنند.

یک شرکت دانش بنیان در ایالت راجستان واقع در شمال غربی هند از روبات های غربالگر کووید-19 رونمایی کرد. این روبات های بومی برای کمک به کادر درمانی و پزشکی طراحی شده است تا در کنار پزشکان وپرستاران  وجود کرونا در مراجعین را تشخیص دهد.


این روبات که اولین روبات دارای ستون فقرات در جهان بشمار می رود قادر است با این قابلیت هر چیزی را در دست نگه داشته و همزمان تعادل خود را نیز حفظ کند. به گفته طراحان 95 درصد این سیستم هوشمند در هند ساخته شده که همین موضوع بومی بودن این روبات در هند را تأیید می کند.
این فناوری به کمک سنسورهای حرارتی وجود تب بالا در مراجعین را تشخیص داده و پس از غربالگری و آنالیز داده ها و اطلاعات وجود کرونا در فرد موردنظر را تشخیص می دهد. این روبات همچنین با بهره گیری از هوش مصنوعی وجود افراد ماسک پوش از دیگر افراد تشخیص می دهد. این سیستم در صورت برخورد با فردی که ماسک نپوشیده هشدار داده و با این اقدام وی را مجبور به استفاده از ماسک می کند.

بووانش میشرا مدیرعامل شرکت سازنده این روبات می گوید: این سیستم هوشمند کار غربالگری افراد را با دقت فراوان انجام داده و با این اقدام تماس کادر درمانی با افراد مشکوک به کرونا را به حداقل می رساند.
اما غربالگری روباتیک کرونا در هند امری تازه نیست. چرا که حدود یک هفته پیش بیمارستان‌ "فورتیس" بهره گیری از فناوری روباتیک برای غربالگری بیماران Covid-۱۹ را کلید زد.. یکی از روبات‌های غربالگر با نام "میترا" کار غربالگری حرارتی از مراجعین به بیمارستان را انجام می دهد. روبات میترا در اغاز کار 5 سئوال شخصی از جمله نام و ادرس و شماره تلفن را از مراجعه کننده پرسیده و دمای بدن وی را با سنسورهای هوشمند آنالیز می کند.

غربالگری روباتیک "کووید -19" در بزرگترین ایالت هند

همزمان این سیستم از فرد سئوال می کند که آیا احساس تب دارد یا خیر؟ در صورت عدم شناسایی موضوعی مشکوک فرد اجازه ورود به بیمارستان پیدا کرده کرده و میتواند با خیال راحت به بخش موردنظر مراجعه کند. اما اگر فردی مشکوک به کرونا با درجه حرارت بالا تشخیص داده شود کا رکمی سختر می شود. چرا که این روبات بار دیگروجود علائم مشترک میان کووید -19 و آنفولانزا را در فرد آنالیز کرده و در صورت برخورد با موضوعی مشکوک با پزشک معالج تماس ویدئویی گرفته و این موضوع را به اطلاع وی می رساند.

منبع: ایران آن لاین

ارسال دیدگاه