پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1155
پ

احراز هویت الکترونیکی برای دریافت کد بورسی؛ وعده ای که کاملا عملی نشد

در حالی که بیش از دو هفته از خبر احراز هویت الکترونیکی تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند می گذرد اما هنوز این وعده عملی نشده و در برخی موارد به صورت آزمایشی در حال اجراست.

در پی رونق بازار بورس، گرایش مردم برای سرمایه گذاری در این بازار افزایش پیدا کرد. به موجب آن نیز دفاتر پیشخوان دولت شاهد حضور گسترده مردم برای دریافت کد بورسی شد، آن هم در روزهایی که توصیه می شد به دلیل شیوع ویروس کرونا قرنطینه خانگی اجرا شود.



برای رفع این مشکل شانزدهم اردیبهشت ماه به خاطر ازدحام و شلوغی زیاد در دفاتر پیشخوان دولت مصوب شد تا احراز هویت تمامی افرادی که می‌خواهند کد بورسی دریافت کنند به صورت غیرحضوری و الکترونیکی انجام شود.

قرار بود این مصوبه شورایعالی بورس تمام مراجعات حضوری برای احراز هویت به دفاتر پیشخوان دولت بدلیل رعایت فاصله گذاری اجتماعی لغو شود.

روش احراز هویتی الکترونیکی طبق مصوبه شورای عالی بورس اینگونه بود که پس از ثبت نام در سامانه سجام، اطلاعات هویتی فرد از ثبت احوال کشور، اطلاعات بانکی از سامانه بانکی کشور، اطلاعات محل سکونت از اداره پست و شماره تلفن او از طریق سامانه شاهکار ارزیابی شود، سپس رمز یک بار مصرف برای وی صادر شود تا بتواند به سیستم ورود ‌کند.

در مرحله اول عکس فرد با تصویر برروی کارت ملی تطابق داده می شود. کارت ملی فرد باید اسکن شده و تصویر آن با تصویر ثبت احوال است مطابقت داده شود.

در مرحله بعدی کاربر باید یک فیلم سلفی گرفته و متنی تصادفی را بخواند، در این مرحله از زوایای مختلف نحوه بیان فرد سنجیده می ‌شود تا با الگویی که گفته شده مقایسه شود. در نهایت کاربر امضایی به صورت الکترونیکی انجام می ‌دهد.

برای کنترل ‌های بیشتر از اپراتور‌های آفلاین هم استفاده شده است؛ این اپراتور‌ها در بازه‌ های زمانی مختلف اطلاعات کاربر را بررسی می‌کنند و پس از اینکه مطمئن شدند شماره موبایل و آدرس فرد به نام خود فرد بوده است و اطلاعات هویتی هم به صورت‌کامل احراز شد اگر مشکلی وجود نداشته باشد این فرد به عنوان فرد سجامی معرفی می‌شود.

‏با این حال اکنون بیش از دو هفته از وعده احراز هویت الکترونیکی متقاضیان دریافت کد بورسی می گذرد اما هنوز این طرح به مرحله اجرایی نرسیده است و متقاضیان همچنان باید برای دریافت کد بورسی به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند.

حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه امروز گفته که طرح احراز هویت الکترونیکی به صورت آزمایشی در حال اجراست.

او توضیح داده است: درحال حاضر احراز هویت الکترونیکی در سامانه سجام به نشانی sejam.ir به صورت آزمایشی انجام می‌شود اما هنوز به صورت رسمی بهره‌برداری و اعلام عمومی نشده است.

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در همین حال تاکید کرده است: برای احراز غیرحضوری  همه تایدیه‌ها اخذ شده و  بحث‌های حقوقی هم انجام شده است.

به گفته او بعد از آنکه اشکالات پیش بینی نشده مشخص شود و طی چند روز آینده امکان احراز هویت غیرحضوری برای همه فراهم خواهد شد.

ارسال دیدگاه