پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 11922
پ
وب‌زوم گزارش می‌دهد:

چرا دست یافتن به شهر هوشمند مهم است؟/ ایرانسل پیشتاز حرکت به سمت شهرهای هوشمند در ایران

شهرها به‌طور ذاتی با چالش‌های پیچیده و گسترده‌ای (و مرتبط به هم) مواجه هستند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابل حل است. به عبارت دیگر تجمع انبوه عظیمی از ساکنان منجر به آشفتگی و بی‌نظمی شده و شرایطی را به وجود آورده که نه تنها تعادل شهرها را به چالش کشانده، بلکه دستیابی به پایداری را با روش‌های کنونی اداره و توسعه شهری ناممکن ساخته است. 

شهرها به‌طور ذاتی با چالش‌های پیچیده و گسترده‌ای (و مرتبط به هم) مواجه هستند که تنها از طریق یک رویکرد سیستماتیک قابل حل است. به عبارت دیگر تجمع انبوه عظیمی از ساکنان منجر به آشفتگی و بی‌نظمی شده و شرایطی را به وجود آورده که نه تنها تعادل شهرها را به چالش کشانده، بلکه دستیابی به پایداری را با روش‌های کنونی اداره و توسعه شهری ناممکن ساخته است. 

به گزارش «وب‌زوم»، در نتیجه این رویکرد برنامه‌ریزان شهری در سراسر جهان می‌کوشند تا با نگاهی یکپارچه به تمامی ابعاد شهرنشینی، مدل‌هایی را برای توسعه شهرهای قرن جدید به منظور پاسخ‌گویی به خواسته‌ها و انتظارات جدید دنیای امروز توسعه دهند. یکی از مفاهیم جدید جهت مقابله با چالش‌های کنونی شهرها در عرصه برنامه‌ریزی شهری، توسعه شهر هوشمند است که در طول سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شهر هوشمند به عنوان محور تحول و توسعه هزاره مطرح شده و به معنای گشایش مفاهیمی نو در برنامه‌ریزی شهری است که قابلیت‌های جهان واقعی و مجازی را برای حل مشکلات شهری با هم ترکیب می‌کند.

به طور کلی هدف از شهر هوشمند ادغام فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و دستگاه‌های فیزیکی مختلف متصل به شبکه اینترنت اشیاء (IOT) برای جمع‌آوری اطلاعات، بهینه‌سازی فرایندهای شهری و خدمات‌دهی، ارتباط با شهروندان و مدیریت شهری است. با این حال، مفهوم شهر هوشمند تعریف واحدی ندارد. یکی از دلایل عدم وجود تعریفی یکپارچه از این شهر، وجود نهادهای مختلف درگیر و عملکردهایی است که شهر هوشمند ارائه می‌دهد. رایج‌ترین اتفاق نظری که وجود دارد این است که شهر هوشمند انواع فناوری‌های دیجیتالی و الکترونیکی را به کار می‌گیرد تا محیط زندگی را به کمک ICT تغییر دهد. 

اما در نهایت شش ویژگی اصلی شهرهای هوشمند عبارتند از: در دسترس بودن زیرساخت‌هایICT ، کارآفرینی، مشارکت ساکنان شهری در خدمات عمومی، دست یافتن به صنایع پیشرفته، به روز کردن سرمایه اجتماعی (جذب منابع انسانی خلاق و باهوش) و توسعه پایدار. برای بسیاری از شهرها، هدف کلیدی در اجرای فناوری دیجیتال هوشمند، توسعه پایدار است. در شهرهای بزرگ می‌توان با استفاده از فناوری دیجیتال، نظارت هوشمندی در مصرف انرژی ساختمان‌ها داشت. درنتیجه توسط یک سیستم کنترل مرکزی مصرف انرژی ساختمان های مسکونی و تجاری به حداقل رسیده و منافع مشترک ساختمان ها حفظ میشود حتی کارهایی مانند خدمات آتش نشانی، کنترل وضعیت آب و هوا، تهویه مطبوع و روشنایی به راحتی قابل کنترل خواهد بود.

در حال حاضر ۵۶ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال ۲۰۵۰ به ۶۶ درصد برسد و در طی سه دهه آینده ۲.۵ میلیارد نفر دیگر به جمعیت شهری اضافه شود. انتظار می‌رود با این رشد جمعیت نیاز به مدیریت پایدار محیطی، اجتماعی و اقتصادی منابع از مهم‌ترین اهداف جوامع باشد بنابراین دست یافتن به شهر هوشمند از اولویت‌های هر کشور از جمله کشورمان محسوب می‌شود.

سومین نمایشگاه شهر هوشمند (Smart city Expo 2022) در کشورمان با حمایت مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری‌اطلاعات و آمار وزارت کشور، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری و با حضور فعالان حوزۀ شهر هوشمند، از ۱۲ تا ۱۴ تیر ۱۴۰۱، در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد. اپراتور ایرانسل در این نمایشگاه، آخرین راهکارهای سازمانی خود و نیز خدمات مبتنی بر فناوری‌های اینترنت اشیا را به بازدیدکنندگان ارائه کرد. از جمله خدمات و محصولات دیجیتال ایرانسل در این نمایشگاه، می‌توان به راهکار یکپارچه نظارت تصویری ابری (VSaaS)، راهکار نسل جدید بی‌سیم با عنوان «واکه» (PoC)، سامانه مدیریت هوشمند ناوگان (FMS)، پلتفرم آموزش آنلاین دانا پلاس، راهکار تبلیغات هوشمند با عنوان «یلو ادوایز (Y’ello Adwise)» و بازار دیجیتال تبادل API با عنوان «یلو هاب (Y’ello Hub)» اشاره کرد.

از مهم‌ترین چشم‌اندازهای ایرانسل در حوزه راهکارهای سازمانی، همراهی با کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال و تجهیز آن‌ها به پیشرفته‌ترین ابزارهای دیجیتال است. راهکارهایی همچون  موبایل سازمانی، اینترنت اشیا و شهر هوشمند تنها چند مورد از خدماتی هستند که برای قراردادن کسب‌وکارها در مسیر تحول دیجیتال، توسط ایرانسل ارائه شد.

نمایشگاه شهر هوشمند که بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های برتر حوزه هوشمندسازی به شمار می‌رود، با رویکرد برقراری تعامل پویا و ایجاد هم‌افزایی ملی و بین‌المللی برگزار می‌‎شود. مهم‌ترین محور‌های سومین دوره این نمایشگاه، مواردی همچون دولت هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، انرژی، حمل‌ونقل هوشمند، امنیت در شهر‌های هوشمند، محیط‌زیست هوشمند، هوشمندسازی تجهیزات زیرساخت‌های فناوری‌اطلاعات و ارتباطات، سلامت، آموزش و پرورش و اقتصاد هوشمند بود.

کلید واژه : شهر هوشمند
ارسال دیدگاه