پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 11962
پ

ورود ایرانسل به بازار بورس یک بازی‌ای برد- برد است

هر اکوسیستم یا زیست‌بوم متشکل از یک یا چند چرخه حیات است و هر کدام از این چرخه‌ها وابسته به عناصری هستند که با یکدیگر رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند. برای مثال، یک موجود زنده برای ادامه حیاتش در یک اکوسیستم نیازمند مواد غذایی است و محیط نامطلوب ممکن است موجب نابودی‌اش شود.

 

هر اکوسیستم یا زیست‌بوم متشکل از یک یا چند چرخه حیات است و هر کدام از این چرخه‌ها وابسته به عناصری هستند که با یکدیگر رشد می‌کنند و توسعه می‌یابند. برای مثال، یک موجود زنده برای ادامه حیاتش در یک اکوسیستم نیازمند مواد غذایی است و محیط نامطلوب ممکن است موجب نابودی‌اش شود. استارتاپ‌ها نیز همچون موجودات زنده در یک اکوسیستم به تعامل با بازیگران آن و رشد جمعی نیازمندند و نمی‌توان اجزای یک اکوسیستم را مستقل از کل بررسی کرد. زیست بوم استارتاپی توسط افراد، استارتاپ‌ها و سازمان‌ها و تعامل میان آنها شکل می‌گیرد و به عنوان یک سیستم برای خلق شرکت‌های استارتاپی عمل می‌کند.

استارتاپ‌ها با افراد یا سازمان‌هایی در ارتباط است تا بتواند رشد کند و به بلوغ برسد. این افراد یا سازمان‌ها می‌توانند منتورها (مربیان)، مشاوران‌، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران یا سازمان‌ها و نهادهایی همچون دانشگاه‌ها، سازمان‌های حمایتی (مثل مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها، استارتاپ استودیوها فضاهای کار اشتراکی و...)، سازمان‌های تحقیقاتی، سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات (حقوقی، مالی و غیره) و شرکت‌های بزرگ باشند. همچنین دولت و سازمان‌های دولتی مرتبط نقش مهمی در این اکوسیستم ایفا می‌کنند. زیست‌بوم‌های استارتاپی آهن‌ربای استعدادهای باورنکردنی هستند. با بالغ شدن مراکز استارتاپی ، بهترین و درخشان‌ترین ذهنیت‌های تجاری ، توسعه‌دهندگان، طراحان، سرمایه‌گذاران و... را به ارمغان می‌آورند.

در سال‌های اخیر زیست‌بوم‌های استارتاپی در  همه جای دنیا شکوفا شده‌اند. بنیان‌گذاران آینده‌نگر و تیم‌های نوپای خلاق در همه جا وجود دارند که مشتاق یافتن راه‌های منحصر به فرد برای حل مشکلات و یافتن بازار مناسب محصول هستند. توجه به زیست‌بوم استارتاپی که مجموعه روال‌ها، نهادها و ارتباطات مرتبط با ایجاد و توسعه کسب و کارهای جدید و خرید و فروش آنها توسط نهادهای اقتصادی است، یکی از اولویت‌های مهم تحقق اقتصاد دانش‌بنیان محسوب می‌شود. 

اما یکی از اضلاع بسیار مهم و موثر زیست‌بوم استارتاپی سرمایه است که نقش عملیاتی مهمی در شکل‌گیری و موفقیت کسب و کارهای نوپا دارد. درواقع شکل‌گیری فضای کسب و کارهای نوپا و رشد سریع و موفق یک استارتاپ به وجود موسسات و نهادهای سرمایه‌گذاری وابسته است که منطق و ریسک چنین نوع کسب و کاری را درک کنند و چابکی، سرعت عمل و آمادگی لازم برای تعامل با چنین مجموعه‌هایی را کسب کرده باشند. شاید بدنه سنگین و محافظه‌کارانه روش‌های سرمایه‌گذاری سنتی و متداول در کشور قابلیت ظرفیت و چالاکی لازم برای حمایت و بهره‌برداری از چنین فرصت‌هایی را نداشته باشد و حتی می‌توان ادعا کرد با حجم و ظرفیت آن نیز آشنایی ندارد. کسب و کارهای نوپا همراه با خود ظرفیت‌ها و جذابیت‌های خاصی را شکل داده‌اند که می‌توانند به بازار سرمایه جهت‌دهی مناسب، مدرن، مناسب و هم‌گامی داده و منجر به سود بالا، تسهیل روند ارائه خدمات و کالا و هم‌سو شدن کسب‌وکارها با دنیای روز شوند. 

بدون شک مثال مهم این اتفاق در ایران اپراتور ایرانسل، اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، است که هم‌اکنون در حال طی کردن فرایندهای مقدماتی برای ورود به بورس تهران است و به این شکل به نحوی در راستای بهره‌مندی از بازار سرمایه در حرکت است. ورود اپراتور موفق و سودآوری مانند ایرانسل به بازار بورس بازی‌ای برد- برد برای این اپراتور و سرمایه‌گذاران محسوب خواهد شد.

مدیران این اپراتور در همایشی که تیرماه سال جاری با عنوان «شرکت‌های دانش‌بنیان، بازار سرمایه، دورنمای آینده» برگزار شد بر بهره‌مندی بازار سرمایه از زیست‌بوم استارتاپی تاکید کردند. باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل، در سخنانش در این همایش خواستار هم‌افزایی برای بهره‌مندی بازار سرمایه از زیست‌بوم در حال رشد استارتاپی کشور، در جهت ارتقای سامانه معاملات، توسعه ابزارهای مالی نوین، نظارت بهینه بر معاملات برخط و الگوریتمی، پردازش اطلاعات بازار سرمایه در حوزه مدیریت فناوری ‌اطلاعات، رونق بازار سرمایه از طریق تسهیل‌گری ورود شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان، بازنگری مقررات با هدف تسهیل ورود

سرمایه‌گذاران خارجی و مقررات‌زدایی با هدف تسهیل خروج مزایای حاصله شد. رویکردهایی که با برآورده شدن شرایط هر یک از آنها بازار سرمایه را به بهره‌مندی از زیست‌بوم استارتاپی نزدیک‌تر خواهد کرد. راهی که ایرانسل دوباره به عنوان مسیری تازه به عنوان یکی از پیشتازان آن در ایران می‌تواند نقشی کلیدی داشته باشد.

منبع: موج اقتصادی

کلید واژه : ایرانسل استارت آپ
ارسال دیدگاه