پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1199
پ

پروژه خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات افتتاح شد

در مراسم رونمایی از پروژه‌های پیشران اقتصاد دیجیتال، پروژه خدمات ابری شبکه ملی اطلاعات با حضور رئیس جمهوری افتتاح شد.

به گفته محمد علی یوسفی زاده، مدیر عامل شرکت آسیاتک، فاز نخست این پروژه با ظرفیت حافظه ۱۰۰ ترابایت و ظرفیت ذخیره‌ سازی ۳ پتا بایت آماده بهره‌برداری شده است.


مدیرعامل آسیاتک همچنین اعلام کرد که فاز اول این خدمات در مرکز داده برج میلاد به بهره برداری رسیده است که به طور عمده شامل منابع در لایه «زیرساخت به عنوان سرویس» (Iaas) است و به کسب و کارهای نوپا کمک می کند از هزینه، زمان و دانش فنی ایجاد زیرساخت بی نیاز شده و تمرکز خود را بر خلاقیت در لایه کسب و کار خود قرار دهند.

او گفت: برنامه ما توسعه خدمات ابری در مقیاس بسیار بزرگتری است که خوشبختانه با جذب سرمایه در یک پروژه چهار ساله ادامه خواهد داشت و بخش بزرگی از نیازهای کشور در این زمینه را پوشش می دهد. ارائه این خدمات در لایه های Paas و Saas انجام می شود و ارائه خدمات ابری در این مقیاس، برنامه های کلان کشور برای هوشمند سازی و تحول دیجیتال را امکان پذیر می سازد.

یوسفی زاده همچنین درباره برنامه بلندمدت آسیاتک در حوزه ارائه خدمات ابری توضیح داد و در این رابطه گفت: این طرح امکان بالا بردن بهره‌وری چندین برابری از منابع، مقایس پذیری سریع و هزینه بسیار پایین برای همه را فراهم می‌کند؛ از سازمان‌ها و نهاد‌ها گرفته تا شرکت‌های دانش‌بنیان و نوآفرین.

بهگفته مدیرعامل آسیاتک با ارائه خدمات ابری، شرکت‌ها خدمات خود را در داخل کشور دریافت می‌کنند و ضمن جلوگیری از خروج ارز، ریسک‌های تحریم از بین می‌رود: حجم برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری به حدی است که در سال‌های آینده، کشور را از سرمایه‌گذاری‌های جزیره‌ای و صرف بودجه‌های کلان دولتی بی‌نیاز می‌کند. از طرفی این طرح ما را به استقلال ذخیره سازی و پردازش داده‌ها می‌رساند.

او همچنین خبر از رشد استفاده از خدمات آسیاتک در دوران کرونا داد و اعلام کرد که از مراکز داده آسیاتک، بالغ بر ۶۰۰ گیگابیت بر ثانیه، ترافیک به شبکه ملی اطلاعات تزریق می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه