پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 12036
پ

دورخیز کوئنیگزگ برای شکستن رکورد سرعت جهان

در ماه مارس 2020 بود که شرکت سوئدی کوئنیگزگ از نسخه Absolute ابرخودروی یسکو (Jesko) رونمایی کرد.

در ماه مارس 2020 بود که شرکت سوئدی کوئنیگزگ از نسخه Absolute ابرخودروی یسکو (Jesko) رونمایی کرد. این نسخه در حقیقت ارتقا یافته‌تر از مدل استاندارد بوده و یک هدف را دنبال می‌کند: دستیابی به رکورد سرعت بیش از 300 مایل یا 482 کیلومتر در ساعت و شکستن رکورد بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس. هر چند بوگاتی اعلام کرده که دیگر برای شکستن رکورد سرعت برنامه‌ای ندارد، اما کوئنیگزگ اخیرا تاکید نموده بطور جدی خواهان ثبت رکوردی جدید است.

حتما در جریان هستید که بوگاتی شیرون سوپر اسپرت 300 پلاس توانسته به رکورد 304.77 مایل یا 490 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. بنابراین، کوئنیگزگ اگر قصد رکوردشکنی دارد، باید این مرز را پشت سر بگذارد.

بنیانگذار و مدیرعامل کوئنیگزگ یعنی کریستین ون کوئنیگزگ در مصاحبه‌ای که چندی پیش با مجله تاپ گیر داشته به نکات جالبی اشاره کرده است. وی با تمجید از Jesko Absolute توانایی‌هایی این ابرخودرو را هم در شبیه‌سازی‌های کامپیوتری و هم در دنیای واقعی بسیار بالا توصیف کرده و گفته عدم نمایش پتانسیل‌های آن شرم‌آور است. البته آقای ون کوئنیگزگ این را هم افزوده که صحبت کردن از اجرا کردن در عمل آسان‌تر است.

مدیرعامل کوئنیگزگ تلاش برای شکستن رکورد سرعت را کاری ترسناک می‌داند. او به تجربه قبلی که با مدل اگرا RS در نوادا صورت گرفت، اشاره کرده و گفته ثبت رکورد 277 مایل در ساعت (445 کیلومتر) آن هم در فضای باز و بصورت رفت و برگشت بسیار خطرناک بود. به همین خاطر آقای ون کوئنیگزگ اعتقاد دارد مسیری بسته و اختصاصی، مثل پیست اهرا لسین، مناسب‌تر و ایمن‌تر است. این پیست عریض بوده و اطمینان بیشتری به راننده می‌دهد. آقای ون کوئنیگزگ هم بیش از هر چیز دیگر روی این مساله و ایمنی تاکید دارد.

اما ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم پیست اهرا لیسن تحت تملک شرکت فولکس واگن است! در واقع مدیرعامل کوئنیگزگ بصورت غیرمستقیم از فولکس واگن می‌خواهد پیست اختصاصی‌اش را برای شکستن رکورد بوگاتی که آن هم در اصل زیرشاخه کمپانی آلمانی است، در اختیارشان بگذارد! امری که به مهربانی و فروتنی زیادی نیاز دارد! بد نیست اشاره کنیم رکوردهای افسانه‌ای محصولات بوگاتی در این پیست ثبت شده‌اند.

10-ss300p-ehra-lessien-web-1567417818

مساله مهم اینکه اگر حین ثبت رکورد با Jesko Absolute اتفاق تلخی در پیست اهرا لیسن بیفتد، وجهه و اعتبار فولکس واگن به نوعی خدشه‌دار خواهد شد.

مدیرعامل کمپانی سوئدی در مصاحبه خود به انتقاد از برخی رقبا و خودروهای دنبال‌کننده رکورد سرعت پرداخته است. آقای ون کوئنیگزگ در این رابطه گفته برخی از آن خودروها فاقد ایربگ هستند، بنابراین مجوز استفاده در خیابان و مسیرهای عمومی را ندارند. با چنین تعریفی، آقای ون کوئنیگزگ انگشت اشاره را به سمت هنسی ونوم F5 گرفته است!

این مدیرعامل 50 ساله Jesko Absolut را با تمامی قوانین موجود سازگار می‌داند. البته چنین امری به پیچیده‌تر شدن، افزایش وزن خودرو و کاهش توان موتور منجر شده است.  آقای ون کوئنیگزگ با طعنه به رقبا افزوده اگر قرار بر استفاده از خودروهای غیرخیابانی در رکوردشکنی باشد، می‌توان از راکت‌های زمینی کمک گرفت؛ این خودروها نه ایربگ دارند و نه میزان آلایندگی آنها مهم است، می‌توانند بیشتر از 1000 مایل هم بروند!

کلید واژه : خودرو
ارسال دیدگاه