پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 12636
پ

کاوشگر «سولار اربیتر» با شعله خورشیدی برخورد کرد

کاوشگر خورشیدی «سولار اربیتر» قبل از گذر از کنار سیاره ونوس با یک شعله عظیم پلاسمای خورشیدی روبرو شده است.

 «جهش عظیم جرم تاجی» (CME) در حقیقت انفجاری حاوی ذرات باردار اتمسفر بالایی خورشید یا کرونا بود که در ۳۰ آگوست از این ستاره به سمت زهره پرتاب شد.

مدت کوتاهی پس از این رویداد، حباب ماده خورشیدی به سولار اربیتر رسید که در حال آماده سازی برای آخرین گذار از مدار دومین سیاره منظومه شمسی بود.

خوشبختانه کاوشگر مذکور طوری طراحی شده تا این نوع از انفجارهای بزرگ را اندازه گیری و در نتیجه بتواند در برابر آن مقاومت کند.

کاوشگر مذکور که توسط سازمان فضایی اروپا با همکاری ناسا ساخته شده، حامل ۱۰ ابزار علمی است تا سطح خورشید را بررسی و داده هایی درباره جهش جرم تاجی، بادهای خورشیدی و میدان مغناطیسی ستاره را جمع آوری کند. طبق بیانیه سازمان فضایی اروپا، برخی از این ابزارها طی گذر نزدیک از سیاره زهره به دلیل خطر بالقوه تابش نور خورشید از اتمسفر بسیار بازتابنده این سیاره خاموش شدند.

البته سولار اربیتر توانست طی رویداد برخورد با CME داده های ارزشمندی از محیط اطرافش جمع آوری و همچنین افزایش ذرات پر انرژی خورشیدی را ردیابی کند.

طی رویدادهای سهمگین خورشیدی ذراتی مانند پروتون، الکترون و حتی اتم های یونیزه شده هلیوم از سمت خورشید با سرعت بسیار بالا پرتاب می شوند. درک حرکت این ذرات ور فتار آنها در فضا به حفاظت از حیات و فناوری در زمین و فضا کمک می کند.

براساس گزارش های موجود سولار اربیتر به طور موفقیت آمیز در ۴ سپتامبر از کنار سیاره زهره گذشت. این فرایند طبق برنامه ریزی ها انجام شد.

سولار اربیتر در ۲۰۲۰ میلادی به فضا فرستاده شد و اکنون ۲سال و نیم از ماموریت ۱۰ ساله خود برای تصویربرداری از خورشید در نزدیک ترین فاصله ممکن و مطالعه ویژگی های میدان مغناطیسی ستاره را پشت سر گذاشته است.

منبع: مهر

کلید واژه : کاوشگر خورشید
ارسال دیدگاه