پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1264
پ

لایحه صیانت از داده‌های شخصی روی میز هیات وزیران خاک می‌خورد

در حالی افشای اطلاعات مردم در فضای مجازی به داستان تکراری تبدیل شده که لایحه صیانت از داده‌های شخصی بیش از دو سال است تعیین تکلیف نشده و اکنون بر روی هیات وزیران خاک می‌خورد.

محمدجواد آذری‌جهرمی در زمان رای اعتماد در مجلس وعده ایجاد سازوکاری برای محافظت از داده‌های مردم در فضای مجازی داده بود.

 

او در اواخر سال 96 در توییترش خبر از تدوین پیش‌نویس لایحه «حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی» داد و نوشت: بنا بر وعده‌ای که در زمان رای اعتماد مجلس دادم، پیش‌نویس لایحه حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی، با همکاری پژوهشگاه قوه قضاییه تدوین و در این هفته برای اخذ نظرات صاحب‌نظران به صورت عمومی منتشر می‌شود. این لایحه می‌تواند رکن اساسی توسعه اعتماد الکترونیکی قرار گیرد.

یک هفته‌ای که آذری‌جهرمی قول آن را داه بود 6 ماه طول کشید و در مرداد ماه سال 97 از لایحه «حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی» رونمایی شد. او بعد از رونمایی از این لایحه اظهارامیدواری کرد به سرعت در مجلس به تصویب برسد.

مرداد ماه سال 98، یعنی بعد از یک سال از رونمایی از لایحه «حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی» محمدجعفر نعناکار، مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرد که پیش‌نویس این لایحه نهایی و برای تصویب به هیات وزیران ارسال شده است.

به گفته او سال 97 پیش‌نویس لایحه صیانت از داده‌های شخصی تدوین و سپس به کمیسیون فرعی حوزه دولت الکترونیک ریاست‌جمهوری ارجاع شد تا نهادهای مربوطه این لایحه پیش‌نویش صیانت از داده‌های شخصی را بررسی کنند. اوایل سال ‌98 نیز نسخه نهایی این لایحه آماده و به کمیسیون اصلی حوزه دولت الکترونیک ارسال شد تا در هیات وزیران تصویب شود.

مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات گفته بود طبق زمان‌بندی انجام شده قرار است این لایحه تا شهریور ماه سال 98 در مجلس به تصویب برسد و اجرایی شود.

اکنون یک سال و 10 ماه از وعده وزیر ارتباطات و 9 ماه از وعده مدیرکل حقوقی سازمان فناوری اطلاعات بر تصویب لایحه «حمایت از داده‌ها و حریم‌ خصوصی در فضای مجازی» می‌گذرد اما هنوز این لایحه از خان اول نیز نگذشته است.

امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات دیروز در گفت‌‌وگویی اعلام کرد که لایحه حمایت از داده‌ها روی میز هیات وزیران قرار دارد و هنوز در این بخش به تصویب نرسیده است.

«حمایت از داده‌ها و حریم خصوصی در فضای مجازی» در حالی روی میز هیات وزیران در حال خاک خوردن است که در چند ماه گذشته از ابتدای سال تا به امروز اطلاعات بسیاری از ایرانیان در فضای مجازی افشا شد.

آخرین نمونه آن نیز هک اطلاعات 5.5 میلیون مشترک رایتل بود. پیش از آن نیز اطلاعات شخصی کاربران همراه اول و نسخه غیررسمی تلگرام، اطلاعات سازمان ثبت احوال و همچنین اطلاعات برخی از سازمان‌ها و شرکت های دولتی افشا شده و در اینترنت خرید‌وفروش شده بود.

 

 

ارسال دیدگاه