پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1339
پ

خدمات آنلاین مالیات سرعت می‌گیرد

وزیر ارتباطات از شروع خدمات تازه‌ای در بستر دولت الکترونیک خبر داده است. خدماتی که در قالب دولت الکترونیک طراحی شده است و یکی از محور‌های ده گانه دولت الکترونیک است. گامی مهم که دولت الکترونیک را به بازار آشفته املاک می‌کشاند و خدمات مالیات بر نقل و انتقال املاک را برخط می‌سازد

 

وب زوم :‌ آذری جهرمی با تأکید بر اینکه «این خدمت ازجمله دستاوردهای دولت الکترونیکی برای تسهیل امور شهروندان و افزایش رضایت عمومی بوده است» نوشت: از ابتدای راه‌اندازی و پس از طی مراحل پیاده‌سازی و آزمون در چند دفتر ثبت اسناد، از ۱۲۶ هزار استعلام مالیات نقل‌وانتقال از ابتدای سال تاکنون، بیش از 40 هزار استعلام از سراسر کشور به‌صورت الکترونیکی صادرشده و امید است با فراگیر شدن این سرویس در سطح کشور شاهد حذف کامل مراجعات مردم به سازمان امور مالیاتی برای اخذ این خدمت باشیم. وی اشاره کرد: خدمت مالیات بر نقل‌وانتقال املاک با حدود یک‌میلیون نقل‌وانتقال سالانه که در دریافت برگ پرداخت مالیات نقل‌وانتقال برای مراجعان معطلی بین چند روز تا بیش از یک ماه را به همراه داشت، به چند دقیقه برای املاک مسکونی کاهش یافت. این در حالی است که پیش از این فرآیند مذکور نیازمند مراجعه به دفترخانه و گرفتن نامه استعلام از مالیاتی و مراجعه به ادارات مالیاتی و پیگیری برای تعیین مالیات و طی فرایند پرداخت، مراجعه برای دریافت برگ پرداخت مالیات برای دفترخانه و سپس مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و اقدام برای نقل‌وانتقال بود.

وزارت ارتباطات نیز به تازگی گزارشی با عنوان «جهش تولید از منظر توسعه دولت الکترونیکی» منتشر کرده که نشان میدهد با الکترونیکی شدن فرآیند دریافت استعلام‌های لازم برای ثبت شرکت‌ها، بخش عمده‌ای از موانع زمانی برای تبدیل ایده‌های خلاقانه و کسب‌وکارهای نوپا به خدمات و کالاهای نهایی قابل عرضه در بازار برداشته‌ می‌شود. به این ترتیب، دولت الکترونیک می‌تواند سرعت ثبت کسب‌وکارهای جدید را از ۷۲ روز به ۳.۵ روز کاهش دهد. این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری، به تازگی تسهیل فرآیندهای ورود به بازار کسب‌وکارها و کاهش زمان دسترسی به مجوزها با کمک دولت الکترونیکی را از برنامه‌های دولت عنوان کرد و گفت: برای تحقق شعار جهش تولید چند اتفاق مهم برای تسهیل فرآیندها و کاهش زمان صدور مجوزها رخ داده است و وزارت ارتباطات موظف شده  که این موضوع را از همه دستگاه‌ها پیگیری و گزارش کند.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز چندی پیش با اشاره به اعتبار خدمات دولت در کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا دولت توانست ۱۷ میلیون وام یک میلیون تومانی را بدون یک مراجعه حضوری به گروه‌های هدف بدهد و این نشان می‌دهد ما زیرساخت‌های لازم را داریم. ما همچنین ۲۳ پروژه اولویت‌دار دولت الکترونیک را تا پایان سال ۹۹ داریم که اجرای این ‌پروژه‌ها علاوه بر تحقق دولت الکترونیک، باعث ایجاد تقاضا برای شرکت‌های نرم‌افزاری‌ می‌شود، اما عملکرد دستگاه‌ها در اجرا مطلوب نیست و اگر با روندی که در پیش داریم جلو برویم، به هدف نمی‌رسیم. وی خاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه‌های اولویت‌دار، ۱۰ گام مهم باید انجام شود که برای انجام این کارها به همکاری دستگاه‌های بانک مرکزی، سازمان بورس و اوراق بهادار، وزارت آموزش و پرورش، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی، وزارت کشور، ناجا، وزارت علوم تحقیقات و فناوری نیاز دارد. شورای اجرایی فناوری اطلاعات ساختارش را از سازمان فناوری جدا کرده و گزارش هفتگی از پیشرفت دولت الکترونیک به رییس جمهوری ارائه می‌شود اما ما به عزم جدی و همه‌جانبه نیاز داریم.

براساس آنچه در گزارش وزارت ارتباطات آمده گذشته از عواملی مانند نیروی انسانی، سرمایه، منابع طبیعی، فناوری، اطلاعات و زمان، مهمترین بخش‎های مؤثر در توسعه تولید و بهره‏وری به شمار می‏روند. این در حالی است که یکی عوامل مهمی که می‎تواند منجر به موفقیت یک کسب‏وکار برای موفقیت در بازار ایران زمان است به طوری زمان صحیح ارائه به بازار 42 درصد در موفقیت کسب‎وکار نقش دارد. این در حالی بوده که عواملی مانند داشتن یک تیم خوب 32 درصد، داشتن ایده خلاقانه 28 درصد، داشتن مدل کسب‎وکار 24 درصد و تأمین سرمایه 14 درصد در موفقیت یکی کسب‎وکار ایرانی نقش دارد.

اما کسب‎وکارهای ایرانی برای اینکه بتواند فعالیت خود را بدون دغدغه در بازار آغاز کنند باید یک مارتن سنگینی برای اخذ مجوزها را پشت سر بگذارد تا بتواند کسب و کار خود را به طور رسمی آغاز کنند. برای نمونه راه‎اندازی یک کسب‎وکاری مانند آرایشگری مردانه مستلزم دریافت 12 مجوز مختلف از نهادها و دستگاه‎های مختلف دولتی و غیردولتی است. همچنین دریافت مجوز صنعتی مستلزم آن است که فرد متقاضی حدود 26 مجوز زیربخش را اخذ کند تا بتواند واحد صنعتی خود را راه‌اندازی کند. بر اساس برآورد وزارت ارتباطات استعلام‌هایی مانند تاییدیه اماکن نیروی انتظامی و گواهی بهداشت فردی و محیط به ترتیب به صورت میانگین ۱۵ و ۷ روز زمان می‌برند یا اینکه گذراندن مراحل مربوط به بر اساس این داده‌ها، درصورت الکترونیک شدن صدور این مجوزها به صورت متوسط فرآیند ثبت شرکت‌های خدماتی و تولیدی از ۷۲ روز کاری به ۳.۵ روز کاری کاهش پیدا خواهد کرد.

یکی از اقداماتی که در راستای پیاده‎سازی خدمات دولت الکترونیک انجام گرفته اجرای طرح پایگاه مشترک اشخاص حقوقی بین سازمان تأمین اجتماعی و امور مالیاتی است. در واقع، به منظور کاهش مراجعات و جلوگیری از ارایه تکراری اطلاعات کارکنان، توسط کسب‎وکارها در پایگاه داده مشترک سازمان امور مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی مقرر شد تا با استقرار و بهره‎برداری از یک پنجره واحد کلیه مودیان سازمان امور مالیاتی و دارندگان کد کارگاهی در سازمان تأمین اجتماعی برای ارایه اطلاعات مربوط به فهرست بیمه کارکنان خود و اطلاعات مالیاتی عملکرد را فقط در این پنجره واحد بارگذاری کنند. دریافت اطلاعات مذکور توسط سازمان امور مالیات و تأمین اجتماعی خارج از پنجره واحد ممنوع است. از جمله مزایای این طرح میتوان به یکسانی اطلاعات بین بیمه و مالیات، بهره‎برداری از اطلاعات برای امور اشتغال، بهره‎برداری از اطلاعات برای امور فنی و حرفه‎ای، جلوگیری از اظهارنظر متفاوت فهرست دستمزدها و حق الزحمه نیروی انسانی، امکان تبادل سرویس با سایر دستگاه‎ها و بهره‏برداری از اطلاعات برای امور رفاهی اشاره کرد.

ارسال دیدگاه