پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1402
پ
دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات:

دولت الکترونیک نیاز به مصوبه و سیاست‌گذاری جدید ندارد

دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات تاکید کرد که دولت الکترونیک نیاز به مصوبه و سیاست‌گذاری جدید ندارد. به گفته او قانون و مصوبه به اندازه کافی وجود دارد، اما عزم و اراده اجرایی چندان جدی نیست و باید این اراده و عزم به وجود آید.

رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات امروز در اولین جلسه کمیسیون فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگانی ایران در سال جدید به ارائه گزارشی از جلسه اخیرش با رئیس‌جمهوری و هیات دولت داد.

 

او در ابتدای سخنانش از گفت که دولت الکترونیک به قانون‌گذاری جدید نیاز چندانی ندارد. باقری برای تایید ادعایش قانون تجارت الکترونیک را مثال زد و گفت: این قانون سال 82 به تصویب رسیده اما هنوز یکی از آیین‌نامه‌های اجرایی آن مصوب نشده است. این مساله نشان می‌دهد که اراده سیاست‌گذاران کلان نسبت به پدیده فناوری اطلاعات مانند خون در رگ‌ جاری نمی‌شود. این خون فعلا فقط در قسمت مغز باقی مانده است.

دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات تاکید کرد که اگر همان قانون‌های قبلی اجرا و هماهنگی‌های اجرای آن ایجاد شود، موثر‌تر از قانون‌گذاری جدید خواهد بود.

باقری‌اصل در بخشی از سخنانش با بیان اینکه « برای تسهیل فضای کسب و کار باید اطلاعات به صورت آزاد در اختیار همه فعالان قرار گیرد» گفت: اکنون اطلاعات کافی به صورت منصفانه و آزاد در اختیار فعالان فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات قرار نمی‌گیرد.

او یادآور شد: روزی که قرار بود ثبت‌نام در سجام غیرحضوری شود یکی از دوستان که از این طریق ثبت‌نام را انجام داده بود گپس از ثبت‌نام پیغامی از سوی یکی از کارگزاری‌ها برایش آمده است. من این مطلب را برای رئیس سپرده گذاری نقل کردم و به او گفتم قرار نبود داده‌های پلتفرم ثبت‌نام سجام در اختیار یک کارگزاری قرار گیرد. ایشان در پاسخ به من این اتفاق را رد کرد اما متاسفانه واقعیت همان بود.

باقری‌اصل با بیان این داستان تاکید کرد که قانون حمایت از داده‌ها برای کشور لازم است. به گفته او اجرای این قانون هم برای کاربران و هم برای رقابت‌کنندگان حیاتی است.

دبیر شورای اجرایی فن‌آوری اطلاعات در بخش دیگری با بیان اینکه «فرآیندهای ثبت کسب و کارهای نو بسیار پیچیده و زمان بر است» گفت: نزدیک به یک میلیون واحد صنفی گرفتار گواهی بهداشت فردی و محیط و سه میلیون واحد صنفی گرفتار مجوز اماکن نیروی انتظامی هستند.

باقری‌اصل افزود: زیرساخت‌های دولت الکترونیک وجود دارد اما نیاز به تغییر رویکرد است تا این زیرساخت‌ها به کار گرفته شوند.

او یادآور شد: سرویس الکترونیک مکان اقامت ایجاد شده‌است، اما نهادهای دولتی از آن استفاده نمی‌کنند. اگر از این خدمات موجود استفاده شود اصولاً نیازی به استعلام محل اقامت در فرم‌ها ثبت‌نام و درخواست مجوز وجود ندارد.

 

 

ارسال دیدگاه