پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 14086
پ

تصویب طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری در کمیسیون صنایع

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی از تصویب کلیات طرح یک فوریتی متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری در کمیسیون صنایع و معادن خبر داد.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، با اشاره به تصویب یک فوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مربوط به جمع‌آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری گفت: با توجه به رشد نامتوازن در دولت های قبلی و ضعف های بسیار شبکه دسترسی نهایی مردم به اینترنت به ویژه اینترنت ثابت طرحی با هدف حل مشکلات تدوین شد؛ در این طرح لزوم توسعه زیرساخت ها در شبکه های زمینی نشان می دهد که یکی از مهم‌ترین مسائل، شبکه دسترسی فیبر نوری آمده است.

میرتاج الدینی با اشاره به تدوین طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری در کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی گفت: کلیات این طرح در جلسه اخیر کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد؛ در این طرح موضوع جمع‌آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری آمده‌ که این طرح یکی از بهترین طرح های کشور در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات طی چند سال اخیر است.

رئیس فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی همجنین با اشاره به کارکرد کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی و برگزاری جلسات آن با حضور اکثریت افراد بخش خصوصی و دولتی گفت: طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری، سومین طرح این کمیته است، پیش این نیز طرحی در خصوص درآمد اپراتورها در لایحه بودجه و طرح استفساریه ای درباره اپراتورهای مجازی در قانون بودجه ۱۴۰۰ در دستور این کمیته قرار داشت که در نهایت با پیگیری های انجام شده مشکلات بسیاری از اپراتورها مرتفع شد.

همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه توسعه شبکه اینترنت ثابت خانگی مبتنی بر فیبر نوری طی دولت های گذشته توفیقات خوبی کسب نکرده است، اظهار کرد: متاسفانه این مقوله در حوزه تامین مالی و بازگشت سرمایه با مسائل و چالش های مختلفی همراه بوده و در نهایت نیز مغفول مانده است.
 
وی با بیان اینکه طرح تاسیس صندوق توسعه شبکه اینترنت ثابت خانگی مبتنی بر فیبر نوری (الحاق به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲) در راستای حمایت از شبکه ملی انتقال داده و توسعه کیفیت اینترنت ثابت در کشور برای مردم مدنظر قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم از این طریق مردم در سراسر ایران بتوانند از اینترنت با کیفیت‌تر، با سرعت‌ بالاتر، قیمت و تعرفه مناسب‌تر بهره‌مند شوند و اینگونه بتوان فیبر نوری را به در منازل رساند.
 
رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی در مورد مخالفت ها و ابهامات طرح جمع‌آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری نیز خاطرنشان کرد: در سال جاری هیات وزیران ۸ درصد از سهم امتیاز پرداخت شده از سوی اپراتورها را به خود آن ها واگذار می‌کند تا برای توسعه شبکه فیبر نوری در آن استفاده کنند. در این طرح درصد باز گذاشته شده چراکه از محل مستقیم بودجه نیست بلکه از محل درآمدهای دولت از اپراتورها است و سالانه بر اساس نظر هیات دولت قابلیت افزایش دارد و در اختیار دولت قرار گیرد تا اپراتورها بتوانند توسعه شبکه فیبر نوری در کشور را داشته باشند.
 
به گفته وی، جمع‌آوری متمرکز منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری، بزرگترین طرح در حوزه فیبر نوری در کشور است و باعث توسعه شبکه دسترسی نهایی مردم به اینترنت به ویژه اینترنت ثابت خواهد شد.

منبع: ایسنا

کلید واژه : فیبر نوری
ارسال دیدگاه