پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1468
پ

دولت برای رفع موانع صادرات آی‌تی با بخش خصوصی مشورت کند

شهاب جوانمردی، معتقد است که دولت باید برای رفع موانع تجارت فن‌آوری اطلاعات، از نظرات بخش خصوصی مطلع باشد و موانع واقعی را بر طرف کند.  او معتقد است که اگر آئین‌نامه اجرایی حمایت از صادارات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات، جزئیات حقوقی و اجرایی مد نظر بخش خصوصی را تامین کند، می‌تواند در تسهیل تجارت خارجی بخش آی‌تی موثر باشد.

شهاب جوانمردی، نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران و مدیرعامل فناپ با اشاره به سهم ناچیز ایران از تجارت جهانی فن‌آوری اطلاعات می‌گوید: «ظرفیت ایران برای حضور در بازار جهانی آی‌تی بسیار بالاست. در بسیاری از حوزه‌های تجارت ایران هنوز نتوانسته‌است به اندازه سهمش از جمعیت جهان، سهم بازار به دست بیاورد. در همه حوزه‌ها به ویژه در حوزه آی‌تی برای رسیدن به سهم یک درصد از تجارت جهانی، خیلی بیشتر باید تلاش کرد.»

تحریم‌ها مانع بزرگی در مقابل صادرات کالا و خدمات آی‌تی است

مدیر عامل فناپ معتقد است که دستگاه سیاست خارجی کشور باید راهی برای همکاری قانونی بخش خصوصی در کشورهای همسایه در شرایط تحریم‌ها پیدا کند و تأکید می‌کرد: «ما به دلیل شرایط خاص تحریمی که وجود دارد، حتی با کشورهای همسایه هم به عنوان یک شرکت ایرانی نمی‌توانیم همکاری کنیم. خیلی وقت‌ها مجبوریم یک هویت خارجی را در آن کشور ایجاد کنیم تا با استفاده از آن با شرکای‌مان در خارج همکاری کنیم. این تازه خوش‌بینانه‌ترین حالت ماجرا است.»

وی با اشاره به شرایط سخت فعالیت شرکت‌های ایران در خارج از کشور گفت: «در بسیاری از مواقع مجبوریم فقط مبتنی بر اعتماد با شرکای خارجی همکاری کنیم، که امکان توسعه و گسترش همکاری‌ها را از ما سلب می‌کند. تحریم‌ها باعث شده‌است که امکان سرمایه‌گذاری را هم از دست بدهیم. بازرگانان بخش آی‌تی و دیگر بخش‌های اقتصاد کشور برای تجارت خارجی مجبور هستند بر بنیان‌های سست بنای تجارت خود را بسازند.»

حاکمیت بخش خصوصی را به قاچاق ارز متهم می‌کند

جوانمردی با اشاره به سختگیری‌های ارزی بی‌مورد تأکید کرد: «وقتی می‌خواهیم ظرفیتی را در خارج از کشور ایجاد کنیم، مثلاً برای تجهیز کردن نمایندگی‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها و سرورها، برای نقل و انتقال ارزی هیچ قاعده‌ای وجود ندارد. وقتی که برای تجهیز دفاتر ارز از کشور خارج می‌شود، تجار و بازرگانان به قاچاق و خروج غیرقانونی ارز به خارج از کشور متهم می‌شوند.»

نایب رییس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران گفت: «حاکمیت باید این مسایل قانونی و حقوقی را حل کند و از حیث پروتکل‌های دیپلماتیک و سیاست خارجی هم باید یک سری تسهیلاتی ایجاد شود تا امکان فعالیت کمپانی‌های ایرانی در خارجی همواره شود.» وی تاکید کرد که گر آئین‌نامه اجرایی حمایت از صادارات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات، این جزئیات حقوقی و اجرایی را نسهیل و قانون‌مند کند، می‌تواند در تسهیل تجارت خارجی بخش آی‌تی موثر باشد.

تفاهمنامه‌های تجارت خارجی دولت بدون مشورت با بخش خصوصی بی‌فایده‌اند

جوانمردی در خصوص ضرورت مشورت دولت با فعالان بخش خصوصی تأکید کرد: «در تمامی سال‌های گذشته، موانع مختلف مقابل صادرات نرم‌افزار و خدمات فن‌آوری اطلاعات از سوی بازرگانان و فعالان اقتصادی عنوان داده‌شده‌است، اما از سوی نهادهای دولتی به این مسایلی که جزئیات مهم فعالیت ماست بی‌توجهی شده‌است.»

جوانمردی گفت: «در بسیاری از مواقع  مقام‌های ارشد دولتی در سفرهای خارجی تفاهمنامه‌ها و توافقنامه‌های تجاری و اقتصادی امضا می‌کنند، اما بخش خصوصی که مسوول اجرایی کردن و عملیاتی کردن این توافق‌ها است، نه مورد مشورت قرار می‌گیرد و نه چالش‌های موجود مورد ملاحظه قرار می‌گیرد. آنچه مانع توسعه صادرات آی‌تی می‌شود، جزییات اجرایی است که نمی‌توان در یک توافق کلی میان دو مقام ارشد دولتی به تنهایی آن‌ها را لحاظ کرد.»

این کارآفرین و مدیر آی‌تی تأکید کرد: «بخش خصوصی باید در تدوین و تنظیم این تفاهم‌نامه‌ها مشارکت داده‌شود و اجازه داده شود تا فعالان بخش خصوصی در فرآیند شناسایی بازارهای خارجی مشارکت کنند. وقتی که نظرات بخش خصوصی در زمینه توافق‌های تجاری و اقتصادی خارجی دریافت نشود، توفیق امضای آن پای دولت نوشته می‌شود و شکست اجرای آن پای بخش خصوصی.»

به تعدد مراکز تصمیم‌گیری و نظارتی عادت کرده‌ایم

جوانمردی در انتقاد از تعدد نهادهای تصمیم‌گیری و سیاست گذاری در حوزه آی‌تی گفت: «در حوزه آی‌تی  متولیان زیادی وجود دارد،  بدنه دولت، شوراهای عالی و نهادهای حاکمیت متنوع در بازار آی‌تی دخالت می‌کنند. به جای اینکه یک نهاد مرجع وجود داشته‌باشد که به بخش خصوصی مشورت دهد و بتوان پروتکل‌ها، مقررات و قوانین را با آنجا چک کرد، می‌بینیم که در بدنه دولت چندین وزارتخانه و معاونت مسوولیت حوزه آی تی را بر عهده خود داشته‌باشند.»

مدیرعال فناپ در پایان تصریح کرد: «فعالان آی‌تی نه فقط در حوزه صادرات دچار مشکل چند مرجعی هستند که در همه فعالیت‌های‌شان با این مشکل مواجه‌اند و تقریباً همه مدیران صنعت فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کشور به این چند سلیقگی و برخوردهای متناقض عادت کرده‌اند.»

منبع: فدراسیون فاوا

ارسال دیدگاه