پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 1490
پ

اشتباه سازمان صمت یک ماه واردات لپ‌تاپ را بست

​​​​​​​وقفه در واردات مهم‌ترین عامل است ضمن آنکه شیوع ویروس کرونا و تبدیل کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین باعث شد که به همراه تعویق واردات، ناگهان افزایش و تقاضای زیادی به بازار تحمیل شود به‌طوری‌که تقاضای کالاهای  آی‌تی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت.

محمد فرجی رئیس اتحادیه فناوران رایانه

 علت اصلی گران شدن لپ‌تاپ چیست؟

وقفه در واردات مهم‌ترین عامل است ضمن آنکه شیوع ویروس کرونا و تبدیل کلاس‌های مدارس و دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین باعث شد که به همراه تعویق واردات، ناگهان افزایش و تقاضای زیادی به بازار تحمیل شود به‌طوری‌که تقاضای کالاهای  آی‌تی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۰ درصد افزایش یافت.

 علت این وقفه چه بود؟

به دلیل یک اشتباه سهوی؛ این اتفاق از آن اشتباهاتی است که شاید فقط در کشور ما پیش می‌آید. قضیه از این قرار است که در فروردین سال جاری سازمان صمت یکی از استان‌ها ادعا کرد تولید‌کننده‌ای وجود دارد که می‌تواند پردازنده (CPU) و کارت حافظه (RAM) و سایر ملزومات را تولید کند. در حالی‌که بیشتر کسانی که آشنایی مختصری با تجهیزات کامپیوتری دارند کاملا آگاهند که در کل دنیا فقط دو شرکت اینتل (Intel) و ای ام‌دی (AMD) توانایی تولید پردازنده را دارند و همین امر روند واردات را به مدت یک ماه متوقف کرد.

 این وقفه چه تاثیری در قیمت‌ها داشت؟

اصطلاحا در معاملات بین همکاران شاهد افزایش قیمت ۱۵ درصدی بودیم البته باید این را در نظر داشت که دلار نیمایی ۱۳ هزار تومانی در اسفند سال گذشته به ۱۷ هزار تومان رسیده و سایر هزینه‌های جانبی نیز افزایش یافته است. حتی اگر موانع پیش رو برای واردات رفع و بازار کالاهای  آی‌تی اشباع شود باز هم نباید انتظار معجزه داشت و در آن صورت قیمت‌ها نهایتا ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

 اکنون واردات چگونه است؟

صنف ما جزو مصدومان  تحریم محسوب می‌شود زیرا بابت واردات سرور و لپ‌تاپ هم جریمه و هم تحریم می‌شوند. بسیاری از واردکنندگان خود و خانواده‌شان به همین سبب دچار مشکل شده‌اند. سود واردکنندگان این کالاها ۳ تا ۴ درصد است، در حالی که ۱۴ درصد مالیات می‌پردازند و این نوع مسائل و دیگر مشکلاتی که برخی از آنها گفته شد موجب شده در روزهای کرونایی که تقاضا برای تجهیزات فناوری اطلاعات و ارتباطات زیاد شده بسیاری از همکاران فعال در این حوزه شغل خود را ترک کنند یا تغییر دهند.

این در حالی است که بازار ارز هر روز قیمت جدیدی رو می‌کند و وارد‌کنندگان مشکل تامین ارز دارند و همین امر باعث شده هر روز به تعداد مغازه‌هایی که فعالیت خود را متوقف می‌کنند افزوده شود و شرکت‌های فعال در این حوزه دست به تعدیل نیرو بزنند. با اوضاع موجود یعنی محدودیت در واردات و افزایش قیمت دلار به نظر می‌رسد لپ‌تاپ تبدیل به یک کالای لاکچری شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال دیدگاه