پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 14999
پ

اسپیس‌ایکس برای اولین‌بار آزمایش سوخت‌رسانی راکت استارشیپ را تکمیل کرد

اسپیس ایکس برای اولین‌بار موفق شد به پشته کامل استارشیپ چند میلیون کیلوگرم سوخت برساند و بدون مشکل این آزمایش را پشت سر بگذارد.

اسپیس ایکس به‌تازگی برای اولین‌بار آزمایش سوخت‌رسانی به پشته کامل راکت نسل بعدی استارشیپ را پشت سر گذاشته است. به‌علاوه، این شرکت برخی از مراحل شمارش معکوس پرتاب را که مشابه مراحل یک پرتاب واقعی است، با موفقیت انجام داده.

اسپیس ایکس در صفحه توییتر خود اعلام کرد که اولین آزمایش موسوم به «تمرین لباس خیس» راکت استارشیپ را در پایگاه استاربیس تکمیل کرده است: «این نخستین‌باری بود که فضاپیما و بوستر آن به‌طور کامل با بیش از 4.5 میلیون کیلوگرم سوخت پیشران آزمایش شد.»

نکته مهم درباره این آزمایش این است که اسپیس ایکس در اولین تلاش نه‌تنها توانست در سوخت‌رسانی به پشته استارشیپ و بوستر سوپر هوی موفق باشد، بلکه برج پرتاب و سیستم‌های زمینی خود را امتحان کرد و در هیچ‌کدام از این آزمایش‌ها با مشکلی روبه‌رو نشد.

استارشیپ اسپیس ایکس هنوز یک آزمایش دیگر در پیش دارد

مهندسان و تکنسین‌های اسپیس ایکس حالا استارشیپ را از بالای راکت مرحله اول جدا می‌کنند تا برای آزمایش احتراق ایستا آماده شوند. در این آزمایش تمام 33 موتور رپتور در بوستر سوپر هوی روشن می‌شود تا عملکرد آن‌ها بررسی شود. اگر در این مرحله هم مشکلی پیش نیاید، استارشیپ آماده اولین پرتاب واقعی خود خواهد بود.

البته اسپیس ایکس قبل از پرتاب باید یک بار دیگر نتایج آزمایش‌های خود را با اداره هوانوردی فدرال آمریکا به اشتراک بگذارد و از آن‌ها مجوز بگیرد. اما در هر صورت پیداست که اسپیس ایکس با سرعت بالایی به‌سمت اولین پرتاب مداری استارشیپ حرکت می‌کند. این راکت سنگین‌ترین، بلندترین، توانمندترین و قوی‌تری راکتی است که می‌خواهد زمین را به مقصد مدار ترک کند.

اسپیس ایکس قصد دارد از استارشیپ در مأموریت‌های ماه و مریخ استفاده کند. این فضاپیما نقش مهمی در پیشبرد برنامه‌های فضایی این شرکت خواهد داشت و می‌تواند بشر را به‌سمت کلونی‌سازی در سیارات دیگر هدایت کند.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : اسپیس ایکس
ارسال دیدگاه