پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15165
پ

انقلاب خفته فناوری

این روزها ردپای فناوری ابری در تمام زمینه‌ها دیده می‌شود. برای آشنایی با سرویس‌های ابری در این مقاله با ما همراه باشید.

با اینکه فناوری ابری و رایانش ابری سال‌هاست که معرفی شده‌اند، در چند سال اخیر به محبوبیت بالایی رسیده است. رایانش ابری از زمان معرفی، راه خود را به بسیاری از صنایع پیدا کرد. این فناوری بر نگرانی‌ها غلبه کرد و قابلیت‌های خود را برای پشتیبانی از کسب‌وکارها و هدایت آن‌ها در مسیر موفقیت اثبات کرد. امروزه رایانش ابری یکی از تغییرات اجتناب‌ناپذیر برای رسیدن به موفقیت در عصر دیجیتال به شمار می‌رود.

رایانش ابری چیست و چرا اهمیت دارد؟

رایانش ابری امکان ذخیره‌سازی و دسترسی به داده‌ها و برنامه‌ها را روی اینترنت به جای هارد درایوها، سرورهای فیزیکی یا کامپیوترهای شخصی می‌دهد. به بیان ساده‌تر، رایانش ابری به‌جای تکیه بر دستگاه‌های ذخیره‌سازی محلی مثل هارد درایو، از شبکه‌ای شامل سرورهای راه دور (ریموت) برای ذخیره‌سازی، مدیریت و پردازش داده‌ها استفاده می‌کند. یک کلاد (ابر) در واقع گروهی از سرورها است که می‌توان به صورت آنلاین از آن برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری اطلاعات استفاده کرد.

افراد و کسب‌ و کارها از رایانش ابری برای ذخیره‌سازی ریموت داده‌های خود استفاده می‌کنند و می‌توانند از طریق اتصال اینترنتی، با هر کامپیوتر یا دستگاهی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند. برای مثال با رایانش ابری می‌توانید فایل‌ها را به همکاران خود ارسال کنید یا به تصاویر گوشی و کامپیوتر خود از طریق برنامه‌هایی مثل گوگل داکز یا مایکروسافت ورد دسترسی پیدا کنید.

استفاده از کلاد به این معنی است که سرورهایی که به کار می‌برید دقیقا در موقعیت فیزیکی شما قرار ندارند؛ بلکه از طریق اینترنت دسترسی ایمن به آن‌ها امکان‌پذیر است. همچنین می‌توانید داده‌ها و فایل‌های پشتیبان خود را برای روز مبادا ذخیره کنید.

انواع فناوری‌های ابری

استفاده از کلاد به این معنی است که سرور‌ها در موقعیت فیزیکی دیگری قرار دارند و دسترسی به آن‌ها از طریق اینترنت ممکن است.

رایانش ابری چگونه کار می‌کند؟

برای درک بهتر عملکرد فناوری رایانش ابری باید به سه مدل پیاده‌سازی فناوری کلاد اشاره کنیم:

ابر عمومی (Public)

ارائه‌دهندگان سرویس ابری، میزبان ابرهای عمومی هستند. این ابرها که در اینترنت عمومی توزیع می‌شوند، محبوب‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مدل ابری هستند. از ارائه‌دهندگان این نوع ابر می‌توان به مایکروسافت آژور، آمازون وب سرویس (AWS) و گوگل کلاد پلتفرم اشاره کرد.

ابر خصوصی (Private)

ابر خصوصی مانند یک موجودیت مستقل عمل می‌کند. برخی کسب‌وکارها محیط خود را می‌سازند درحالی‌که برخی دیگر به سرویس‌دهندگان دیگر وابسته هستند. بااین‌حال ابرهای خصوصی پرهزینه هستند و مزایایی دارند. از طرفی از آنجا که برخی کسب‌وکارها دارای حریم خصوصی دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری هستند، ابرهای خصوصی را انتخاب می‌کنند.

ابر ترکیبی (Hybrid)

ابر هیبریدی، ترکیبی از مدل‌های عمومی و خصوصی است که از طریق اینترنت و شبکه‌های خصوصی مجازی این اتصال را برقرار می‌کند. شرکت‌ها می‌توانند برای برنامه‌ها و داده‌های حساس خود از ابر خصوصی و برای کنترل حجم کاری از ابر عمومی استفاده کنند. هدف ابر هیبریدی ایجاد یک محیط خودکار و یکپارچه است که از مزایای زیرساخت ابر عمومی و درعین‌حال حریم داده‌ای ابر خصوصی استفاده کند.

مدل‌های رایانش ابری

مدل‌های پیاده‌سازی رایانش ابری

سرویس رایانش ابری چیست؟

سرویس‌های رایانش ابری با ذخیره‌سازی اطلاعات در موقعیت‌های مکانی مختلف موسوم به «دیتاسنتر» کار می‌کنند. یک دیتاسنتر ممکن است دارای هزاران کامپیوتر شبکه‌شده باشد که همین ویژگی آن را بسیار قدرتمند می‌سازد. به بیان دیگر اطلاعاتی که ذخیره می‌شوند در میان دستگاه‌های فیزیکی مختلف پخش می‌شوند و در یک جا ذخیره نمی‌شوند. سرویس‌های رایانش ابری همچنین دارای قابلیت‌هایی مثل بازیابی فاجعه، مقیاس‌پذیری بالا، جابه‌جایی و انعطاف‌پذیری هستند. هدف سرویس‌های رایانش ابری بهبود عملکرد کسب‌‌وکارها در تمام ابعاد است. این سرویس‌ها به صرفه‌جویی در هزینه، افزایش امنیت و حفظ کیفیت بالای خدمات کمک می‌کنند.

انواع سرویس‌های ابری

سرویس‌های رایانش ابری دارای سه نوع اصلی هستند:

  • زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)
  • پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)
  • نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

این سرویس‌ها سطوح متفاوتی از کنترل و مسئولیت را در اختیار کاربرها قرار می‌دهند.

زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS)

کاربر با IaaS مسئولیت مدیریت همه‌چیز از سیستم‌عامل تا میدل‌ور (middle ware) و داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را برعهده دارد. ارائه‌کننده‌ی سرویس وظایف دیگر مثل مجازی‌سازی، مسئولیت سرورها، ذخیره‌سازی و شبکه‌سازی را برعهده دارد. کاربرها هم بر اساس منابعی که به کار می‌برند مثل چرخه‌های CPU، حافظه، پهنا‌ی باند و موارد دیگر هزینه پرداخت می‌کنند. نمونه‌های محصولات IaaS عبارت‌اند از: Amazon Web Services و مایکروسافت آژور.

برخی کسب‌وکارها از IaaS به‌عنوان بخشی از استراتژی «مهاجرت ابری» استفاده می‌کند که در آن داده‌ها و اپلیکیشن‌ها را به کلاد منتقل می‌کنند. برای مثال ممکن است کسب‌وکاری کوچک فایل‌ها، ایمیل‌ها و سرورهای وب خود را به‌جای ذخیره‌ی فیزیکی به کلاد منتقل کند.

برخی دیگر هم از IaaS به‌عنوان بخشی از طرح بازیابی فاجعه استفاده می‌کنند. ارائه‌دهندگان سرویس ابری پشتیبان‌های مختلفی را در دیتاسنترهای مختلف ذخیره می‌کنند. حتی اگر مشکلی در یکی از دیتاسنترها به وجود بیاید، داده‌ها به شکلی ایمن در نقطه‌ای دیگر ذخیره می‌شوند. به‌این‌ترتیب کسب‌وکارها می‌توانند داده‌های خود را در صورت حمله‌ی باج‌افزاری، حذف تصادفی یا فاجعه‌ی سیل، آتش‌سوزی و دیگر بلاهای طبیعی بازیابی کنند.

Finix نمونه‌ای بارز از IaaS است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند برای افزایش بازدهی فرآیند پرداخت داخلی به کار ببرند. این سرویس همچنین مکانیزم‌های گزارش‌گیری را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد.Digital Ocean نمونه‌ای دیگر از IaaS است که به کسب‌وکارها در ساخت ماشین‌های متعدد مجازی تنها در چند ثانیه کمک می‌کند. به‌این‌ترتیب سازمان‌ها می‌توانند به شکلی کارآمد محصولات خود را مدیریت کنند و درعین‌حال حافظه‌ی داده‌ای خود را بر اساس ترافیک ورودی افزایش دهند.

پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)

برنامه‌های پلتفرم‌ به‌عنوان سرویس (PaaS)، محیطی را برای توسعه، تست و میزبانی اپلیکیشن‌ها در اختیار کاربرها قرار می‌دهند. کاربر مسئولیت مدیریت داده‌ها و نرم‌افزار خود را برعهده دارد و ارائه‌دهنده‌ی سرویس مسئولیت‌های دیگر را انجام می‌دهد. با PaaS دیگر نیازی به نگرانی برای به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، سیستم‌های عامل یا حافظه نیست. کاربرها می‌توانند برای هر منبع ضروری خود هزینه پرداخت کنند. از نمونه‌های PaaS می‌توان به Google App Engine یا SAP Cloud اشاره کرد.

Pager duty نمونه‌ای از PaaS است که به کسب‌وکارها در اجرای مدیریت حوادث کمک می‌کند. کسب‌وکارها می‌توانند بر حوادث جدید بر مبنای آنی نظارت کنند. همچنین از نظر جمع‌آوری داده‌ها و توزیع وظایف به سود آن‌ها است.

نرم‌افزار به‌عنوان سرویس (SaaS)

در مدل SaaS، کاربرها لایسنس‌هایی را برای استفاده از یک اپلیکیشن خریداری می‌کنند. برخلاف مدل‌های IaaS و PaaS، کاربرها معمولا اشتراک‌های ماهانه یا سالانه را به‌جای یک منبع خاص خریداری می‌کنند. برخی از نمونه‌های محبوب SaaS عبارت‌اند از: مایکروسافت ۳۶۵، دراپ‌باکس و DocuSign.

مدل SaaS برای کسب‌وکارهای کوچکی که فاقد منابع مالی یا IT برای توسعه‌ی جدیدترین و بهترین سلوشن‌ها هستند، مفید است. با این مدل جایی برای نگرانی‌های مالی یا نیروی کار نیست.

انواع سرویس‌های ابری

کاربردهای سرویس‌های ابری

سرویس‌های ابری برای اهداف فردی و تجاری کاربرد دارند. رایانش ابری با ارائه‌ی مجموعه‌ای از سرویس‌های ریموت، نقش مهمی در بهینه‌سازی کسب‌وکارها دارد. در ادامه نگاهی به نمونه‌های واقعی و کاربردهای رایانش ابری می‌اندازیم.

۱. پلتفرم بارگذاری و دانلود فایل

پلتفرم بارگذاری و دانلود آنلاین نمونه‌ای از کاربرد کلاد است. پلتفرم‌های آپلود و دانلود متعددی وجود دارند که به کاربران نهایی امکان میزبانی فایل‌ها، اسناد، ویدئوها و تصاویر را روی کلاد می‌دهند. این پلتفرم‌ها معمولا دارای رابط کاربری ساده برای نمایش و بارگذاری اسناد از کامپیوترهای شخصی روی سایت‌ها هستند. دسترسی به این سرویس‌ها به‌صورت رایگان و پولی امکان‌پذیر است. کاربران در صورت پرداخت ماهیانه می‌توانند به سرویس‌های پریمیوم دسترسی پیدا کنند.

نمونه‌ها: Media Fire، Hot File و Rapid Share

۲. برنامه‌های هنری

سرویس‌های رایانش ابری در برنامه‌های هنری متنوعی به کار رفته‌اند که از این برنامه‌ها می‌توان برای طراحی کتاب‌ها، کارت‌ها و تصاویر خلاقانه‌ی جذاب استفاده کرد. این برنامه‌های سرویس‌های ویرایش را در اختیار کاربران می‌گذارند و می‌توان آن‌ها را به شکل برنامه‌های ساده‌ی دسکتاپ روی کامپیوترهای فردی طراحان به کار برد.

نمونه‌ها:

ویستاپرینت (Vistaprint) و ادوبی کریتیو کلاد (Adobe Creative Cloud) از نمونه‌های برجسته‌ی برنامه‌های هنری یا سرویس‌های مبتنی بر کلاد هستند. این برنامه‌ها به طراحان در ویرایش طرح‌ها کمک می‌کنند.

۳. ویرایش تصاویر

بسیاری از سرویس‌های ابری امکان ویرایش رایگان تصاویر را به کاربران می‌دهند. این سرویس‌ها امکاناتی مثل تغییر اندازه، ویرایش، برش تصاویر، استفاده از جلوه‌های ویژه را با یک رابط کاربری ساده فراهم می‌کنند. علاوه بر این، قابلیت‌های تنظیم کنتراست و روشنایی هم در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

نمونه‌ها: Fotor و Adobe Creative cloud

سرویس ابری Fotor برای ویرایش تصاویر

با Fotor می‌توانید تصاویر خود را به صورت آنلاین ویرایش کنید.

۴. ذخیره‌سازی داده‌ها

امروزه اپلیکیشن‌های متعددی بر اساس مدل‌های رایانش ابری منتشر شده‌اند. این برنامه‌ها امکان‌ ذخیره‌سازی اطلاعات در کلاد را می‌دهند. چنین کلادهایی می‌توانند از نوع خصوصی یا عمومی باشند. می‌توانید داده‌ها، فایل‌ها و تصاویر را روی این کلادها ذخیره کنید. سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری همچنین سرویس‌های تبدیل فرمت داده‌ای را در اختیار کاربرها می‌گذارند.

نمونه‌ها: DropBox، OneDrive، Box، Mozy و Google Suites

۵. آنتی‌ویروس

سرویس‌های ابری همچنین سرویس‌های پشتیبانی و آنتی‌ویروس را ارائه می‌کنند. این سرویس امکان ارتقا و عملکرد یکپارچه‌ی سیستم را فراهم می‌کند. نرم‌افزار آنتی‌ویروس کلاد به کاربرها در پاکسازی سیستم در بازه‌های منظم کمک می‌کند.

با این سرویس‌ها می‌توانید تهدید‌های بدافزاری و برخی ویروس‌ها را کشف و شناسایی کنید. چنین برنامه‌هایی معمولا رایگان هستند و با کشف تهدید‌ها گزارشی را به دیتاسنتر کلاد ارسال می‌کنند که در آن مشکل کاربران حل می‌شود.

نمونه‌ها: Sophos Endpoint Protection، Malwarebytes، ESET Protect Entry

۶. سرگرمی و بازی

استریم بازی‌های ویدئویی معمولا مستلزم پهنای باند بالا و دسترسی به اینترنت پرسرعت است به همین دلیل کلاد گیمینگ در سال ۲۰۲۳ با معرفی فناوری 5G بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. ارائه‌دهندگان سرویس‌های ابری یک استراتژی مولتی کلاد را ارائه می‌کنند. این استراتژی به تعامل برنامه‌های سرگرمی با مخاطب کمک می‌کند. سرویس‌های گیمینگ آنلاین از این دسته هستند.

نمونه‌ها:

xCloud مایکروسافت، Geforce Now انویدیا، Playstation Plus سونی، Luna از آمازون

۷. فیلم و ویدئو

با کلاد ویدئو استریمینگ می‌توانید محتوای ویدئوی دیجیتالی را بدون نیاز به دانلود اولیه‌ی آن تماشا کنید. این فناوری امکان دسترسی کاربران به محتوای ویدئویی موردعلاقه‌شان را روی هر دستگاهی می‌دهد. همچنین امکان دسترسی به محتوای ویدئوی با کیفیت را با هزینه‌ی پایین‌تری نسبت به روش‌های سنتی استریم ویدئو فراهم می‌کند.

نمونه‌‌ها: Netflix، Vimeo، Hulu

استریم ویدئوی ابری

با استریم ویدئوی ابری دیگر نیازی به دانلود فایل‌های ویدئویی نیست.

۸. تبدیل URL

سرویس‌های ابری متعدد، سرویس‌های کوتاه‌سازی URL را ارائه می‌کنند. این سرویس، URL-های طولانی را به انواع کوتاه تبدیل می‌کند. بسیاری از اپلیکیشن‌های شبکه‌ی اجتماعی مبتنی بر کلاد از سرویس‌های تبدیل یا مخفف‌سازی URL استفاده می‌کنند تا در برابر سرویس‌های بدافزاری و هک محافظت شوند. این سرویس‌ها همچنین امکان مدیریت آسان URL-ها را فراهم می‌کنند. در اینجا URL مخفف «مکان‌یاب منبع یکسان» است.

نمونه‌ها:

Bitly یکی از نمونه‌های کلیدی سرویس مخفف‌سازی URL است. این سرویس به ایجاد URL-های کوتاه و هدایت به وب‌سایت اصلی کمک می‌کند.

۹. برگزاری جلسه‌ تحت وب

اغلب سرویس‌های رایانش ابری، سرورهای مجازی را ارائه می‌کنند که دارای قابلیت‌های خوبی برای برگزاری جلسات هستند. این سرویس‌ها جلساتی مثل کنفرانس ویدئویی و دیگر جلسه‌ها را آسان می‌سازند و به کاربرها اجازه می‌دهند جلسه را به‌صورت مجازی آغاز کنند.

از این سرویس‌ها می‌توان برای نشست‌های فردی یا شغلی استفاده کرد. به‌این‌ترتیب کاربرها می‌توانند تنها در چند ثانیه به افراد دیگر وصل شوند و از امکاناتی مثل اشتراک‌گذاری ارائه و صفحه‌ی نمایش استفاده می‌کنند.

نمونه‌ها:

Zoom و GoTo از نمونه‌های کلیدی کاربردهای برگزاری جلسه‌ی مبتنی بر کلاد هستند. این برنامه‌ها امکان برگزاری کنفرانس ویدئویی روان و سرویس‌های ارائه‌ی مبتنی بر کلاد را فراهم می‌کنند.

۱۰. ارائه

برنامه‌های مبتنی بر کلاد مشخصی برای ایجاد ارائه‌های رسمی وجود دارند. این برنامه‌ها همچنین فضای ذخیره‌سازی لازم برای حفظ ارائه‌های جدید و پیشین را فراهم می‌کنند و به کاربران نهایی امکان دسترسی به ارائه‌ی خود از هر نقطه‌ی جهان را می‌دهند

نمونه‌ها:

Slide Rocket یکی از اپلیکیشن‌های پیشتاز رایانش ابری است که به کاربرها در پیش‌نویس و سفارشی‌سازی ارائه‌های رسمی کمک می‌کند.

۱۱. شبکه‌های اجتماعی

اپلیکیشن‌های شبکه‌ی اجتماعی متعدد مبتنی بر کلاد امکان اتصال کاربرها به‌صورت آنی را فراهم می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها با ارائه‌ی واسط کاربری مشارکتی، امکان اتصال هم‌زمان میلیون‌ها کاربر را فراهم می‌کنند.

نمونه‌ها:

فیسبوک، یامر (Yammer)، توییتر و لینکدین. این اپلیکیشن‌ها امکاناتی مثل اشتراک‌گذاری ویدئو، تصاویر و استوری را به کاربرها می‌دهند.

شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی ابری امکان برقراری ارتباط به صورت آنی را فراهم می‌کنند.

۱۲. GPS

یکی از پیشرفت‌های مهم در زمینه‌ی سرویس‌های رایانش ابری، ارائه‌ی سرویس‌های مبتنی بر GPS به کاربرها است. GPS سرویس‌های موقعیت‌یابی را به‌صورت آنی فراهم می‌کند. این عبارت مخف سیستم موقعیت‌یاب جهانی (Global Positioning System) است. کاربرها می‌توانند با استفاده از اتصال اینترنتی مسیرهای خود را روی نقشه پیدا کنند.

نمونه‌ها:

نمونه‌های برجسته‌ی سیستم ابری GPS عبارت‌اند از: گوگل مپز و یاهو مپز. این سرویس‌ها متن‌باز و رایگان هستند و میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند.

۱۳. اینترنت اشیاء (IoT)

اینترنت اشیاء ترند شناخته‌شده‌ای در رایانش ابری است. این فناوری اتصال بین کامپیوترها، سرورها و شبکه‌ها را برقرار می‌کند و با برقراری ارتباط موفق به جمع‌آوری داده از دستگاه‌های راه دور کمک می‌کند.

نمونه‌ها:

Google Cloud IoT، Microsoft Azure IoT Hub، IBM Watson IoT Platform

۱۴. بلاکچین

بلاکچین به فهرستی به هم متصل از بلوک‌های حاوی رکورد گفته می‌شود که به شکل فزاینده‌ای افزایش می‌یابند. در بلاکچین از رمزنگاری برای ذخیره‌سازی داده‌های داخل بلوک‌ها استفاده می‌شود. به‌این‌ترتیب امنیت، شفافیت و تمرکززدایی بالایی فراهم می‌شود. امروزه این فناوری همراه با کلاد به کار می‌رود و به این صورت امکان پردازش مقدار زیادی از داده‌ها و کنترل بهتر آن‌ها فراهم می‌شود.

نمونه‌ها:

Amazon Managed Blockchain و Oracle Blockchain از نمونه سرویس‌هایی هستند که از زیرساخت بلاک‌چین استفاده می‌کنند.

۱۵. حسابداری

اپلیکیشن‌های حسابداری ابری، به کاربران در ردیابی هزینه‌ها و مدیریت سود و سرمایه به‌صورت آنی کمک می‌کنند.

نمونه‌ها:

Outright یکی از بهترین نمونه‌های اپلیکیشن حسابداری مبتنی بر کلاد است. برخی از دیگر نمونه‌ها عبارت‌اند از: Zoho books و Kash flow.

۱۶. مدیریت

اپلیکیشن‌های مدیریت پروژه به کاربران در مستندسازی و اشتراک‌گذاری یادداشت‌ها با ذینفعان متعدد به‌صورت آنی کمک می‌کنند. به این شکل ذینفعان مدیریت پروژه می‌توانند به یادداشت‌های آماده‌ و ذخیره‌شده مراجعه کنند. این اپلیکیشن‌ها معمولا به صورت رایگان با امکانات پریمیوم به کاربران عرضه می‌شوند و برای برآورده ساختن اهداف تجاری و شخصی کاربرها طراحی شده‌اند.

نمونه: Evernote

۱۷. تجارت الکترونیک

سرویس‌های رایانش ابری همچنین در زمینه‌ی خدمات تجارت الکترونیکی پیشتاز هستند. برنامه‌های تجارت الکترونیکی متعددی وجود دارند که دسترسی به خدمات فروشگاهی آنلاین را فراهم می‌کنند. چنین اپلیکیشن‌هایی دارای مکانیزم‌های ردیابی متغیر هستند که امکان پیگیری وضعیت دریافت و تحویل سفارش را می‌دهند و به صاحبان کسب‌وکار کمک می‌کنند از هزینه‌های ردیابی، نرخ استرداد وجه در زمینه‌ی سفارش‌ها و نرخ خسارت به کسب و کار آگاهی پیدا کنند. صاحبان کسب‌وکار می‌توانند با این اپلیکیشن‌ها در زمان و تلاش لازم برای فرآیند ردیابی صرفه‌جویی کنند.

نمونه‌ها: آمازون، eBay

سرویس ابری خرید آنلاین

سرویس‌های ابری به صاحبان کسب‌وکار در ردیابی و تحویل سفارش‌ها کمک می‌کنند.

۱۸. نظارت بر داده‌ها و امنیت سایبری

سازمان‌ها با سرویس‌های ابری امنیت سایبری می‌توانند از داده‌های حساس خود محافظت کنند. چنین سرویس‌هایی امکانات ویژه‌ای را برای محافظت در برابر نفوذ ارائه می‌دهند.

نمونه‌ها:

Z-Scalar به شکل پلتفرم اعتماد صفر عمل می‌کند و کاربرها را از راه دور به هر دستگاه یا برنامه‌ای روی هر شبکه‌ای وصل می‌کند. این سرویس محیط کاری ایمن و انعطاف‌پذیری را در اختیار کاربرها قرار می‌دهد.

Carbonite cloud نمونه‌ی دیگری از قابلیت امنیت سایبری ابری است که از اطلاعات و داده‌ها در برابر باج‌افزارهای احتمالی محافظت می‌کند. همچنین به شکل قابل توجهی نفوذ‌های امنیتی را کاهش می‌دهد. Forcepoint نمونه‌ی دیگری از سرویس ابری است که قابلیت‌های امنیت سایبری را به کاربرها ارائه می‌دهد.

۱۹. پشتیبان‌گیری و بازیابی

ارائه‌دهندگان و فروشندگان سرویس‌های ابری، سرویس‌های امنیتی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها را هم فراهم می‌کنند. با این سرویس‌ها می‌توان به‌درستی از داده‌ها پشتیبان‌گیری کرد. اگر داده‌ها از دست بروند، سرویس‌های بازیابی به بازگشت سریع آن‌ها کمک می‌کنند.

روش‌های سنتی بازیابی داده‌ها به مشکل پیچیده‌ای تبدیل شده‌اند. گاهی بازیابی داده‌های از دست‌رفته می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد. بااین‌حال رایانش ابری این محدودیت‌ها را از بین می‌برد و راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی پایداری را ارائه می‌دهد.

نمونه‌ها:

نمونه‌های راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری و بازیابی عبارت‌اند از Idrive personal، Backblaze و CrashPlan برای کسب‌وکارهای کوچک.

۲۰. تست و توسعه

رایانش ابری ارائه‌دهنده‌ی پلتفرم‌هایی است که به تست و توسعه‌ی آنی منابع آی‌تی کمک می‌کنند. این پلتفرم‌ها آمادگی منابع و ارائه‌ی خدمات را تضمین می‌کنند. چنین سرویس‌هایی معمولا چندان پرهزینه نیستند و سازمان‌ها به کمک آن‌ها می‌توانند محصولات یا خدمات ‌آی‌تی انعطاف‌پذیر و مقیاس‌پذیری را ارائه کنند.

نمونه‌ها:

SOASTA Cloud Test، Load Storm و BlazeMeter

۲۱. تحلیل کلان‌داده

سرویس‌های ابری همچنین به مدیریت و سازمان‌دهی کلان‌داده (big data) کمک می‌کنند. کلان‌داده به مجموعه‌ای از داده‌های در حال رشد با پیچیدگی و حجم قابل‌توجه گفته می‌شود. مکانیزم‌های رایانشی قدیمی معمولا قابلیت‌های محدودی را برای مدیریت کلان‌داده ارائه می‌کنند در حالی که رایانش ابری برای مدیریت بهتر کلان‌داده نیاز به حافظه‌ی فیزیکی را حذف می‌کند. علاوه بر این، رایانش ابری امکان تحلیل کلان داده را فراهم می‌کند. به‌این‌ترتیب سازمان‌ها سرعت تصمیم‌گیری را افزایش دهند.

نمونه‌ها:

Hana، Hadoop، Apache

۲۲. آموزش

اپلیکیشن‌های آموزش از راه دور یکی از دستاوردهای قابل‌توجه رایانش ابری در سال‌های اخیر بوده‌اند. این فناوری با فراهم کردن امکان توسعه‌ی پلتفرم‌های آموزش از راه دور، به تسهیل آموزش آنلاین کمک می‌کند.

چنین سیستم‌هایی به دانش‌آموزان امکان ردیابی و نظارت بر عملکرد کلی مدرسه را می‌دهند. همچنین جذابیت تجربه‌ی یادگیری را برای معلمان، دانش‌آموزان، پژوهشگرها و دانشجویان افزایش می‌دهند. مؤسسه‌های آموزشی با استفاده از این سیستم‌ها در هزینه‌های زیرساخت فیزیکی و نگه‌داری صرفه‌جویی می‌کنند. علاوه بر این برای ارتقای مشارکت و یادگیری از راه دور، هر دانش‌آموز و عضو مؤسسه می‌تواند فضای اختصاصی خود را از طریق نام کاربری و رمز عبور در اختیار داشته باشد. به‌این‌ترتیب می‌توان از هر نقطه‌ای به داده‌ها دسترسی پیدا کرد.

نمونه‌ها:

نمونه‌های اپلیکیشن‌های آموزشی ابری عبارت‌اند از: Canvas، Coursera، blackboard و Google Classroom

پتلفرم آموزشی ابری

با پلتفرم‌های آموزشی ابری می‌توان در هزینه‌های زیرساخت صرفه‌جویی کرد.

جمع‌بندی

رایانش ابری با ارائه‌ی مجموعه‌ای از خدمات، نیاز به سیستم‌های ذخیره‌سازی فیزیکی را از بین می‌برد و در عین حال امکان برقراری ارتباط ایمن را فراهم می‌کند. با سرویس‌های ابری علاوه بر دسترسی به داده‌ها و خدمات از موقعیت جغرافیایی دلخواه، می‌توانید در زمان و هزینه هم صرفه‌جویی کنید. سازمان‌ها با تطبیق فناوری ابری می‌توانند هزینه‌های زیرساخت خود را به شکل چشمگیری کاهش دهند و از سوی دیگر بهره‌وری را به حداکثر برسانند.

منبع: زومیت

کلید واژه : فناوری
ارسال دیدگاه