پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15224
پ

پس از گوگل، موزیلا هم درحال توسعه یک مرورگر غیر WebKit برای iOS است

موزیلا برای توسعه این مرورگر از موتور اختصاصی خود، یعنی Gecko استفاده می‌کند.

پس از گوگل، حالا موزیلا نیز اعلام کرد که درحال توسعه یک مرورگر iOS است که به‌جای موتور مرورگر WebKit اپل، از موتور اختصاصی Gecko این شرکت استفاده می‌کند.

اپل در دستورالعمل بررسی اپ استور توضیح می‌دهد که مرورگرهای وب و برنامه‌های دارای قابلیت مرور وب باید از «چارچوب Webkit مناسب و WebKit Javascript» استفاده کنند. بااین‌وجود، به‌نظر می‌رسد شرکت‌های توسعه‌دهنده مرورگر مانند گوگل و موزیلا درحال بررسی جایگزین‌های موتور مرورگر مورد‌تأیید اپل در iOS هستند.

مرورگر غیر وب‌کیت موزیلا برای iOS

طبق گزارش جدید The Register، موزیلا درحال کار روی یک مرورگر iOS بدون استفاده از Webkit است. هفته گذشته هم گفته شده بود که گوگل درحال کار روی یک مرورگر آزمایشی جدید برای iOS است که محدودیت‌های موتور مرورگر اپل را از بین می‌برد و به‌جای WebKit، از موتور Bling گوگل استفاده می‌کند.

هرچند درحال‌حاضر اپل مرورگرهای شخص ثالث را به استفاده از موتور Webkit خود مجبور می‌کند، اما این قانون ممکن است در آینده تغییر کند؛ مخصوصاً با توجه به قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا که از 2 مه 2023 (12 اردیبهشت‌ماه 1402) قابل‌اجرا خواهد بود. این قانون از شرکت‌هایی مانند اپل می‌خواهد تا برای نصب و اجرای فروشگاه‌های برنامه شخص ثالث و همچنین سیستم‌های پرداخت، روش‌های جایگزینی ارائه کند.

اپل هم‌اکنون درحال آماده‌شدن است تا در سال 2024 از اپ استورهای شخص ثالث در پلتفرم خود پشتیبانی کند، اما ممکن است برخی تغییرات در سال 2023 با انتشار iOS 17 ظاهر شوند.

بااین‌وجود، اگر مرورگرهای شخص ثالث مانند موزیلا فایرفاکس در سیستم‌های عامل موبایل اپل مجوز استفاده از موتورهای اختصاصی خود را پیدا کنند، این امر می‌تواند فضا را برای اپل بیشتر رقابتی کند تا با ارائه ویژگی‌های بیشتر برای بهبود WebKit، تلاش کند تا توسعه‌دهندگان بیشتری را در اکوسیستم WebKit حفظ نماید.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : موزیلا
ارسال دیدگاه