پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1530
پ

فاوای شهرداری: برای واگذاری زیرساخت‌های فیبر شهری به اپراتورها مشکلی نداریم

وزارت ارتباطات از ابتدای سال ۱۳۹۹ با توجه به نیاز جامعه به اینترنت پرسرعت در شرایطی که به خاطر کرونا همچنان عده‌ای دورکار هستند و استفاده از اینترنت چند برابر از گذشته شده، وعده توسعه سرویس VDSL را داده است.

طبق آنچه رئیس رگولاتوری اخیرا و در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد این وزارتخانه در تلاش است تا در کمتر از یکسال باقی مانده از عمر وزارت ارتباطات دولت دوازدهم نزدیک به ۵ میلیون پورت VDSL را واگذار کند. وعده راه‌اندازی این تعداد پورت VDSL در حالی مطرح می‌شود که براساس اعلام شرکت‌های اینترنت ثابت آنها برای توسعه شبکه بر مبنای VDSL و FTTH نیازمند فیبرکشی دارند که در این زمینه اجازه حفاری زمین به آنها از سمت شهرداری‌ها داده نمی‌شود. حالا محمد فرجود، مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرانا گفته است که به جای حفاری این شرکت‌ها می‌توانند از زیرساخت‌های فیبر شهرداری استفاده کنند.

در پرونده شماره ۸۰ پیوست که موضوع مشکلات توسعه اینترنت ثابت در کشور مورد بررسی قرار گرفته است، احمد بیدآبادی، مدیرعامل شرکت صبانت در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد که به جز مخابرات حالا آنها با شهرداری هم سر توسعه شبکه خود با مشکل مواجه هستند. او گفته بود که شهرداری برای حفاری تعرفه دارد و آنها هم حاضر به پرداخت این تعرفه هستند با این حال شهرداری به آنها اجازه حفاری برای فیبرکشی را نمی‌دهد.

محمد فرجود، رئیس سازمان فناوری شهرداری تهران اما در واکنش به این خواسته شرکت‌های اینترنت ثابت در گفت‌وگوی خود با ایرنا اعلام کرده که بهتر است این فعالان به جای فیبرکشی از فیبرهای فعلی شهری استفاده کنند. او در این مورد به ایرنا گفت: « شهرداری یکسری زیرساخت فیبر نوری دارد که طی سال‌های گذشته و بر حسب نیازی که در حوزه خطوط مترو و مسائل دیگر وجود داشته، ایجاد شده است. علاوه بر شهرداری، کنترل ترافیک نیز برای ارتباطات ایستگاه و چراغ‌های راهنمایی رانندگی در سطح شهر به فیبر نوری نیاز داشت. از چند سال قبل شهرداری و سازمان فاوا تصمیم گرفتند ظرفیت استفاده از فیبرهای نوری را برای کسانی که نیاز به خدمات زیرساخت دارند، فراهم کند.»

مدیرعامل فاوای شهرداری با تاکید بر این که استفاده از این ظرفیت برای کسب‌وکارها و نهادها، مصوبه هیات وزیران‌ هم دارد اعلام کرد: «برخی از کسب‌وکارها از قبل با مجموعه‌های دیگر مانند «ترافیک» قراداد مستقل و بلند مدت دارند که باید مسائل مربوط به آن حل شود. اما در غیر این صورت، اکنون سازمان فاوای شهرداری متولی واگذاری فیبر نوری به کسب‌وکارها و نهادها است. این مساله در برنامه سوم نیز با صراحت بیان شده است.»

 

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران می‌گوید اپراتورهای اینترنتی به جای فیبرکشی در شهر از فیبرهای شهری این نهاد استفاده کنند

او با بیان این که مساله فیبر از دو بعد فنی و واگذاری قابل بررسی است، تاکید کرد: «موضوعات مربوط به واگذاری سخت نیست، اما بعد فنی و انتقال فیبر کار آسانی نیست و به زمان نیاز دارد. البته این وفاق را ایجاد کرده‌ایم تا کسب‌وکارها بتوانند مشکلات اینچنینی را حل و فصل کنند.» براساس گفته‌های او از سال گذشته و زمانی که فاوای شهرداری به صورت قطعی مسئول واگذاری فیبر نوری شد، با همکاری وزارت ارتباطات چارچوب قرارداد واگذاری را شفاف‌تر کرده است.

براساس اظهارات فرجود اگر کسب‌وکار یا نهادی تصمیم داشته باشد خودش فیبر بکشد، موضوع باید بر اساس فرآیندی که شهرداری دارد پیگیری شود. او در این مورد گفت: «شهرداری می‌گوید اگر در آن منطقه موردنظر فیبر وجود دارد، بهتر است حفاری دوباره انجام نشود. به همین دلیل است که اگر کسب‌وکار یا نهادی در منطقه‌ای فیبر نوری می‌کشند، باید امکان استفاده دیگران از آن‌هم فراهم باشد و به بقیه سرویس بدهد.»

در همین زمینه هم حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفت‌وگو خود با پیوست از همکاری خوب شهرداری با شرکت‌های اینترنتی برای استفاده از زیرساخت‌های فیبر این نهاد خبر می‌دهد. فلاح در این مورد گفت: «طبق بند ب ماده ۶۷ قانون برنامه، نهادهایی که امکانات مخابراتی مازاد دارند مانند شهرداری بر اساس مجوز وزارت ارتباطات می‌توانند این امکانات را به شرکت‌هایی که مجوز ارائه سرویس دارند واگذار کنند. مشکلی که وجود داشت بحث تعرفه همکاری شهرداری با شرکت‌های اینترنتی بود که این بحث‌ها با رایزنی‌ در حال رفع شدن است؛ اما یک بحث دیگر هم مربوط به موضوعات درون خود شهرداری است که البته من هم از آن اطلاعی ندارم ولی آنچه می‌دانم این است که دوستان در سازمان فناوری اطلاعات شهرداری پیگیر هستند که این همکاری هرچه سریع‌تر شکل گیرد و کارها انجام شود.

منبع: پیوست

 

ارسال دیدگاه