پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 1540
پ

ساخت یک گجت پوشیدنی با استفاده از قلم و کاغذ برای نظارت بر سلامت

محققین پزشکی موفق شده‌اند گجتی پوشیدنی طراحی کنند که از قلم و کاغذ ساده برای پایش سلامت افراد استفاده می‌کند.

اگر مروری بر تاریخ داشته باشیم، خواهیم دید که در بین بزرگترین و شاخص‌ترین اختراعات تکنولوژیک بشر، مداد ساده می‌تواند صدر لیست را ازآن خود کند. برای قرن‌های متوالی، این ابزار به انسان‌ها اجازه داده تا ایده‌ها و تفکرات خود را به رشته تحریر درآورند و آنها را با سایر افراد در سراسر دنیا به اشتراک بگذارند.

در جدیدترین قدم، مداد می‌تواند به مردم اجازه دهد سلامت خود را پایش و نظارت کنند. گروهی از محققین در دانشگاه میزری مجموعه‌ای از مطالعات را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد چطور می‌توان از قلم و کاغذ ساده برای ساخت ابزاری بیوالکتریک و پوشیدنی استفاده کرد.

تحقیقات نشان می‌دهد مدادهایی که مغزی با بیش از ۹۰ درصد گرافیت دارند، می‌توانند به هنگام استفاده و نوشتار روی کاغذی معمولی به اندازه قابل توجهی انرژی تولید کنند. در حقیقت گرافیت می‌تواند نقش الکترودهای حساسی را بازی کرده و کاغذ هم زیرساخت پشتیبان و انعطاف‌پذیر آن باشد. این تیم دریافته‌اند مدادهایی که گرافیتی با خلوص ۹۳ درصد دارند، بهترین نتیجه را ارائه می‌کنند.

پتانسیل کاغذ به قدری بالا است که به نظر می‌رسد می‌توان به کمک آن مجموعه‌ای بی‌شمار از ابزار پوشیدنی را طراحی کرد. این تیم از پتانسیل ساخت گجت‌هایی صحبت به میان آورده که می‌توانند در لحظه دمای بدن یا اندازه گلوکز خون را پایش کنند. در حقیقت می‌توان سنسورهایی طراحی کرد که داده‌های مهم را در هر لحظه نمایش دهد.

دو مزیت بزرگ در استفاده از قلم و کاغذ وجود دارد؛ یکی اینکه مواد لازم برای ساخت آنها ارزان و در دسترس هستند، و دیگری اینکه برخلاف پلاستیک، با سرعت بالایی تجزیه می‌شوند. محققان آینده‌ای را می‌بینند که در آن مردم از این تکنولوژی برای پایش سلامت خانگی استفاده می‌کنند، خصوصا در مواردی مشابه با پاندمی فعلی ویروس کرونا که کنترل پزشکی از راه دور را می‌طلبد.

بدون شک ممکن است تبدیل شدن این ایده و مجموعه مطالعات به واقعیت و ساخت ابزاری مفید با استفاده از قلم و کاغذ، چند سالی طول بکشد. در حال حاضر قدم بعدی آنها انجام آزمایشات بیشتر و طراحی اجزای بیوپزشکی بیشتر است.

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه