پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 15464
پ

زبان مشترکی بین فناوران و دستگاههای اجرایی وجود ندارد

دبیر ستاد توسعه گیاهان دارویی در ارزیابی سال دانش بنیان گفت: زبان مشترک بین فناوران، دولت و بخش خصوصی وجود ندارد؛ بعد از این وفاق می توان شاهد تحقق سال دانش بنیان بود.

دکتر مهدی سیف سهندی دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وضعیت دانش بنیان در سال 1401 که توسط مقام معظم رهبری تحت عنوان «تولید؛ دانش بنیان؛ اشتغال آفرین» نامگذاری شد، اظهار کرد: ما سعی کردیم یکی از منویات رهبری که در راستای افزایش تعداد شرکتهای دانش بنیان بوده را در سال دانش بنیان محقق کنیم که این تا حدودی خوب پیش رفت.

وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی همواره در راستای رفع مشکلات شرکتهای دانش بنیان گام برداشته تا توسعه بیابند، گفت: ما امیدوار هستیم با جلساتی که داریم رشد اهسته شرکتهای دانش بنیان را افزایش دهیم.

به گفته وی، شعار سال مبنی بر دانش بنیانها بوده و تحقق آن یک کار فراسازمانی است که تنها بر عهده دولت نیست بلکه حمایت بخش خصوصی را می طلبد؛ با این حال معاونت علمی به عنوان دولت تسهیل گری می کند و شرایط و قوانین و آیین نامه ها را تدوین می کند اما بخش اجرا همان بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه جلساتی را در معاونت علمی برای حل مشکلات دانش بنیانها برگزار می کنیم، گفت: جمع بندی این جلسات نشان می دهد که زبان مشترک بین دانش بنیان ها، دولت و دستگاههای اجرایی وجود ندارد؛ تا حدودی سعی کردیم در معاونت علمی زبان مشترک را با فناوران داشته باشیم اما در هر صورت باید بازار و بخش خصوصی به میان آیند تا این حلقه تکمیل شود.

وی خاطر نشان کرد: در سال دانش بنیان، بستر چنین فعالیت هایی آغاز شده اما کماکان این برنامه ریزی ها برای تحقق اقتصاد دانش بنیان ادامه دار خواهد بود زیرا تحقق سال دانش بنیان زمان بر است.

سهندی با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات ما عدم خودباوری است، گفت: تحریم ها و مضاف بر آن تغییرات اقلیمی مشکلات حوزه کشاورزی را دوچندان کرده و این باعث شده نه امکان واردات وجود داشته باشد و نه صرف نظر از فناوری؛ لذا این عزم جدی نیاز دارد که با همراهی و همدلی سال دانش بنیان را بهتر از امسال محقق کنیم.

وی با اشاره به بخش هایی که باید همراهی کنند تا تحقق شعار سال امکان پذیر باشد، گفت: بانکها، بخش خصوصی و برخی بخش های دولتی نیز باید خود را وفق دهند؛ اگر اینها اتحاد نداشته باشند نتیجه ندارد؛ در واقع با اتحاد و همدلی می توان زبان مشترک را به وجود آورد.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه