پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15685
پ

مایکروسافت می‌خواهد با کمک جلبک‌ها آلودگی‌های کربنی خود را از زمین حذف کند

مایکروسافت به‌وسیله قراردادی با استارتاپ Running Tide قصد دارد از طریق جلبک‌هایی در اقیانوس، به حذف کربن از زمین بپردازد.

مایکروسافت هم مثل سایر شرکت‌های بزرگ دنیای فناوری با مشکل تولید آلودگی روبه‌رو است. بااین‌حال، اهالی ردموند وعده داده‌اند که تا سال 2030 تراز کربن خود را منفی می‌کنند و در جدیدترین اقدام می‌خواهند با کمک جلبک‌هایی در اقیانوس به این هدف دست یابند.

مایکروسافت در توافقی با شرکت Running Tide قصد دارد بخشی از آلودگی‌های کربنی خود را از محیط‌زیست زمین حذف کند. Running Tide می‌گوید برنامه‌های آن‌ها برای حذف آلودگی‌های کربنی شامل پرورش مقدار زیادی کتانجک (نوعی جلبک دریایی) روی شناورهای زیست‌تجزیه‌پذیر است. این کتانجک‌ها درنهایت درون آب غرق می‌شوند و به کف اقیانوس می‌روند.

«جردن برینر»، رئیس واحد توسعه کسب‌وکار Running Tide، درباره روش حذف کربن این شرکت می‌گوید:‌«ما چوب و مواد معدنی قلیایی را با هم ترکیب می‌کنیم تا یک شناور کربنی کوچک بسازیم و روی آن دانه‌های جلبک قرار دهیم و مجموعه‌ای از آن‌ها را به اعماق اقیانوس‌های آزاد بفرستیم.»

با حرکت شناورها، مواد معدنی قلیایی حل می‌شوند و اسیدیته اقیانوس را کاهش می‌دهند. سپس از طریق فرایندی موسوم به بهبود قلیائیت اقیانوس‌ها، کربن هم حذف می‌شود. این جلبک‌ها به‌سرعت رشد و کربن دی‌اکسید را جذب می‌کنند. پس از کمتر از سه ماه، شناور و جلبک روی آن غرق می‌شوند و به کف اقیانوس می‌روند.

مایکروسافت با این روش چقدر کربن از زمین حذف خواهد کرد؟

برینر و Running Tide تاکنون فقط کمتر از 1000 تن کربن را به‌صورت آزمایشی از اتمسفر زمین حذف کرده‌اند. ولی این استارتاپ در نظر دارد که تا 12 هزار تن کربن را فقط برای مایکروسافت از کره زمین بیرون بکشد. ارزش این معامله ظاهراً حدود چند میلیون دلار برآورد شده است.

این غول دنیای فناوری در جدیدترین گزارش پایداری خود گفته بود که میزان آلودگی‌های آن‌ها از سال 2020 تا 2021، حدود 22 درصد بیشتر شده است. این افزایش ظاهراً مربوط به توسعه دیتاسنترها و افزایش استفاده از محصولات مایکروسافت بوده. به عبارت دیگر، با رشد کسب‌وکارهای ابری و گیمینگ این شرکت، آلودگی‌ها هم افزایش یافته است.

منبع: دیجیاتو

کلید واژه : مایکروسافت
ارسال دیدگاه