پایگاه خبری وب زوم
چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403
کد خبر: 15916
پ

اینتل برای رقابت بهتر در بازار کارت گرافیک، با تأمین‌کننده اپل همکاری می‌کند

ظاهراً اینتل تصمیم گرفته است نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی‌ سری آرک را در همکاری با TSMC (تأمین‌کننده‌ی پردازنده‌های اپل) بسازد

بر اساس گزارش منابع آگاه در تایوان، اینتل تصمیم گرفته است پردازنده‌های گرافیکی نسل جدید Battlemage و Celestial را که در کارت‌های گرافیک سری Arc استفاده می‌شوند در کارخانه‌های TSMC بسازد. TSMC، بزرگ‌ترین تراشه‌ساز قراردادی دنیا، یکی از اصلی‌ترین رقبای اینتل محسوب می‌شود.

منابع آگاه می‌گویند اینتل «سفارش بزرگی» در TSMC ثبت کرده است تا این شرکت پردازنده‌های گرافیکی جدید تیم آبی را بسازد. با وجود تغییرات اخیر تیم گرافیکی اینتل و جدایی یکی از مهندسان ارشد، این شرکت همچنان به آینده‌ی واحد تجاری پردازنده‌های گرافیکی خوش‌بین است.

نسل دوم پردازنده‌ی گرافیکی Battlemage اینتل برپایه‌ی معماری Xe2 تولید می‌شود. گرافیک‌های سری Battlemage در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۴ از راه می‌رسند و مبتنی‌بر لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC خواهند بود.

پس از Battlemage نوبت‌به نسل سوم گرافیک Celestial برپایه‌ی معماری Xe3 و لیتوگرافی N3X (کلاس سه نانومتری) شرکت TSMC می‌رسد. تاریخ عرضه‌ی گرافیک‌های Celestial برای نیمه‌ی دوم ۲۰۲۶ تعیین شده است.

بر اساس گزارش Wccftech، اینتل برای تولید نسل اول پردازنده‌های گرافیکی‌اش با کدنام Alchemist از کارخانه‌های TSMC استفاده کرد. تیم آبی این پردازنده‌های گرافیکی را اواسط ۲۰۲۲ در دسترس قرار داد. تمامی این گرافیک‌ها مبتنی‌بر لیتوگرافی ۶ نانومتری TSMC بودند.

منبع: زومیت

کلید واژه : اینتل
ارسال دیدگاه