پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 30 فروردین 1403
کد خبر: 16533
پ

درخواست چین از ژاپن برای توقف محدودیت صادرات تراشه

وزیر بازرگانی چین خواستار توقف کنترل‌های صادراتی ژاپن روی صادرات نیمه رسانا شد و آن را اشتباهی خواند که مقررات تجاری و اقتصادی بین‌المللی را به شکل جدی نقض می‌کند.

محکومیت محدودیت‌های صادراتی از سوی چین، در مذاکرات وانگ ونتائو، وزیر بازرگانی چین با یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر بازرگانی ژاپن در کنفرانس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه (اپک) در دیترویت صورت گرفت.

ژاپن  به همراه هلند در ژانویه با کنترل‌های صادراتی مشابه کنترل صادرات آمریکا موافقت کردند که فروش ماشین آلات تولید تراشه‌های پیشرفته به چین را محدود می‌کند و برای صادرات ۲۳ نوع تجهیزات تولید نیمه رسانا به کشور همسایه خود، محدودیت اعمال کرده است.

آمریکا سال گذشته این محدودیت‌ها را با هدف کند کردن پیشرفت چین در ساخت ابررایانه‌هایی که می‌توانند برای توسعه سیستم‌های تسلیحات هسته ای و سیستم‌های هوش مصنوعی استفاده شوند، اعمال کرد.

ژاپن در بیانیه‌های خود درباره کنترل صادرات، به چین اشاره نکرده و تنها اعلام کرده است که به وظیفه خود برای کمک به صلح و ثبات بین‌المللی عمل می‌کند. با این حال، در بیانیه روز دوشنبه وزرات بازرگانی چین آمده است: چین تمایل دارد با ژاپن برای تقویت همکاری کاربردی در حوزه‌های اقتصادی و تجاری مهم، همکاری کند.

وزیر بازرگانی ژاپن روز جمعه با جینا ریموندو، وزیر بازرگانی آمریکا دیدار کرد و دو طرف توافق کردند همکاری در تحقیقات و توسعه تراشه‌های پیشرفته و فناوری‌هایی مانند رایانش کوانتومی و هوش مصنوعی را عمیق‌تر کنند.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر بازرگانی چین هم در این نشست با همتای آمریکایی خود و کاترین تای، نماینده تجاری آمریکا دیدار کرد و از سیاستهای اقتصادی و تجاری آمریکا در قبال چین انتقاد کرد.

منبع: ایسنا

کلید واژه : چین ژاپن تراشه
ارسال دیدگاه