پایگاه خبری وب زوم
سه شنبه 28 فروردین 1403
کد خبر: 1694
پ

ابهام در امکان ایجاد زمینه سرمایه گذاری برای ایرانیان خارج از کشور در بورس

طبق آنچه رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده قرار است زمینه سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در بورس ایران فراهم شود اما آنچه از شواهد پیداست هنوز راه طولانی تا رسیدن به این نقطه باقی است.

چندی پیش حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس اعلام کرد که اگر هم یک ایرانی خارج از کشور تمایل به احراز هویت حضوری داشت می‌تواند به کنسولگری مراجعه کند، احراز هویت شود و اطلاعات حاصله را برای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال کند تا برای او کد بورسی صادر شود. به گفته او از این طریق یک ایرانی خارج از کشور می تواند در بورس سرمایه گذاری کند. اما مشکل ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در بورس تنها احراز هویت نیست. عدم دسترسی به پنل‌ های معاملاتی کارگزاری‌ ها با اینترنت بین المللی از جمله مشکل اساسی آنان است که تنها در صورت استفاده ازvpn داخلی قابل رفع است اما استفاده از فیلترشکن داخلی هم چاره کار نیست چرا که موجب کندی معاملات آنان خواهد شد.

شرکت‌های ارائه ‌دهنده oms دسترسی از خارج را برای سهامداران محدود کرده‌ اند و ایرانیان خارج از کشور برای معامله از طریق اینترنت خارج از ایران با مشکل دسترسی مواجه هستند. این شرکت های می گویند بسته بودن دسترسی‌ های خارجی بر اساس الزامات مکنا (مرکز کنترل و نظارت اعتبارات) است که تاکید دارد نباید دسترسی خارج از کشور وجود داشته باشد. از این رو ایرانیان خارج از کشور برای سرمایه گذاری در بور باید از این شرکت ها فیلترشکن داخلی دریافت کنند. قاعده کار هم اینطور است که مشتری با کارگزاری مذاکره می ‌کند، کارگزاری مشخصات کامل دسترسی را به شرکت ارائه ‌دهنده oms می ‌دهد و شرکت هم به ایرانی سرمایه‌ گذار خارج از کشور دسترسی فیلترشکن می‌ دهد تا بتواند از خارج از کشور معامله کند. در این بین اما استفاده از vpn کار را برای کاربران سخت و فعالیت آنان را کند کند.

از سوی دیگر هسته معاملات ظرفیت حجم معاملات فعلی را که در داخل کشور انجام می شود، ندارد بنابراین اگر به این تعداد سهامدار، ایرانیان خارج از کشور نیز اضافه شوند فشارها مضاعف می شود و مشکلات سهامداران بیشتر می شود.

ارسال دیدگاه