پایگاه خبری وب زوم
جمعه 31 فروردین 1403
کد خبر: 1786
پ

توسعه کسب و کار داده‌های زیستی

دومین فراخوان حمایت از کسب و کارهای داده‌های زیستی منتشر شد. فناوران تا 30 شهریور ماه سال جاری برای ارسال ایده‌های خود مهلت دارند.


به گزارش وب زوم به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دومین فراخوان حمایت از کسب و کارهای داده‌های زیستی منتشر شد. فناوران تا ۳۰ شهریور ماه سال جاری برای ارسال ایده‌های خود مهلت دارند.

این فراخوان با همکاری مشترک سه سازمان «مرکز همکاری‌ها و تحول ریاست جمهوری»، «ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» و «مرکز راهبردی فناوری‌های همگرای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» منتشر شد.

تیم‌های دارای طرح و ایده در حوزه داده‌های زیستی با مراجعه به سایت مرکز فناوری‌های همگرا می‌توانند نسبت به ارسال طرح خود اقدام کنند. شرکت در این فراخوان فرصتی برای راه اندازی کسب و کار یا یک استارتاپ فراهم می‌کند. مسیر تبدیل ایده به محصولی فناورانه با این فراخوان هموار می‌شود.

شرکت‌کنندگان باید در نظر داشته باشند که طرح‌هایی (اعم از خدمت یا محصول) که صرفا کارکرد پژوهشی دارند یا حجم بازار مناسبی برای راه‌اندازی یک کسب و کار ندارند در این فراخوان حمایت نمی‌شوند.

داده‏‌های زیستی و به طور ویژه داده‌های ژنتیکی یکی از دسته‌های نوظهور کلان‌داده‌ها به شمار می‌آیند، این داده‌‏ها کاربردهای فراوانی دارند و به همین دلیل کسب‏‌وکارهای زیادی حول آن‏ها شکل گرفته یا در حال شکل‏ گیری است.

نسل جدید توالی‌یابی (NGS)، به مجموعه فناوری‌هایی گفته می‌شود که می‌توانند حجم زیادی از DNA را در مدت‌زمانی کوتاه و با هزینه کم توالی‌یابی کنند. زنجیره ارزش نسل جدید توالی‌یابی (NGS) شامل سه بخش کلیدی تولید داده شامل دستگاه‌ها، کیت‌ها و مواد مصرفی، پایگاه داده و تحلیل داده است.

محققان در دنیا به سرعت در حال گسترش این حوزه و تولید محصولات فناورانه هستند. پس نیاز است کشورمان نیز هم پای آنها فعالیت‌ها در این حوزه را توسعه دهد.

منبع: فارس

ارسال دیدگاه