تجارت الکترونیکی ۲۵ درصد معاملات خرده فروشی را به خود اختصاص داد
حجم تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲ با ۷۴ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳ هزار ۱۰۰ همت رسید که این مبلغ تقریباً ۲۵ درصد تراکنشهای خرده فروشی کل کشور است.
به گزارش پیوست، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در مراسم رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی اعلام کرد این مبلغ تقریبا معادل ۵۱ میلیارد دلار است. او با مقایسه این رقم با گردش تجارت الکترونیکی در ترکیه گفت: سال گذشته حجم تجارت الکترونیکی در ترکیه ۷۸ میلیارد دلار اعلام شده است. هرچند این رقم در شرایط فعلی از حجم تجارت الکترونیکی در ترکیه کمتر است اما در منطقه رقم چندان بدی نیست و میخواهیم با برنامهریزیهایی که انجام میدهیم طی سالهای آینده حجم تجارت الکترونیکی در کشور با ترکیه برابری کند.
حجم تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ در حدود ۷۴ درصد رشد کرده است.
طبق گزارش سال ۱۴۰۲ تجارت الکترونیکی، تعداد تراکنشهای صورت گرفته در تجارت الکترونیکی در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۳ میلیارد تراکنش بود که این رقم در سال ۱۴۰۲ به ۳.۹ میلیارد تراکنش رسید، در اصل تعداد تراکنشهای تجارت الکترونیکی نیز ۳۱ درصد رشد کرد. بر این اساس متوسط مبلغ هر تراکنش تجارت الکترونیکی ۸۱۵ هزار تومان است که این مبلغ نیز نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد افزایش یافته است.
همچنین بر این اساس ۲۰۷ هزار کسبوکار اینماد دارند که این رقم نیز نسبت به سال گذشته آن رشدی ۴۷ درصدی را نشان میدهد.
امین کلاهدوزان در پاسخ به سوال پیوست که چه تعداد کسبوکار در این حوزه فعالیت میکنند که ۲۰۷ هزار کسبوکار اینماد فعال دارند گفت: البته تاکنون ۴۰۰ هزار اینماد صادر شده است که از این تعداد ۲۰۷ هزار اینماد فعال داریم البته برآورد ما این است که تعداد کسبوکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند خیلی بیشتر از این میزان است اما بسیاری از کسبوکارها تحت نام یک پلتفرم خاص فعالیت میکنند. در نظر داریم در سالهای آتی در گزارش سالانه تعداد کسبوکارهایی که در این حوزه فعالیت میکنند را نیز مشخص کنیم.
او اعلام کرد از این تعداد اینماد صادر شده ۴۷ درصد آن اینماد خاکستری بوده است.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اینماد بیستاره یا خاکستری را برای کسبوکارهای خرد که میزان تراکنشهای آنها در یک ماه حداکثر ۱۰۰ میلیون تومان یا ۱۰۰ تراکنش باشد، صادر میکند.
او همچنین اعلام کرد: برنامه کارگزاری صدور اینماد همچنان در دستور کاری مرکز قرار دارد و این کارگزاریها بخشی از اینماد بیستاره را صادر میکنند. او تاکید کرد که این راهبرد طی سال جاری نیز از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی پیگیری میشود.
هماکنون بیشترین سهم تامین مالی شرکتهای تجارت الکترونیکی بر عهده اشخاص است اکه این نسبت باید تغییر کند.
طبق گزارش سالانه تجارت الکترونیکی، ۴۳ درصد کسب و کارها از شبکههای اجتماعی و ۲۲ درصد آنها از پیامرسانها استفاده میکنند.
کلاهدوزان گفت: این کسبوکارها بیشتر برای تبلیغ محصول خود و تعامل با مشتریانش از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و همچنان فروش کالاها بر بستر سایتهای آنان است.
او در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این فروشگاهها روی شبکههای اجتماعی داخلی و چه تعداد در شبکههای اجتماعی خارجی فعالیت میکنند به پیوست گفت: برداشت کلی ما این است که بیشتر آنها روی شبکههای اجتماعی خارجی فعالیت میکنند اما ما در گزارش خود از آنها نپرسیدهایم که روی کدام شبکه اجتماعی فعالیت میکنید این وظیفه وزارت ارتباطات است تا میزان مصرف و استقبال مردم به شبکههای اجتماعی را برآورد کند.
سهم زنان صاحب کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی نسبت به سال ۱۴۰۱ تقریبا ۳ درصد افزایش یافته است.
طبق گفته او ۶۲ درصد کسبوکارهای دارای اینماد در حوزه فروش کالا فعالیت میکنند و ۱۱ درصد آنها در حوزه خدمات فناوری اطلاعات فعالیت میکنند.
گزارش تجارت الکترونیکی سال ۱۴۰۲ نشان میدهد ۸۷ درصد تامین مالی صورت گرفته برای کسبوکارها از طریق سرمایههای شخصی خود افراد بوده است و سهم شتابدهندهها و شرکتهای سرمایهگذاری فقط ۴ درصد است که این رقم نیز نسبت به سال گذشته ۲ درصد کاهش یافته است. رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: یکی از برنامههای ما تقویت و ایجاد شتابدهندهها و شرکتهای سرمایهگذاری تخصصی فعال در حوزه تجارت الکترونیکی است. باید تا آنجا که میتوانیم این نسبت را تغییر دهیم.
طبق گزارش تجارت الکترونیکی ۶۳ درصد کسبوکارها ترجیح میدهند از شرکت پست برای ارسال کالاهای خود استفاده کنند و ۱۵ درصد از شرکتهای پست خصوصی. ۶ درصد از کسبوکارها نیز بستر لجستیک خود برای ارسال کالا استفاده میکنند.
طبق گفته امین کلاهدوزان باید در بخش لجستیک سهم پست خصوصی و همچنین بستر لجستیک کسبوکارها افزایش یابد به گونهای که کسبوکارها بیشتر از پست خصوصی و بستری که خود ایجاد کردهاند استفاده کنند.
در این گزارش ۱۹ درصد صاحبان کسبوکارهای تجارت الکترونیکی زن هستند و مابقی آنها مرد. کلاهدوزان گفت که این نسبت در مقایسه با سال گذشته ۳ درصد بهبود یافته است و سهم زنان افزایش یافته است.
یکی دیگر از شاخصهای تجارت الکترونیکی، میزان گواهی امضای الکترونیکی صادر شده است در این گزارش میزان امضای الکترونیکی صادر شده را ۴.۳ میلیون امضا اعلام کرده است که نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد یافته است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی نیز در این نشست گفت: شفافترین کسبوکارها در کشور کسبوکارهای حوزه تجارت الکترویکی هستند. او اظهار امیدواری کرد که تعداد کسبوکارهای حوزه تجارت الکترونیکی به تعداد واحدهای صنفی فعال در سطح کشور برسند.
هماکنون ۳ میلیون ۳۰۰ هزار واحد صنفی در کشور جواز کسب دارند که زیر نظر ۸ هزار اتحادیه فعالیت میکنند.
سید مهدی فرحی گفت: باید تعدادی اتحادیه در حوزه تجارت الکترونیکی مانند اتحادیههای سنتی ما تشکیل شوند تا آنان نیز بتوانند برای خود اتاق اصناف کسبوکارهای دیجیتال راهاندازی کنند.