با فشار رگولاتوری، متا عرضه چتبات هوش مصنوعی را در اروپا متوقف کرد
متا، شرکت مادر فیسبوک، میگوید عرضه چتبات هوش منصوعی خود را به دنبال فشار رگولاتورها که خواستار توقف آموزش مدلهای بزرگ زبانی با استفاده از پستهای کاربران شدهاند، به تاخیر میاندازد.
به گزارش پیوست به نقل از بلومبرگ، متا به تازگی اعلام کرده بود که میخواهد مدل بزرگ زبانی خود به نام Llama را با استفاده از پستهای عمومی کاربران اروپایی آموزش دهد. روز جمعه بیانیه شرکت بروزرسانی شد و براساس آن به دلیل مخالفت کمیسیون محافظت از داده ایرلند، اجرای این طرح تا زمان نامشخصی به تعویق میافتد.
متا در پست وبلاگی خود نوشت: «این اقدامی یک گام رو به عقب برای نوآوری اروپا، رقابت در توسعه هوش مصنوعی و تاخیر بیشتر در عرضه فواید هوش مصنوعی به مردم اروپا است. به عبارت ساده،بدون اطلاعات داخلی این منطقه میتوانیم تجربهای درجه دو را در اختیار مردم بگذاریم. این یعنی در حال حاضر نمیتوانیم هوش مصنوعی متا را در اروپا راهاندازی کنیم.»
به گفته رویترز اقدام رگولاتوری پس از آن صورت گرفت که گروه مشاوره NOYB به مقامات محافظت از داده کشورهای مختلف اروپایی توصیه کرد تا علیه متا اقدام کنند. یکی از دلایل اصلی نگرانیها، استفاده از دادههای کاربران بدون دریافت رضایت صریح آنها است که البته متا میگوید از دادههای عمومی و اطلاعات دارای مجوز استفاده خواهد کرد.
یکی از سخنگویان متا تایید کرد که شرکت در تلاش است تا محصولات خود را در اروپا عرضه کند اما زمانی برای این عرضه مشخص نکرد. براساس بیانیه مالی این شرکت، تعداد کاربران فعال فیسیبوک تا پایان سال ۲۰۲۳ در اروپا به ۳۰۸ میلیون نفر رسیده است.
متا منابع مالی متعددی را به توسعه هوش مصنوعی اختصاص داده و در تلاش است با غولهای دیگری مثل الفبات،گوگل، مایکروسافت و اوپنایآی رقابت کند. این شرکت در ماه آوریل از جدیدترین مدل بزرگ زبانی خود به نام Llama 3 رونمایی کرد و این شرکت در حال حاضر دستیار هوش مصنوعی خود را در اپلیکیشنهای مختلفی در اختیار کاربران آمریکایی قرار داده است.
مدلهای بزرگ زبانی فناوری اصلی ابزارهای هوش مصنوعی مولد، از جمله چتباتها، هستند.