پایگاه خبری وب زوم
جمعه 20 مهر 1403
کد خبر: 19004
پ

در حوزه مسئولیت اجتماعی برندها باید با یکدیگر همکاری کنند

در چهارمین روز از دومین دوره کنگره موبایل ایران در محل نمایشگاه‌های ایران‌مال، دو پنل با موضوعات «برندینگ و بازاریابی در بستر موبایل» و «ارتباطات و مسئولیت اجتماعی» برگزار شد. هدف از برگزاری این پنل‌ها، هم‌گرایی فعالان زیست‌بوم موبایل و بازتعریف اهداف توسعه اقتصاد دیجیتال کشور بود.

در پنل «ارتباطات و مسئولیت اجتماعی» مدیران روابط عمومی و بازاریابی روبیکا، بیمه سامان و مبین‌نت به مساله مسئولیت اجتماعی در برندها در ایران پرداختند. عرفان صفی‌پور، مدیر روابط عمومی روبیکا، در ابتدا با اشاره به این موضوع که مسئولیت اجتماعی در یک سازمان قرار نیست آورده مارکتینگی داشته باشد، گفت: «هر سازمانی با توجه به حوزه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، در حال استفاده از منابع کشور و جامعه، پس در قبال این مصرف وظایفی دارد و آن‌ها را در قالب مسئولیت اجتماعی انجام می‌دهد. پس برندها می‌توانند در این حوزه با یکدیگر همکاری کنند، چون مساله رقابت مطرح نیست.»

صفی‌پور در ادامه با بیان این موضوع که انجام مسئولیت اجتماعی صرف کمک مالی نیست، افزود: «در سال گذشته روبیکا با توجه به رسالت این برند که برقراری ارتباط است، به سراغ اختلال اتیسم رفت. افراد اتیستیک افرادی هستند که در برقراری ارتباط با جهان بیرون دچار اختلال هستند. ما به عنوان یک پلتفرم تلاش کردیم تا با آگاهی‌بخشی و تولید محتوا، اطلاعات مردم درباره چنین اختلالی را افزایش دهیم و باری از دوش خانواده‌های اتیسم برداریم. آخرین اقدام ما در این زمینه هم برقراری مرکز درمان و مشاوره اتیسم رایگان به‌صورت صوتی و تصویری در بستر روبیکا بود.»

مدیر روابط عمومی روبیکا در پایان نیز با بیان این موضوع که هر برند در حوزه فعالیت خود می‌تواند باری از دوش جامعه بردارد، گفت: « همان‌طور که پیش از این مطرح شد، انجام مسئولیت اجتماعی وظیفه هر برند است و مساله رقابت مطرح نیست. برندها می‌توانند با در کنار یکدیگر کارهای بزرگتری در زمینه مسئولیت اجتماعی انجام دهند، اگر این همکاری‌ها شکل بگیرد، قطعا اتفاقات بهتری رخ خواهد داد.»

تبلیغاتچی‌ها باید با موج تغییرات همراه شوند

در پنل دیگری که موضوع آن «برندینگ و بازاریابی در بستر موبایل» بود، فعالان و کارشناسان حوزه بازاریابی درباره ملزومات و تفاوت‌های تبلیغات در بستر موبایل با دیگر بسترها به گفت‌وگو نشستند. رضا مهدوی، استراتژیست برند، در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره امکاناتی که موبایل در اختیار فعالان حوزه بازاریابی و برندینگ قرار می‌دهد، گفت: «اکثر مارکترها در تلاش هستند تا به وسیله موبایل، خدمات و کالای خود را به فروش برسانند، این در حالی است که چنین اتفاقی باعث می‌شود تا ما از رسالت واقعی این وسیله غافل شویم. موبایل بهترین ابزار است تا با مردم ارتباط بسازیم، اما در حال حاضر هدف‌گذاری در حوزه تبلیغات تنها در فروش بیشتر خلاصه می‌شود.»

امیرعلی نجفی، معاون بازاریابی روبیکا، در ادامه با اشاره به تغییراتی که موبایل در حوزه برندینگ به وجود آورده است، گفت: «نسل‌های جدیدتر در حال ورود به بازار هستند و اگر ما به عنوان فعالان این حوزه نتوانیم با آن‌ها همراه شویم و نیاز آن‌ها را برآورده کنیم، آن‌ها مسیر خود را پیدا می‌کنند و شاید به زودی ما دیگر جایی در این اکوسیستم نداشته باشیم.»

نجفی با بیان این این مساله چیزی به نام محتوای سخیف وجود ندارد، گفت: «چه کسی تعیین می‌کند که یک محتوا زرد است یا فاخر؟ معنای محتوای فاخر در طول زمان تغییر می‌کند؛ توجه کنید که شاید بیست قبل به چه سبکی از موسیقی‌ برچسب فاخر می‌زدند و اکنون چه نوعی از موسیقی فاخر می‌گویند. ضعف اصلی یک تبلیغاتچی آن‌جا است که با همان عینک ده سال قبلش به این موضوع نگاه کند. نسل‌ها در حال تغییر هستند و لازم است ما قدیمی‌ترها نیز با آن‌ها همراه شویم.»

میعاد مزرعه، مدیرعامل آژانس تبلیغاتی بلوباکس در ادامه به این مساله نبود خلاقیت در تبلیغات پرداخت و گفت: «تلاش اصلی تولیدکنندگان محتوا تولید محتوایی است که بیشتر دیده شود و راحت‌ترین مسیر برای رسیدن به این هدف، ساختن محتواهای زرد است. خلاقیت مسیری است که می‌تواند ما را از این راه تاریک خارج کند.»

معاون بازاریابی روبیکا در پایان با بیان این مساله که در حال حاضر هیچ استانداردی برای ساخت محتوا در بستر موبایل و شبکه‌های اجتماعی وجود ندارد، گفت: «لازم است استانداردی برای این مساله تعریف شود و بعد ما می‌توانیم محتوای فاخر را از محتوای زرد تمییز دهیم. چه بسا محتوایی که به زعم من زرد است، به نظر یک نوجوان نسل زدی فاخر و خلاقانه باشد.»

ارسال دیدگاه