پایگاه خبری وب زوم
جمعه 20 مهر 1403
کد خبر: 19027
پ

نظرسنجی بنک آو امریکا: افزایش چشمگیر سود شرکت‌ها با استفاده از هوش مصنوعی

با وجود ابهامات قابل توجه پیرامون استفاده از هوش مصنوعی مولد در شرکت‌ها، بانک سرمایه‌گذاری بنک آور امریکا (Bank of America یا BofA) نتایج یک نظرسنجی از تحلیلگران بازار سهامی وال‌استریت را منتشر کرده است که براساس آن سود‌های شرکتی در نتیجه هوش مصنوعی مولد یک جهش قابل توجه را تجربه می‌کنند.

به نقل از ZDNET، این تیم تحقیقاتی به رهبری ونسا کوک در گزارشی با عنوان «هوش مصنوعی: از دگردیسی تا انقلاب»، نوشتند: ‌«تحلیلگران تحقیقات بین‌الملل BofA دریافتند که استفاده از هوش مصنوعی تجاری در حال گذار از طرح آزمایشی به تولید است و می‌تواند حاشیه سود عملیاتی S&P را تا ۲۰۰ صدم درصد در پنج سال آینده افزایش دهد که معادل با ۵۵ میلیارد دلار کاهش هزینه در سال است.»

این نظرسنجی که در ماه آگوست به پایان رسیده با مشارکت ۱۳۰ تحلیلگر سهامی بنک آور امریکا انجام گرفته است. این افراد برای شرکت‌های سهامی عام پیش‌بینی مالی انجام می‌دهند. این تحلیلگران بیش از ۳۴۰۰ شرکت در ۲۵ صنعت مختلف، از نرم‌افزار تا بیمه و مواد غذایی، را شامل می‌شوند.

در این نظرسنجی مشخص شد که بخش نرم‌افزار با هوش مصنوعی مولد بیشترین جهش را در حاشیه سود تجربه می‌کند (۵.۲ درصد) و پس از آن هم صنایع نیم‌رسانا و انرژی قرار دارند. کمترین سود اما نصیب بخش تجهیزات و خدمات درمان و ارتباطات می‌شود که شاید حتی در این دوره کاهش حاشیه سود را تجربه کنند.

این گزارش همچنین در چند نمونه به موارد خاص کاهش هزینه اشاره کرده است و برخی از این موارد هزینه را حتی در کوتاه مدت نیز کاهش می‌دهند.

این گزارش می‌نویسد: «برای مثال، شرکت‌های خدمات عمومی ممکن است با استفاده از دوربین‌های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی در ناوگان خودروها، هزینه بازرسی را تا ۷۵ درصد کاهش دهند و شرکت‌های بیمه می‌توانند فرایند تعهد یک ملک را از طریق جایگزین کردن جستجو‌های دستی در اینترنت با تصویربرداری مبتنی بر هوش مصنوعی و وب‌کاوی برای تعیین وضعیت یک سقف یا خطرات احتمالی، تسریع کنند.»

در نمونه دیگری هم یک ارائه دهنده خدمات تجارت الکترونیک از «روبات خدمات مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی برای کاهش ۷۰۰ نفری تعداد ماموران خدمات مشتری استفاده می‌کند» که در نهایت به یک افزایش سود ۴۰ میلیون دلاری در سال منتهی می‌شود. با استفاده از هوش مصنوعی همچنین می‌توان فرایند بازاریابی را تا حدی بومی‌سازی کرد که هزینه‌های خارجی را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد.

مولفان این گزارش می‌نویسند: «هوش مصنوعی مولد می‌تواند به تکاملی در روند بهره‌وری شرکتی تبدیل شود اما توسعه اپلیکیشن و مقبولیت شرکتی زمان‌بر است. سرمایه‌گذاری در زیرساخت و پیشرفت‌های ماحصل از آن به عنوان پیش‌نیازی برای اپلیکیشن‌های انقلابی و پول‌ساز مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که همچنان در بیشتر موارد همان نسخه اولیه‌اند.»

به همین دلیل مولفان توصیه می‌کنند که برای حرکت در این مسیر، به سرمایه‌گذاری اولیه نیاز است و سرمایه‌گذاران نباید کاهش هزینه برآمده از هوش مصنوعی و سود برآمده از آن را نادیده بگیرند.

در حالی که این نظرسنجی را می‌توان مشوق و حامی استفاده از هوش مصنوعی مولد در حوزه شرکتی و تجاری دانست، اما همچنان ابهاماتی درمورد افزایش بهره‌وری با استفاده از هوش مصنوعی به گوش می‌رسد.

ارسال دیدگاه