پایگاه خبری وب زوم
شنبه 12 آبان 1403
کد خبر: 19082
پ

ادوبی با رونمایی از مولد ویدیو وارد رقابت با اوپن‌ای‌آی و متا شد

شرکت ادوبی با رونمایی از ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی که امکان ساخت و اصلاح محتوای ویدیوی را دارند به رقابت با شرکت‌های بزرگ فناوری در سرمایه‌گذاری در این حوزه نوپا پیوست.

 به نقل از بلومبرگ، این شرکت در کنفرانس محوصلی سالانه خود که روز دوشنبه در میامی برگزار شد گفت، یکی از این قابلیت‌های جدید که در نرم‌افزار پریمیر، ابزار اصلاح ویدیو این شرکت ادغام شده است، امکان توسعه کلیپ‌های ویدیویی را با استفاده از هوش مصنوعی مولد فراهم می‌کند.  ابزارهای دیگر ادوبی که به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند نیز می‌توانند با پرامپت متنی برای کاربر ویدیو و تصویر تولید کنند.

در حالی که اوپن‌ای‌ِآی، متا و الفابت، شرکت مادر گوگل، پیش از این از مولد‌های هوش مصنوعی ویدیو رونمایی کرده‌اند، ادوبی اولین شرکت بزرگ نرم‌افزاری است که این ابزار را به صورت گسترده در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. برخی از استارت‌آپ‌ها از جمله Runway AI نیز پیش از ابزار مولد ویدیو خود را عرضه عمومی کرده‌اند.

الی گرینفیلد، مدیر ارشد فناوری ادوبی در حوزه رسانه دیجیتال، درمورد فناوری رقبا گفت: «ما از مشتریان‌مان می‌نویم که همه آنها خیلی جالب هستند اما امکان استفاده از آنها را ندارند.»

گرینفیلد گفت، مصرف‌کنندگان خواستار قابلیت‌هایی هستند که امکان استفاده‌ از آنها فراهم باشد. مدل‌های مولد ویدیو ادوبی «برای روند‌های کاری واقعی و ادغام در ابزارها طراحی شده‌اند.»

ادوبی در یک سال اخیر تمرکز روی قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد را افزایش داده است و این ابزارها به بسته نرم‌افزارهای محبوب این شرکت از جمله فتوشاپ و ایلوستریتور اضافه شده‌اند. این شرکت همچنین ابزارهایی را منتشر کرده که با استفاده از متن تصویر و طراحی تولید می‌کنند و تا به امروز چندین میلیارد بار مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

ادوبی وجه تمایز مهم ابزارهای خود را «امنیت تجاری» نامیده و می‌گوید درمورد استفاده از داده‌های آموزشی دارای حق نشر و همچنین محدودیت‌ها احتیاط کرده است. برای مثال، گرینفیلد می‌گوید ادوبی تولید یک سری از چهره‌ها را برای کاربران ممنوع کرده است. رقبای این شرکت اما به دلیل استفاده از داده‌های عمومی اینترنت برای آموزش مدل‌های خود هدف نقد قرار گرفته‌اند.

به گفته گرینفیلد، مدل‌های ویدیوی ادوبی عمدتا بر اساس ویدیو‌ها و تصاویر کتابخانه گسترده این شرکت از محتوای بازاریابان و آژانس‌های خلاق آموزش دیده‌اند. او افزود که این شرکت در برخی موارد از داده‌های عمومی و داده‌های دارای جواز استفاده کرده است. ادوبی همچنین برای خرید داده‌های ویدیویی از تولیدکنندگان محتوا و شبکه متخصصان خود در ازای هر دقیقه به آنها ۳ دلار پرداخت کرده است.

چندی پیش با رونمایی از سورا، ابزار مولد تصویر اوپن‌ای‌آی، بسیاری آینده ادوبی را پس از عرضه این محصول در معرض خطر می‌دانستند. سهام این شرکت در سال جاری حدود ۱۷ درصد ریزش کرده است.

ادوبی چیزی بیشتر از هزینه اشتراک معمولی برای استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی دریافت نمی‌کند. هر کاربر تعدادی اعتبار برای هوش مصنوعی‌های مولد دریافت می‌کند اما برای بیشتر اشتراک‌ها این محدودیت ها اعمال نمی‌شوند. با این حال مدیران شرکت اعلام کرده‌اند که ادوبی شاید در آینده هزینه بیشتری برای استفاده از مولد ویدیو دریافت کند.

ادوبی در این کنفرانس همچنین به تقویت دیگر نرم‌افزار‌های خود، برای مثال تسهیل ساخت محتوای سه‌بعدی در فتوشاپ، اشراه کرد. این شرکت همچنین در حال کار روی ساخت مدل‌هایی است که امکان تولید محتوای گرافیکی سه بعدی را داشته باشند.

ارسال دیدگاه