مدیرعامل زودکس: اسنپفود ۲۰۰ تامینکننده شیراز را از ما گرفت
مدیرعامل پلتفرم زودکس قراردادهای ویژه اسنپفود با تامینکنندگان را دلیل اصلی از دست دادن تامینکنندگان خود در شهرهای مختلف دانست و مدعی شد این موضوع باعث شده است در شهر شیراز ۲۰۰ تامینکننده همکاری خود با زودکس را قطع کنند.
بابک هوشمند، مدیرعامل زودکس، پلتفرم آنلاین فروش غذا، دلیل شکایت از اسنپفود را قراردادهای انحصاری این شرکت با تامینکنندگان عنوان کرد و گفت: «قراردادی به اسم قرارداد ویژه به وجود آمده است و اسنپفود به تامینکنندگان پیشنهادات ویژهای می دهد که شرط استفاده از آنها همکاری نکردن با زودکس است. این موضوع در توسعه ما تاثیر گذاشته است و از سال گذشنه که زودکس را در شیراز راهاندازی کردیم تا امروز نزدیک به ۲۰۰ تامینکننده به همین علت با ما همکاریشان را قطع کردهاند.»
به گفته هوشمند قطع همکاری تامینکنندگان با زودکس باعث میشود فروشی که از طریق این پلتفرم دارند از بین برود. از سوی دیگر پلتفرهایی مثل زودکس، اسنپفود و تپسی فود وابسته به تامینکنندگان هستند و هر چقدر تعداد این تامینکنندگان کم شود، فعالیت آنها هم با مشکلات جدی مواجه میشود.
او افزود: «قطع همکاری تامینکنندگان با ما چند بازخورد منفی دارد. اول از همه باعث میشود کاربران ما سراغ پلتفرمهایی بروند که طرف قرارداد تامینکنندگان بیشتری هستند و تنوع بیشتری دارند. از سوی دیگر حق انتخاب بین پلتفرمهای موجود را ندارند و باید سراغ پلتفرمی بروند که خرید از آن چالش کمتری دارد.»
هوشمند درباره چالش تامینکنندگان اضافه کرد: «تامینکنندگان امکان همکاری با چند پلتفرم را ندارند و باید سراغ پلتفرمی بروند که قدمت و در نتیجه فروش آن بیشتر است. این موضوع باعث میشود پلتفرمهای دیگر کنار گذاشته شوند و عملا رقابت از بین میرود.»
به گفته هوشمند با ورود زودکس به شهرهای شیراز، قم و کیش قراردادهای ویژه اسنپفود بیشتر شد اما این پلتفرم به دلیل نفوذ بیشتر زودکس در کرمان نتوانست در این شهر به نتیجه موردنظر خود برسد. او افزود: «چون فعالیت ما از کرمان آغاز شد در این شهر قدرت و تاثیر بیشتری داریم اما در شهرهایی مثل شیراز، مشهد، قم و بندرعباس این تاثیر را نگذاشتهایم.»
مدیرعامل زودکس تعداد تامینکنندگانی که این پلتفرم در شهرهای قم، شیراز و مشهد از دست داده ۴۰۰ تامینکننده ارزیابی کرد. او در مورد تاثیر تپسی فود در رقابت در شهر مشهد گفت: «ورود ما به مشهد زودتر از تپسی فود بود و نگاه آنها جوری نبود که برای ما مشکلی ایجاد کند.»
او اضافه کرد: «من فکر میکنم باید در مورد این موضوع یک فکر اساسی شود. در همه جای دنیا قوانین آنتیتراست جوری اجرا میشود که هیچ پلتفرمی انحصارگرا نباشد اما در ایران اینطور نیست. سال ۱۳۹۸ برای چلیوری مشکلی به وجود آمد که متاسفانه پیگیری خاصی برای آن انجام نشد و الان هم شاهد شکایت ازکیوام از اسنپپی هستیم.»
به گفته هوشمند همه این مسائل بابت رفتارهای انحصارطلبانه است و رگولاتوری باید ورود اساسی به این موضوع انجام دهد. او افزود: «این موضوع باعث میشود رقابت سالمتر باشد و مصرفکننده بتواند انتخاب کند. تامینکنندهای هم که میخواهد در حوزه آنلاین با این پلتفرمها همکاری کند، بتواند از میان همه آنها انتخاب کند یا با همه آنها همکاری کند. امیدوارم این موضوع در شورای رقابت و رگولاتوری طوری برطرف شود که ما دیگر در اکوسیستم استارتآپی شاهد چنین رفتارهایی نباشیم.»