پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 19 آذر 1403
کد خبر: 19195
پ

رویداد ملی دانوا برای نقش‌آفرینی دانش‌آموزان در اکوسیستم نوآوری برگزار می‌شود

شناسایی و حمایت از استعدادها و ایده‌های فناورانه دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی با لحاظ این نکته که اهمیت فناوری در ابعاد گوناگون زندگی افزایش می‌یابد از اهداف اصلی رویداد ملی فناورانه دانش‌آموزی دانوا است. این موضوعات در نشست خبری پیش از برگزاری این رویداد، عنوان شد.

به گزارش پیوست، رویداد ملی فناورانه دانش‌آموزی دانوا از ۲۹ آبان تا یکم آذرماه در منطقه بین‌المللی نوآوری ایران برگزار خواهد شد. این رویداد تنها برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه نیست و امکان شرکت همه دانش‌آموزان از نقاط مختلف کشور وجود دارد.

مهدی صفاری‌نیا، رئیس پارک فناوری پردیس، لزوم فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و افزایش سهم اقتصاد دانش‌بنیان در اقتصاد ملی را محور فعالیت پارک فناوری پردیس عنوان کرد.

او بخش عمده تحقق و حصول این کار را با ظرفیت‌سازی از لحاظ کمی و کیفی در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان دانست که امید است در سنوات آینده انجام شود.

صفاری‌نیا، هدف‌گذاری برنامه این مجموعه را شامل افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حال فعالیت از عدد ۱۰ هزار به ۳۰ هزار شرکت مطرح کرد.

حضور کم‌‌سن و سال‌ها در عرصه رقابت

رئیس پارک فناوری پردیس این توسعه را مستلزم تقویت دو حوزه نیروی انسانی به عنوان موسسان، مدیران و اداره‌کننده‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و حوزه دیگر را توسعه بازار این شرکت‌ها دانست. تقویت و توسعه بخش دوم به منظور کسب جایگاه و برخورداری از سهم خوب و قابل قبول در بازارهای داخلی و خارجی برای محصولات و خدمات این شرکت‌ها حائز اهمیت است.

صفاری‌نیا با تاکید بر تمرکز این مجموعه بر حوزه نخست، انتظارات را بیشتر متوجه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و حرکت آنها به سمت و سوی تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان قلمداد کرد اما او به این موضوع اهتمام ورزید که در صورت کسب آمادگی از سنین و سطوح دانش‌آموزی، شرایط برای تحقق این اهداف فراهم‌تر خواهد بود.

ایجاد آمادگی از زمان دانش‌آموزی و فعالیت‌های علمی و فناورانه دانش‌آموزان در این زمینه‌ها عاملی در افزایش ضریب تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان پس از ورود این افراد به دانشگاه و گذراندن تحصیلات تکمیلی است.

رئیس پارک فناوری پردیس، آمادگی نیروی انسانی از سنین دانش‌آموزی را موضوعی مطرح کرد که در رویداد فناورانه دانش‌آموزی دانوا در دست پیگیری است.

او پیرو مصوبه امسال دولت در رابطه با ارتقا تراز پارک در منطقه بین‌المللی نوآوری و محول کردن تکالیف جدید که فعالیت‌های علمی و فناورانه در عرصه ملی و بین‌المللی توسعه بیاید، فراهم آمدن امکان ورود نیروهای مستعد و شکوفا شدن استعداد آنها را مهم تلقی کرد.

صفاری‌نیا، تعداد طرح‌های ارائه شده در دوره نخست این رویداد (سال ۱۴۰۱) را بیش از ۶۰۰ طرح اعلام کرد. تعداد طرح‌های ارائه شده در سال دوم (۱۴۰۲) برگزاری این رویداد به بیش از هزار طرح و ایده رسید. حوزه‌های تخصصی که دانش‌آموزان ایده‌های خود را تحت این عناوین ارائه می‌کنند عبارت است از برنامه‌نویسی، هوش مصنوعی، برق و الکترونیک، مکانیک و ابزار دقیق، رباتیک، امنیت سایبری، حوزه سلامت، شیمی و حتی صنایع نرم است.

او با ذکر این نکته که رویداد دانش‌آموزی دانوا در دوره‌ها گذشت نتایج و خروجی خوبی را داشته است انتظارات را معطوف به توسعه جغرافیایی این رویداد در سطح کشور دانست. موضوعی که به گفته صفاری‌نیا تکلیفی است که از سمت معاونت علمی ریاست جمهوری نیز بر عهده آنها گذاشته شده است.

حضور دانش‌آموزان مستعد و صاحب ایده در این رویداد علاوه‌بر اینکه فرصتی برای شناسایی استعداد آنها به‌شمار می‌رود، منجر می‌شود تا آنها با کسانی که این مسیر تجاری را طی کردند آشنا شده و تصویری از شغل آینده برای خود ترسیم کنند.

صفاری‌نیا با مشترک خواندن رویداد دانوا از سمت معاونت علمی ریاست جمهوری و وزارت آموزش و پرورش در نهایت از همکاری وزارت آموزش و پرورش در هر سه دوره برگزاری رویداد تشکر کرد.

علم و فناوری در برنامه‌های درسی

سیدمصطفی آذرکیش، معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، ساحت علمی و فناوری را یکی از ۶ ساحت تعلیم و تربیت برشمرد و بر اهمیت آن تاکید کرد. او عناوین پژوهش و نوآوری و همچنین راه‌های جدید کارآفرینی و اشتغال را از جمله مواردی خواند که پرداختن به آن امروزه اولویت‌ همه کشورها است.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، واکنش به‌موقع و مناسب به تغییرات و تحولات فناورانه را یکی از موضوعات ضروری دانست که باید در این باره به دانش‌آموزان آموزش‌ها و آگاهی‌های لازم منتقل شود.

او تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری در فرآیند تعلیم و تربیت رسمی یادگیری، ایجاد شبکه‌ای از محیط یادگیری، برقراری ارتباط سازمان‌یافته با مراکز علمی و پژوهشی در فرآیند تعلیم و تربیت، ایجاد شبکه پژوهشی فعال و فراگیر در درون ساختار نظام تعلیم و تربیت با استفاده از فناوری‌های نوین را  از جمله موارد و تکالیفی نام برد که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش قرار دارد و ناظر بر امر مهم واکنش مناسب و به‌موقع است.

آذرکیش در ادامه از فعالیت ۶۹۴ پژوهش‌سرا در وزارت آموزش و پرورش خبر داد. محوریت فعالیت این پژوهش‌سراها رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته دانش آموزان عنوان شده است.

طبق گفته معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، همکاری پژوهش‌سرا با پارک‌های علم و فناوری در برنامه سالانه به صورت منسجم تعریف شده است.

او در رابطه با اهداف همکاری وزارت آموزش و پرورش با پارک علم و فناوری گفت: کاری که ما می‌خواهیم انجام دهیم ارتقای شایستگی‌های دانش‌آموزان است. برای اینکه دانش‌آموزان ما از تفکر، فضائل اخلاقی و سواد رسانه‌ای برخوردار باشند. همچنین دانش‌آموزان ما بتوانند از فناوری‌های نوین و دارای قابلیت‌های منبعث از فرهنگ ایرانی- اسلامی در کنار تغییرات و تحولات فناورانه بهره‌مند شوند.

او در کنار اینکه پیشبرد این مسیر را نیازمند توسعه همکاری وزارت آموزش و پرورش با معاونت علمی ریاست جمهوری دانست از آمادگی برای همیاری و همکاری از ظرفیت‌های حوزه‌های مربوطه مانند پژوهش‌سراها و گروه‌های آموزشی دوره متوسطه وزارت آموزش و پرورش برای تعلیم دانش‌آموزانی که مهارت و توانایی مقابله با چالش‌ها و تغییرات حوزه‌های فناوری نوین و شناسایی استعدادها را داشته باشند خبر داد.

طبق گفته معاون متوسطه وزارت آموزش و پروش، اقبال از سومین رویداد دانوا نسبت به دو دوره گذشته بیشتر بوده است که خود این اتفاق نشان‌دهنده نگاه نسل جدید دانش‌آموزان و روی آوردن آنها به حوزه‌های فناوری است.

هدف، کشف و حمایت از استعدادهاست

مجتبی جباری‌پور، معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس هدف محوری این رویداد را کشف و هدایت استعدادهای دانش‌آموزان و حمایت از طرح و ایده دانش‌آموزی مطرح کرد.

او در ادامه گفت: ما همچنین در مقیاس وسیع‌تر به دنبال الهام‌بخشی و جریان‌سازی در بدنه نظام دانش‌آموزی در کشور هستیم که به سمت اولویت‌ها و نیازها کشور با در نظر گرفتن قابلیت‌ها به صورت هدفمند پیش برود.

طبق گفته معاون توسعه نوآوری پارک فناوری پردیس سومین دوره رویداد دانش‌آموزی فناورانه با عنوان دانوا از ۲۹ آبان تا ۱ آذر در منطقه بین‌المللی نوآوری ایران برگزار خواهد شد.

ابتدا طرح‌های ارائه شده که تاکنون بیش از ۲۵۰۰ مورد ثبت شده و انتظار می‌رود تا آغاز رویداد بیشتر هم شود به رقابت گذاشته می‌شود و سپس مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. در نهایت ۳۰۰ طرح به مرحله بعدی یعنی نمایشگاه می‌رسد.

جباری‌پور از بخش‌های برگزاری دوره‌های آموزشی و توانمندسازی که در طی کردن مسیر تجاری اهداف و طرح‌های دانش‌آموزان موثر است خبر داد. همچنین بخش‌هایی تحت عنوان سخنرانی کارشناسان و متخصصان و همچنین شبکه‌سازی صورت خواهد گرفت.

او در نهایت نسبت به رسیدن به اهداف و ماموریت شکل‌گیری این رویداد و تاثیرگذاری نقش دانش‌آموزان در اکوسیستم فناوری و نوآوری کشور ابزار امیدواری کرد.

ارسال دیدگاه