عینکهای واقعیت ترکیبی سامسونگ در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه میشوند
براساس یک گزارش جدید، سامسونگ با همکاری گوگل در حال توسعه عینکهای واقعیت ترکیبی است و در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ باید منتظر این محصول جدید از غول کرهای باشیم. این عینک که چیزی شبیه به محصول مشترک متا و شرکت ریبن طراحی شده است از فناوری گوگل برای وظایف هوش مصنوعی کمک میگیرد.
به گزارش پیوست به نقل از 9to5Google، تحقیقات شرکت چینی Wellen XR جزئیاتی از این عینکهای XR را افشا کرده است. این گزارش تصریح میکند که سامسونگ در حال طی کردن فاز اول تولید این عینکهای هوشمند است و ۵۰۰ هزار واحد برای تولید اولیه در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شدهاند.
با این تاریخ مطرح شده در این گزارش دورتر از انتظارات فعالان بازار است، اما با رویه رایج سامسونگ برای معرفی محصولات در ماه اکتبر همخوانی دارد.
براساس این گزارش این عینکها از چیپ AR1 شرکت کوالکام، چیپی مشابه عینکهای هوشمند متا و ریبن، استفاده میکند که البته اشارهای به نسل این چیپ نشده است. این در حالی است که شرکت کوالکام سال ۲۰۲۲ سری جدید این چیپ به نام AR2 را روانه بازار کرده است.
اما شباهتهای بیشتری بین محصول متا و ساموسنگ به چشم میخورد. عینکهای سامسونگ نیز همانند عینکهای متا-ریبن یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی و باتری 155 mAh دارند. وزن این عینک نیز حدود ۵۰ گرم است و در نتیجه مقدار کمی سنگینتر از عینکهای متا خواهد بود.
اما یکی از بزرگترین سوالات موجود احتمال استفاده از صفحه نمایش در این عینکها است که براساس گزارش منتشر شده سامسونگ صفحه نمایشی برای محصول جدید خود در نظر نگرفته است. از آنجایی که در این گزارش به تمام بخشهای سختافزاری اشاره شده است، عدم اشاره به مشخصات صفحه نمایش را میتوان نشان از نبود یک نمایشگر دانست.
با این حال عینکهای هوشمند ساموسنگ به لطف هوش مصنوعی جمنای از شرکت گوگل میتوانند در کنار کارهایی مثل پرداخت، تشخیص کدهای QR و توابع تشخیص انسان، درخواست کاربران را نیز به اجرا بگذارند. کاربرد نهایی هرکدام از این قابلیتها هنوز مشخص نشده است اما براساس این گزارش، عینکهای XR سامسونگ کمی توانمندتر از محصولات متا خواهند بود.
متا برای تجزیهتحلیل چند وجهی در دوربین و پاسخ به سوالات، تنظیم یادآور و ترجمه از قابلیتهای هوش مصنوعی بومی خود استفاده میکند.
تغییر نام فیسبوک به متا در اکتبر ۲۰۲۱ را میتوان اولین نشان روشن از تمرکز یک شرکت بزرگ فناوری روی متاورس و در نتیجه فناوریهای پیرامونی آن از جمله واقعیت مجازی و ترکیبی دانست. با این حال حرکت متا در این مسیر با استقبال چندانی روبرو نشد و پس از تغییر نام و سرمایهگذاری چند ده میلیارد دلاری در این حوزه، ارزش سهام این شرکت به شدت ریزش کرد و پس از آن در سال ۲۰۲۲ و با انفجار هوش مصنوعی و عرضه ChatGPT، متا و دیگر شرکتهای فناوری با اولویت تازهای برای رقابت روبرو شدند.
با این حال ورود اپل به عرصه واقعیت مجازی با هدستهای ویژن پرو یک بزنگاه مهم دیگر برای این صنعت بود. با اینکه هدست اپل را نمیتوان موفقیت بزرگی برای این شرکت دانست اما حضور سازنده آیفون در این بازار اعتبار بیشتری به مسیر مد نظر مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیرعامل متا، بخشید و حالا ترکیب هوش مصنوعی در این فناوری شاید به جذابیت بیشتر و جذب مخاطبان منجر شود.
صحبتهایی درمورد ورود ساموسنگ به این عرصه نیز همزمان با تمرکز روز افزون متا و زمزههای عرضه ویژن پرو به گوش میرسید. پتریک کومت، نایبرئیس سامسونگ الکترونیکس، دو سال پیش در مصاحبهای با CNBC بدون اشاره به جزئیات طرح این شرکت، به همکاری با گوگل و کوالکام در این حوزه اشاره کرده بود.