پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 19 آذر 1403
کد خبر: 19210
پ

فشار مجدد تامین اجتماعی به پلتفرم‌های حوزه سلامت؛ تهدیدها حضوری شده است

تامین اجتماعی دوباره آزمایشگاه‌ها را برای همکاری نکردن با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال تحت فشار قرار داده است و این بار حضوری آنها را به اداره بازرسی خواند.

به گزارش پیوست، هومکا بیانیه‌ای منتشر کرده و اعلام کرده است تامین اجتماعی هر بار به دلایل واهی با فراخواندن پزشکان و آزمایشگاه‌های همکار هومکا و اعمال جریمه‌های سنگین آنها را برای قطع همکاری با این پلتفرم تحت فشار قرار می‌دهند. احمد طاهرخانی مدیرعامل هومکا در گفت‌وگو با پیوست اعلام کرد برخلاف وعده‌های امیدبخش سازمان تامین اجتماعی، مجدد فشارها بر این کسب و کار آغاز شده است.

سازمان تامین اجتماعی تهران مرداد ماه سال ۱۴۰۳ در پیامکی از موسسان خدمات پاراکلینیکی طرف قرار داد با خود خواست که با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال قطع همکاری کنند. پس از این مسئله نیز و پلتفرم‌های سلامت دیجیتالی هم مراتب اعتراض خود را به نهادهای قانون‌گذار رساندند و بالاخره در مهرماه بود که خبر رسید تامین اجتماعی تعامل و مذاکره با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال را آغاز کرده است و به نظر می‌رسد هر دو طرف با مذاکره بر سر خواسته‌ها و مطالبات خود به نتایج مثبتی برسند.

اما امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۳ هومکا بیانیه‌ای درباره فشار مجدد تامین اجتماعی بر عدم همکاری آزمایشگاه‌ها با پلتفرم‌های سلامت دیجیتال منتشر کرده است.

احمدطاهرخانی مدیرعامل هومکا در این باره به پیوست گفت: هومکا لیدر بازار خدمات آزمایش در محل است و با اینکه برخی پلتفرم‌های دیگر هم خدمات آزمایش در محل دارند، اما بیشترین فشار روی هومکا قرار دارد. با اینکه جلساتی با تامین اجتماعی داشتیم اما همچنان با تهدیدهای این سازمان مواجهیم. اداره بازرسی تامین اجتماعی تهران  گاه وبی‌گاه پزشکان و مدیران آزمایشگاه‌ها را فرا می‌خواند و کسب و کار ما را غیرقانونی خوانده و آنها را از همکاری با پلتفرم‌های آزمایش آنلاین منع می‌کنند. به آنها می‌گویند ما اینها را قبول نداریم و غیرقانونی هستند.

او ادامه می‌دهد: با اینکه کاملا قانونی و در چارچوب‌های قانون فعالیت می‌کنیم در تماس با کاربران هم با سوالاتی آنها را دچار نگرانی و عدم اطمینان به پلتفرم می‌کنند. هفته بعد از جلسه‌ای که به نتیجه آن امید داشتیم تحرکات تامین اجتماعی شروع شد. به تک به تک کاربرها زنگ زدند که راستی آزمایی کنند و حقوق کسب و کار را نادیده گرفتند.

در بخشی از این بیانیه هومکا آورده است: متاسفانه در هفته‌های اخیر شاهد هستیم که برخی مدیران یکی از واحدهای سازمان بیمه تامین اجتماعی هر بار به دلایل واهی با فراخواندن پزشکان و آزمایشگاه‌های همکار هومکا و اعمال جریمه‌های سنگین آنها را برای قطع همکاری با این پلتفرم تحت فشار قرار می‌دهند. با وجود پیگی‌ریهای مداوم هومکا و برگزاری جلسات متعدد با همراهی انجمن تجارت الکترونیک و سازمان نظام صنفی رایانه ای (نصر) و دست یابی به توافقات اولیه این برخوردهای کارشناسی نشده همچنان ادامه دارد و این بخش از سازمان بیمه گر از ارائه دلایل منطقی و مستندات کتبی خودداری می‌کند.

فرایند فعالیت هومکا شفاف و مشخص است. تیم پزشکی همکار ما با دریافت شرح حال بیمار یا تماس تلفنی و متنی با او به صورت آنلاین آزمایشهای مورد نیاز را ثبت می‌کند و پس از آن سفیر آزمایشگاه با مراجعه به آدرس بیمار و احراز هویت و بررسی کارت ملی نمونه گیری را انجام می‌دهد این نمونه بر اساس پروتکل‌های بهداشتی به آزمایشگاه منتقل شده و جواب آزمایش پس از آماده شدن توسط پزشک برای بیمار تفسیر می‌شود. آنلاین بودن این فرایند از ابتدا تا انتها در زمان و هزینه های کاربران صرفه جویی و دسترسی آنها را به خدمات آزمایشگاهی ساده‌تر می کند. حال اگر سازمان تامین اجتماعی این فرایند را نمی پسندد چگونه میتواند بر اساس سلایق شخصی جلوی فعالیت یک کسب و کار نوآورانه را بگیرد؟

در نهایت طاهرخانی می گوید در حال رایزنی‌ با سازمان‌های ‌ذی‌ربط برای رفع مشکل هستند و امیدوار است بتوانند مشکل را رفع کنند.

 

ارسال دیدگاه