پایگاه خبری وب زوم
دوشنبه 19 آذر 1403
کد خبر: 19241
پ

نسل آینده POSها، دستگاه‌های هوشمندی با امکاناتی فراتر از پرداخت هستند

نسل آینده پایانه‌های پرداخت الکترونیکی بانکی شامل دستگاه‌های هوشمندی خواهند بود که امکاناتی فراتر از پرداخت را فراهم کرده و به مثابه صندوق‌های فروشگاهی و حسابداری هوشمند عمل می‌کنند.

به گزارش پیوست، فرشاد فاطمی مدیر ارشد اجرایی شاپ و معاون ارشد عملیات توسن‌تکنو درباره نسل جدید دستگاه‌های پرداخت و POSهای بانکی، می‌گوید: نسل آینده POSهای بانکی محدود به دستگاه‌هایی که فقط فرآیند پرداخت را انجام می‌دهند، نیستند. به طور حتم نسل آینده POSها دستگاه‌هایی با امکانات متنوع هستند که نه تنها کار پرداخت را تسهیل می‌کنند، بلکه می‌توانند مانند یک صندوق فروشگاهی کلیه امکانات هوشمند‌سازی و حسابداری کسب و کارها را انجام دهند.

فاطمی همچنین درباره گروه کسب‌وکارهایی که بیشتر از این دستگاه‌ها استقبال کرده‌اند، می‌گوید: از آنجا که دستگاه‌های پایانه‌های پرداخت الکترونیکی نسل آینده شبیه صندوق‌های فروشگاهی هوشمندی هستند که قابلیت‌های متنوع مالی و حسابداری را در خود جای داده‌اند، در حال حاضر کسب‌وکارهایی مانند طلافروشی‌ها و امثال آن که با گردش مالی بالاتری مواجهند بیشتر از آن استقبال می‌کنند.

فاطمی همچنین درباره حضور توسن‌تکنو در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت که پنجم و ششم آذرماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار می‌شود هم می‌گوید: مدتی است روی حضور در رویدادهای بین‌المللی و داخلی به شکل گزیده و انتخابی متمرکز هستیم، چون نه تنها این رویدادها می‌تواند امکان انتقال دانش و تجربه را فراهم کند، بلکه بستر خوبی برای به عرضه گذاشتن توانمندی‌ها و عرضه محصولات و خدمات دانش‌بنیانی است که متخصصان ما برای توسعه و تولید آن‌ها زمان و انرژی فراوانی گذاشته‌اند. همچنین یکی از راه‌های ورود به بازارهای جهانی همین حضور در رویدادهاست و می‌توان این رویدادها را فرصتی برای صنعت پرداخت در ایران دانست.

فاطمی ادامه می‌دهد: توسن‌تکنو امسال با چند محصول در همایش بانکداری نوین و نظام‌های پرداخت حضور پیدا می‌کند. یکی از این محصولات TECHSTORE است. شرکت‌های پرداخت الکترونیکی با استفاده از راهکار TECHSTORE، می‌توانند وضعیت کارکردی سخت‌افزار پایانه‌های پرداخت الکترونیک خود را بررسی کرده و در هر لحظه آمار فعالیت کارت‌خوان‌های خود را مشاهده کنند.

طبق گفته فاطمی نکته حائز اهمیت در TECHSTORE امکان کنترل از راه دور این دستگاه‌ها است. فاطمی در این باره توضیح می‌دهد: شرکت‌های پرداخت الکترونیک می‌توانند از طریق فضای ابری، به پایانه‌های پرداخت الکترونیکی دسترسی پیدا کرده، از راه دور آخرین نسخه نرم‌افزارها و Firmware های مربوط به کارت‌خوان‌ها را به‌روزرسانی کنند و کارت‌خوان‌هایی که مدتی غیرفعال بوده‌اند را بررسی کرده و از آخرین موقعیت مکانی پایانه پرداخت الکترونیک مطلع شوند. علاوه بر این دارندگان ناوگان می‌توانند مارکت نرم‌افزارهای اندرویدی مخصوص خود را داشته باشند و با ارائه نرم‌افزارهای مختلف کسب‌وکار به دارندگان کارت‌خوان، کیفیت خدمات خود را بالاتر برده و راه‌های درآمدزایی جدیدی ایجاد کنند و با هزینه کمتر دستگاه‌ها را مدیریت کنند.

او ادامه می‌دهد: به TECHSTORE، دو قابلیت اصلی Geofencing و RKI اضافه شده است. شاپرکPSP‌ها را ملزم کرده است که دستگاه‌های پرداخت تنها در شبکه الکترونیکی کشور فعال باشند و نباید از سرزمین جغرافیایی ایران خارج شده و عملیات پرداختی داشته باشند. در این حینPSP‌ها هم تلاش‌هایی در این باره کرده بودند که با راهکارهایی مثل چک کردن IP خارج کشور و امثال آن تراکنش‌ها را کنترل کرده و مانع این فرآیند شوند. اما قابلیتی که توسن‌تکنو در TECHSTORE توسعه داد این بود که در لایه OS و سیستم‌عامل اندروید تمرکز کرد و به محصول، قابلیت Geofencing را افزود.

فاطمی درباره Geofencing توضیح می‌دهد: کار Geofencing این است که به PSP این اختیار را می‌دهد که ناوگان و عملیات خود را به منطقه دلخواه خود در ایران محدود و مرز عملیاتی آن را مشخص کنند. یعنی به گونه‌ای که اگر دستگاه از آن منطقه بیرون برود دستگاه قفل شده و قابلیت هیچ‌گونه عملیاتی را نداشته باشد. برای مثال در بحث مناطق آزاد دستگاه‌های پایانه‌های پرداخت الکترونیکی معاف از مالیات هستند. اگر دستگاهی در مناطق آزاد ثبت شده باشد و کسب‌وکار بخواهد آن را در داخل تهران استفاده کند و مالیات را دور بزند، این امکان را نخواهد داشت.

او ادامه می‌دهد: ماژول بعدی بحث RKI است. PSPها درگیر یک سری عملیات برای فعال کردن دستگاه‌های اندرویدی، پیکربندی و فعال کردن اپلیکیشن‌ها روی آن هستند و برای اینکار مجبورند در محل مشتری، کارمند بفرستند که این کار شامل هزینه و اتلاف زمان زیادی است. ما با استانداردهای جهانی سعی کردیم این فرآیند را از راه دور انجام دهیم و هم ریسک‌‌های امنیت و هم هزینه‌‌های مالی را به شدت کاهش دهیم.

محصول دیگری که در حال توسعه آن هستیم محصول کسب‌وکار «آرتین» یکی از زیرمجموعه‌های توسن‌تکنو است که مخصوص مراکز ارتباط است. این محصول با نام آرتین کیوسی از طریق هوش مصنوعی می‌تواند تمام تماس‌ها را هوشمندانه کنترل و ارزیابی کند. بدین‌ترتیب کیفیت ارتباط با مشتریان از طریق هوش مصنوعی تحت کنترل قرار می‌گیرد و با ویژگی‌هایی که این محصول دارد می‌توان به بهبود تجربه مشتریان و حصول اطمینان از کیفیت ارتباط با آن‌ها به مناسب‌ترین شکل آگاه شد.

ارسال دیدگاه