پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 2022
پ
پوریا آسترکی:

رقابت با گوگل بیشتر شبیه شوخی است

پوریا آسترکی در واکنش به اظهارات دبیر شورایعالی فضای مجازی درباره ایجاد گوگل ملی اظهار کرد: غول های فناوری مانند ماکروسافت نتوانستند چیزی شبیه گوگل بسازند بنابراین رقابت با گوگل بیشتر شبیه شوخی است.

این فعال فضای مجازی با بیان این مطلب به وب زوم گفت: سرچ بر مبنای فراهم کردن اطلاعات دقیق و منصفانه برای کاربر است اما اصولا سیاست هایی که در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد بر مبنای فیلتر کردن اطلاعات است. بنابراین با توجه به این تفاوت اساسی، از نظر فکری و فلسفی نمی توانیم چیزی شبیه گوگل بسازیم. 
او به عنوان فردی که در حوزه فضای مجازی فعالیت دارد و پلتفرم هایی نیز ساخته است تاکید کرد: کاری را می توان ملی خطاب کرد که ملی انجام شده باشد. ما نمی توانیم تصمیمی را بگیریم و چون صرفا به واسطه اینکه آن تصمیم در ایران اتفاق افتاده است، آن را ملی بنامیم! ملی شدن یعنی تصمیمی همگانی و مشارکتی انجام شده باشد. 
آسترکی با بیان اینکه «در کل اکوسیستم نرم افزاری ایران مسائلی مثل open sourse و نرم افزار آزاد و ... مغفول مانده و نادیده گرفته می شوند» گفت: وقتی نمی توانیم در پنج سال گذشته پنج اپ یا نرم افزار نام ببریم که از محل همین حمایت های دولتی و حاکمیتی راه اندازی و موفق شده باشند، عملا چیزی به عنوان نرم افزار ملی نداریم. اگر ادعا می شود نرم افزار یا شبکه ملی وجود دارد، کد آن را اعلام کنند. این کد باید در اختیار من که جزئی از این ملت هستم باشد تا بتوانم آن را بهبود ببخشم یا چیزی بهتر از آن بسازم. بنابراین اصل قضیه یعنی ملی بودن تا حد زیادی زیر سوال است. 
این فعال فضای مجازی در پاسخ به این سوال که آیا زیرساخت های لازم برای ایجاد گوگل ملی وجود دارد نیز گفت: شاید تنها مشکلی که ما نداریم اما بزرگش می کنیم همین موضوع زیرساخت، سخت افزار و سرور است. برای اینکه شما یک پلتفرم را موفق کنید احتیاج دارید که آدم ها را راضی کنید، به عبارت دیگر پلتفرم های باید وجه انسانی داشته باشند.
آسترکی اضافه کرد: اگر گوگل، گوگل است برای این است که انسان در آن احساس راحتی می کند و از نتایجی که از گوگل به دست می آورد، رضایت دارد. بحث درباره این نیست که گوگل چند هزار سرور دارد، اصلا مگر برای من به عنوان کاربر اهمیتی دارد که گوگل چقدر سرور دارد؟ آنچه برای کاربر اهمیت دارد رضایت و احساس راحتی است. 
او با بیان اینکه مساله ما سخت افزار و زیرساخت نیست گفت: در حوزه شبکه های اجتماعی و برنامه های کاربردی، از یک اپلیکیشن موبایل گرفته تا چیز عظیمی مانند گوگل اصل رضایت مردم است و اگر سیاست گذاری ما به سمت جلب رای مردم نرود با صدهزار سرور و 500 دیتا سنتر در هر روستای ایران باز هم به جایی نمی رسیم.  

 

ارسال دیدگاه