پایگاه خبری وب زوم
شنبه 24 آبان 1404
کد خبر: 20714
پ

ابلاغ ممنوعیت تبلیغات رمزارزها در رسانه‌ها؛ پلتفرم‌های دیجیتال نیز مشمول ممنوعیت شدند

وزارت ارشاد در ابلاغیه‌ای به رسانه‌ها درباره ممنوعیت تبلیغات مرتبط با رمزدارایی‌ها، انتشار تبلیغات را مشروط به دریافت مجوز اعلام کرده است. همچنین پلتفرم‌ها و سکوهای تبلیغات دیجیتال هم مشمول این ممنوعیت‌ها هستند.

به گزارش پیوست، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با صدور ابلاغیه‌ای خطاب به رسانه‌ها، ضمن هشدار نسبت به ریسک‌های این حوزه، دستور توقف فوری هرگونه فعالیت تبلیغاتی را داده است.

در این ابلاغیه تاکید شده که هرگونه تبلیغ، ترویج یا تشویق مردم برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها ممنوع است، مگر در شرایط محدود و با مجوزهای لازم.

ممنوعیت گسترده در رسانه‌ها

تبلیغ رمزدارایی‌ها در رسانه‌های محیطی، مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رسانه ملی، رسانه نمایش خانگی و رسانه‌های دیجیتال، بدون رعایت شرایط، ممنوع اعلام شده است.
همچنین این ابلاغیه تبلیغات از طریق پلتفرم‌ها و سکوهای تبلیغات دیجیتال نیز مشمول ممنوعیت است و مسئولیت کنترل انتشار بر عهده مدیران رسانه‌ها گذاشته شده است.

استثنا برای ارائه‌دهندگان دارای مجوز

براساس ابلاغیه وزارت ارشاد فقط آن دسته از ارائه‌دهندگان خدمات رمزدارایی که دارای مجوز مربوطه باشند، مجاز به معرفی خدمات خود در درگاه‌های اینترنتی رسمی هستند، مشروط بر اینکه الزامات تعیین‌شده را رعایت کنند.

شفاف‌سازی ریسک سرمایه‌گذاری

از دیگر بخش‌های مهم این ابلاغیه تاکید روی شفاف‌سازی ریسک در تبلیغات است. به این ترتیب تبلیغات مجاز باید شامل اطلاع‌رسانی صریح و برجسته درباره ریسک‌های بازار، نوسان قیمت و احتمال از دست رفتن سرمایه باشد. وعده سود ثابت یا تضمین رشد قیمتی به‌شدت ممنوع شده‌اند.

ممنوعیت کسب‌وکارهای مرتبط

براساس داده‌های این ابلاغیه، تبلیغ فعالیت‌هایی چون استخراج رمزارز (از جمله استخراج ابری)، خرید و فروش دستگاه‌های استخراج، کسب درآمد از طریق «کار در منزل با ارز دیجیتال»، اجاره یا خرید و فروش حساب کاربری صرافی، همه ممنوع اعلام شده‌اند.

نظارت و مسئولیت رسانه‌ها

همچنین ابلاغیه وزارت ارشاد خواستار توقف هرگونه تبلیغات مرتبط با رمزارزها در رسانه‌ها شده است. در این ابلاغیه گفته شده، رسانه‌ها موظف‌اند هرگونه تبلیغ مرتبط با رمزارزها را فورا متوقف کنند و نظارت دقیق بر محتوای تولیدی و آگهی‌های دریافتی را اعمال نمایند. در صورت بروز تخلف، مسئولیت حقوقی و قانونی بر عهده مدیر رسانه است.

ارسال دیدگاه