پایگاه خبری وب زوم
شنبه 24 آبان 1404
کد خبر: 20716
پ

الزام بیمه مرکزی به رفع تبعیض میان کارگزاران سنتی و آنلاین

با ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی، بیمه مرکزی موظف شد ظرف دو ماه تبعیض‌های نظارتی میان کارگزاران بیمه برخط و سنتی را برطرف کند.

مرکز ملی فضای مجازی مصوبات نخستین جلسه کمیته تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال را به بیمه مرکزی و مدیران شرکت‌های فعال در حوزه بیمه برخط ابلاغ کرد. این مصوبات به‌طور مشخص بر رفع تبعیض‌های نظارتی میان کارگزاران آنلاین و سنتی تمرکز دارد و بیمه مرکزی موظف شده ظرف دو ماه نسبت به اصلاح رویه‌ها اقدام کند.

بر اساس متن ابلاغیه، یکی از مهم‌ترین موارد مصوب، شکایت سکوهای فروش آنلاین بیمه از نحوه اجرای مواد آیین‌نامه‌های نظارتی شورای عالی بیمه بود. طبق این مصوبه، بیمه مرکزی باید در بازه زمانی تعیین‌شده هرگونه تبعیض در اعمال نظارت بر تسویه‌حساب کارگزاران آنلاین و سنتی را برطرف کند.

در صورتی که پس از پایان این مهلت، تبعیض همچنان وجود داشته باشد، ماده ۵ آیین‌نامه شماره ۹۲/۳ معلق خواهد شد و ماده ۲۳ آیین‌نامه شماره ۹۲ لازم‌الاجرا است. تشخیص نهایی درباره رفع یا تداوم این تبعیض‌ها نیز به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سپرده شده است.

علاوه بر این، در بخش دیگری از نامه به موضوع شکایت کارگزاران برخط نسبت به آیین‌نامه‌های شماره ۸۳، ۱۰۲ و ۱۰۲/۱ شورای عالی بیمه پرداخته شده است. به دلیل برداشت‌های متفاوت از قوانین مرتبط با نرخ‌گذاری کارمزد و ارتباط آن با ماده ۱۸ قانون بیمه اجباری، مقرر شد که برای شفاف‌سازی این موضوع، از مجلس شورای اسلامی استفساریه دریافت شود.

الزام بیمه مرکزی به رفع تبعیض میان کارگزاران سنتی و برخط

این مصوبات به امضای محمدامین آقامیری، دبیر شورای عالی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی رسیده و خطاب به محمد خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی و مدیران عامل شرکت‌های بیمه‌ ازکی، دات‌کام و بیمه‌بازار صادر شده است.

در متن ابلاغیه همچنین تأکید شده است که وزارت اقتصاد، بیمه مرکزی و سایر نهادهای ذی‌ربط باید اقدامات لازم را برای تسهیل فعالیت کسب‌وکارهای بیمه‌ای دیجیتال در چارچوب قوانین فراهم کنند.

ابلاغ این تصمیمات در حالی صورت گرفته که طی ماه‌های گذشته، فعالان حوزه بیمه دیجیتال بارها نسبت به وجود تبعیض‌های ساختاری میان کارگزاران آنلاین و سنتی اعتراض کرده بودند. به گفته آنان، این نابرابری‌ها مانع جدی بر سر راه توسعه خدمات بیمه‌ای نوین و رقابت سالم در بازار محسوب می‌شود.

ارسال دیدگاه