پایگاه خبری وب زوم
شنبه 24 آبان 1404
کد خبر: 20865
پ

انجمن فین‌تک: نهادهای نظارتی پیگیر حل شدن مشکل کاربران اکسکوینو هستند

انجمن فین‌تک در واکنش به اعتراضات علیه اکسکوینو اعلام کرد قرار است تا ظرف یک ماه آینده مشکل کاربران این پلتفرم حل شود و نهادهای نظارتی در جریان هستند.

علیرضا یعقوبی، رییس هیات مدیره انجمن فین‌تک، با اشاره به تداوم اعتراضات کاربران علیه اکسکوینو گفت انجمن طی دو ماه گذشته شکایاتی از این مجموعه دریافت کرده و به دنبال این شکایت‌ها، برای حل مشکل، با اکسکوینو نامه‌نگاری‌هایی کرده که در نهایت، اعلام شد این موضوع طی یکی، دو ماه حل خواهد شد.

پس از آن، اعضای انجمن فین‌تک تصور می‌کردند که مشکلات حل شده اما به‌نظر می‌رسد روند شکایات کاربران از اکسکوینو همچنان ادامه دارد؛ هرچند در روزهای اخیر، انجمن فین‌تک «گزارش مستند» در این زمینه دریافت نکرده و رسیدگی رسمی به این موضوع هم منوط به ارسال مدارک است.

به نظر می‌رسد عدم شناخت این انجمن از سوی کاربران معترض موجب این شده که مستندات به این انجمن ارائه نشود. پیگیری‌های زومیت نیز حکایت از این دارد که اکثر شکایت‌کنندگان به این صرافی دیجیتال از دیگر بسترهای قانونی نظیر پلیس فتا و... مطالبه‌های خود را پیگیری می‌کنند. با وجود این پیگیری‌ها هم البته هنوز مشکل برطرف نشده و کماکان اعتراض کاربران به این صرافی و تجمع‌های اعتراضی برای حل این مساله ادامه دارد. ناگفته نماند در حال حاضر یک گروه تلگرامی متشکل از هزار عضو از معترضین به عملکرد این صرافی دیجیتال وجود دارد.

انجمن فین‌تک نیز اعلام کرده در صورت دریافت مستندات از سمت کاربران، گفت‌وگو با عضو این انجمن، یعنی اکسکوینو، را برای حل مشکل در دستور کار خود قرار می‌دهد؛ این اقدامی است که به گفته رییس هیأت مدیره انجمن فین‌تک در ماه‌های گذشته در برخی شکایات صورت گرفته است. یعقوبی در گفتگو با زومیت اعلام کرد که چند ماه پیش شکایاتی از سوی برخی کاربران اکسکوینو به انجمن فین‌تک اعلام شد:

«ما با قید فوریت در این مورد پیگیری کردیم و در مرحله‌ اول مکاتبه‌ای با این مجموعه انجام دادیم. در پاسخ نیز بیان شد که قرار است مشکل طی دو‌ماه حل بشود و طبق تماس دبیرخانه‌ انجمن با برخی کاربران اطمینان حاصل شد که از طرف مجموعه‌ی اکسکوینو با کاربران هم تماس گرفته شده و اعلام شده که این مشکل حل خواهد شد.»

- علیرضا یعقوبی، رییس هیات مدیره انجمن فین تک

با این حال، نباید فراموش کرد پیگیری‌های زومیت حکایت از این دارد که برخی از کاربران از اردیبهشت‌ماه امسال، یعنی بیش از پنج ماه قبل، با مشکل برداشت دارایی مواجه هستند اما آن‌طور که دبیر انجمن فین‌تک می‌گوید شکایاتی که به این انجمن رسیده مربوط به نهایتا دو ماه پیش بوده است.

یعقوبی در ادامه اظهارات خود گفت: «ما امیدواریم اکسکوینو بتواند مجددا اعتماد را با راهکارهای دقیق به کاربران خود بازگرداند و این اتفاق باعث لطمه خوردن به این کسب‌وکار نشود.» یعقوبی به زومیت گفت که نهادهای نظارتی و مسئول در جریان ماجرای اکسکوینو و مشکلات اخیر بوده و در حال گفتگو و کمک به این مجموعه هستند تا مشکلات برطرف شود: «اکسکوینو متعهد شده که این مشکل را حل خواهد کرد و ما هم امیدواریم که این اتفاق به زودی بیفتد و پیگیر این موضوع نیز خواهیم بود.

یعقوبی تاکید کرد که در صورت عدم تحقق وعده حل شدن مشکل کاربران اکسکوینو جای نگرانی وجود ندارد. او به زومیت گفت که نهادهای نظارتی و مسئول در جریان ماجرای اکسکوینو و مشکلات اخیر هستند و در حال گفتگو با این مجموعه هستند تا حق و حقوق کاربران برگردانده شود:

بر اساس اعلام این شرکت تا یک الی دو ماه آینده مشکل حل خواهد شد و در صورت عدم تحقق این اتفاق، حتما نهادهای نظارتی به ماجرا ورود پیدا خواهند کرد و جای نگرانی برای حق و حقوق کاربران وجود ندارد.»

- علیرضا یعقوبی، رییس هیات مدیره انجمن

تنها ابزار حقوقی انجمن فین‌تک برای رسیدگی به این موضوع تعلیق تمدید عضویت این شرکت در انجمن است

رئیس هیأت‌مدیره انجمن فین‌تک، نیز در گفت‌وگو با زومیت توضیح داد که تنها ابزار حقوقی که انجمن فین‌تک برای رسیدگی به این موضوع در اختیار دارد تعلیق تمدید عضویت این شرکت در انجمن است که در صورت محرز شدن شکایات می‌تواند رخ بدهد.

رئیس هیأت‌مدیره انجمن فین‌تک تاکید کرد که در روزهای اخیر کسی با مستندات رسمی به انجمن مراجعه نکرده و صرفا «شنیده‌ها» و «اخبار تجمع مقابل دفتر شرکت» به دست انجمن رسیده است.

یعقوبی با تفکیک جایگاه انجمن از نهادهای صنفی و دولتی گفت: «انجمن فین‌تک اتحادیه صنفی نیست؛ وظیفه اصلی ما حمایت از اعضا و در عین حال پاسداشت حقوق شهروندی است. اختیار اخراج نیروی انسانی شرکت‌ها را نداریم و طبیعتا باید پاسخگوی وزارت کار هم باشیم.»

به گفته او، پیگیری‌های انجمن «در چارچوب گفت‌وگو و مکالمه» انجام می‌شود و «چند مورد شکایت یکی‌، دو ماه گذشته با رایزنی رسیدگی شده»، اما به دلیل ماهیت فرایند، امکان رسانه‌ای کردن جزئیات آن وجود ندارد. رئیس هیأت‌مدیره انجمن فین‌تک در ادامه گفت:

اگر فرد یا افرادی با مدارک روشن، مثل اسناد عدم‌پرداخت، رسید تراکنش و مکاتبات رسمی، به انجمن مراجعه کنند، بدون فوت وقت پیگیری می‌کنیم. اگر رایزنی‌ها به نتیجه نرسد، تنها اهرم در اختیار ما تعلیق تمدید عضویت آن عضو در انجمن است.

- علیرضا یعقوبی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن فین‌تک

نحوه ارائه مستندات به انجمن فین‌تک

او همچنین بر «ضرورت پرهیز از تصمیم‌گیری بر اساس شایعات» و «توازن میان رعایت حقوق کاربران و حفظ اعتبار مجموعه‌ها تا زمان روشن شدن واقعیت» تاکید کرد. یعقوبی مسیرهای ارسال شکایت به انجمن را «از طریق ایمیل و کانال‌های ارتباطی رسمی» اعلام کرد و گفت: «به محض دریافت مستندات، فرایند بررسی آغاز می‌شود.»

رئیس هیأت‌مدیره انجمن فین‌تک در عین حال یادآور شد که «رسیدگی قضایی و تصمیمات انتظامی خارج از حیطه اختیارات انجمن است» و انجمن صرفا در مقام «میانجی و تسهیل‌گر» برای حل اختلافات اقدام می‌کند.

ایمیل این انجمن با آدرس iranfintecha@gmail.com در اختیار مردم قرار گرفته است و شماره تلفن ۰۹۹۱۲۷۰۸۹۴۲ برای ارتباط تلگرامی با انجمن فین‌تک در نظر گرفته شده است.

ارسال دیدگاه