پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 221
پ
جغرافیا تعیین‌کننده نیست

فرصت‌های استارت‌آپ‌های بومی

غلامرضا دبیری

 

قبل از آن‌که به فرصت و امکانات توسعه استارت‌آپ در شهرستان‌ها بپردازیم، باید تعریفی از استارت‌آپ داشته باشیم تا در ادامه شکل‌ها و الگوریتم‌های ایجاد آن‌ها را بررسی کنیم.

تعاریف مختلفی از استارت‌آپ توسط متخصصان این عرصه بیان شده است:

- استیو بلنک (Steve Blank)، کارآفرین در سیلیکون ولی و مدرس دانشگاه، استارت‌آپ را سازمانی در جست‌و‌جوی یک مدل کسب‌وکار با قابلیت تکرار و مقیاس‌پذیری تعریف می‌کند.

- اریک ریس (Eric Ries)، کارآفرین و بنیانگذار IMVU، یک نظریه‌پرداز در حوزه کارآفرینی و به‌طور خاص استارت‌آپ‌ها، به وجود آمدن استارت‌آپ را که یک نهاد انسانی برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید است، در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد، ضروری دانسته است.

خیلی از مراجعین این سوال را از من می‌پرسند که آیا مانند سیلیکون ولی که قلب استارت‌آپ است، تهران هم برای ایجاد استارت‌آپ مناسب است؟ باید بگویم به طور کلی پایتخت به دلیل گستردگی و تمرکز می‌تواند یکی از انتخاب‌هایی باشد که برای ایجاد و شکل‌گیری استارت‌آپ مناسب است اما این دلیل نمی‌شود که نمی‌توان در شهرهای دیگر چنین کاری را کرد. در شهرهایی مانند مشهد، اصفهان، تبریز و... خیل جوانان پرانرژی در حال آزمون و خطا با رویاهای بسیار بزرگ هستند که با تلاش و پشتکار موفقیت‌هایی هم به دست آورده‌اند.

مطالعه و پایش نیازهای شهری و رفع نیازهای مردم شهرهای مختلف یکی از موثرترین راه‌های ایجاد بستر استارت‌آپی است. در عین حال به طور قطع سرمایه یکی از دلایل رشد کسب‌وکار است اما در استارت‌آپ لزوما نیاز اولیه نیست و اگر ایده و پلن مناسبی برای ایجاد آن داشته باشید، سرمایه‌گذار به سمت شما خواهد آمد.

امروزه در ایران شتابدهنده‌هایی - شتابدهنده به شرکت‌هایی گفته می‌شود که سرمایه اولیه و اجرای ایده‌های نوپا را در مقابل قرارداد فی مابین به عهده می‌گیرد - وجود دارند که با حمایت از ایده‌های نوپا و جوانان خوش‌فکر به رشد آن‌ها کمک می‌‌کنند و همایش و نمایشگاه‌های زیادی برگزار می‌شود که با حضور و معرفی ایده خود می‌توانید جذب سرمایه کنید.

تاکید بر اهمیت ایده در شکل‌گیری استارت‌آپ خود نشانگر این موضوع است که جغرافیا نمی‌تواند تعیین‌کننده هوش استارت‌آپی باشد و تنها پشتکار و گرفتن مشاوره مناسب در جهت نیازسنجی دقیق و پتانسیل RUN شدن آن می‌بایست در اولویت قرار گیرد. این‌که بدانید در این شرایط چگونه می‌توانید تسهیل در امور روزمره مردم شهر یا کشور خود ایجاد کنید، می‌تواند یک پرش بزرگ به سوی موفقیت برای شما در استارت‌آپ باشد.

البته برخی استارت‌آپ‌ها با توجه به نوع منطقه و جغرافیا تعریف می‌شوند اما اکثر استارت‌آپ‌ها هیچ نیازی به حضور در شهر‌ها و مراکز مهم ندارند و می‌توانند از درون خانه تنها با ایده و پشتکار ایجاد شوند. هر چند برای تداوم یک کسب‌وکار، داشتن تیم حرفه‌ای و متعهد بسیار اهمیت دارد و می‌تواند در رشد و معرفی کردن کسب‌وکار موثر باشد.

استارت‌آپ‌هایی که در حال حاضر می‌توانید ایجاد کنید، تنوع گسترده‌ای دارند که از این میان می‌توان به خرده‌فروشی اینترنتی، اشتراک ویدئو، فروش اینترنتی لباس، حمل‌ونقل درون‌شهری، فروش بلیت هواپیما و قطار، رزرو هتل و اقامتگاه، تخفیف گروهی، اجاره وسایل و تجهیزات، بیمه، سوپرمارکت آنلاین، فروش اینترنتی غذا و میوه، فروش اپلیکیشن، خدمات مالی، خدمات منزل، آموزش، خشکشویی آنلاین، سلامت و... اشاره کرد. خلاقیت و شناختن نیاز مردم و همت برای رفع آن بزرگ‌ترین و بهترین ایده برای شما خواهد بود.

ارسال دیدگاه