پایگاه خبری وب زوم
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403
کد خبر: 2304
پ

مشکلات سامانه شاد و دردسرهای دانش‌آموزان و والدین

نسخه اول «شاد» که ۲۱ فروردین‌ماه معرفی و به میزبانی اپراتور همراه اول اجرا شد، مشکلاتی داشت و برخی مدارس به همین دلیل از سامانه‌های دیگری استفاده می‌کردند اما وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده نسخه جدید شاد از امکانات بهتر و سرعت بالاتر برخوردار است.

تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا جامعه جهانی را با پدیده‌ای روبه‌رو کرد که تحصیلات برای کودکان، نوجوان و جوانان از مدرسه به فضای مجازی منتقل شد. در ایران هم آموزش مجازی باید اتفاق می‌افتاد. همان دوران قرار شد سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا به وسیله آن آموزگاران با دانش‌آموزان در ارتباط باشند تا بچه‌ها از تحصیل عقب نمانند. این سامانه «شاد» نام گرفت که مخفف شبکه اجتماعی دانش‌آموزان است.

نسخه اول «شاد» که ۲۱ فروردین‌ماه معرفی و به میزبانی اپراتور همراه اول اجرا شد، مشکلاتی داشت و برخی مدارس به همین دلیل از سامانه‌های دیگری استفاده می‌کردند اما وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده نسخه جدید شاد از امکانات بهتر و سرعت بالاتر برخوردار است.

طی سه ماهه سال تحصیلی ۹۸-۹۹ دانش‌آموزان در سراسر کشور با دسترسی نامناسب به سامانه «شاد»، این سال تحصیلی را به پایان رساندند و حالا با شروع سال تحصیلی جدید، با وجود اما و اگرها درباره‌ی برگزاری کلاس‌های حضوری، این سامانه به‌روزرسانی شده و احتمالا تا پایان سال تحصیلی جاری، آموزش از طریق همین سامانه خواهد بود.  

بر اساس گزارش مدیران سازمان آموزش و پرورش کشور، حدود ۱۷ میلیون دانش‌آموز و معلم در سراسر کشور برنامه «شاد» را نصب کردند و ۱۰ میلیون نفر در این سامانه فعال هستند و البته بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز نیز در مناطق محروم هنوز به این سامانه دسترسی ندارند. اما مشکل فقط عدم دسترسی دانش‌آموزان مناطق محروم نیست و با گذشت تقریبا یک ماه از آغاز سال تحصیلی جدید مشکلات دانش‌آموزان و والدین‌شان با مشکلات این سامانه همچنان پابرجاست.

معاون فرهنگی تربیتی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان در این باره می‌گوید: «اسم سامانه شاد را باید ناشاد به زبان آورد چرا که کام خانواده‌ها را تلخ کرده است؛ با در ارتباط بودن با خانواده و دانش‌آموزان، در برخی از خانواده‌ها دو یا سه فرزند دانش‌آموز وجود دارند که مشکلات بسیاری را به وجود آورده است. یکی از مشکلات بزرگ این سامانه در روزهای اول طرز احراز هویت و عدم نصب صحیح آن است.»

از سوی دیگر رضا حاجی‌پور، عضو کمیسیون آموزش مجلس، با تاکید بر لزوم ارتقاء کیفیت خدمات سامانه شاد برای دانش آموزان گفت: «اگرچه سامانه شاد طراحی شده است ولی عده‌ای از دانش آموزان به دلیل مشکلات دسترسی به اینترنت امکان استفاده از این سامانه را ندارند یا اینکه برخی از افراد کمتر برخوردار توان دسترسی به امکاناتی همچون تلفن هوشمند و تبلت را برای استفاده از این سامانه ندارند. برای مثال در برخی از مناطق حتی مناطق شهری هم برای دسترسی به آنتن دهی دارای نقاط کور هستیم، همین موضوع دسترسی به سامانه شاد را دچار مشکل می‌کند پس با توجه به شرایط کنونی کشور،‌ قطعا لازم است به زیرساخت‌ها در حوزه تدریس از راه دور از طریق فضای مجازی توجه لازم را داشته باشیم.«

عدم سهولت در ثبت‌نام، پیچیدگی‌های احراز هویت برای دانش‌آموزان، قطعی مکرر برنامه، کند بودن آن و هنگ کردن سامانه در حین استفاده برخی از مشکلاتی است که دانش‌آموزان و والدین درباره «شاد» به آنها اشاره دارند.

حالا سامانه «شاد» بیشتر از آنکه در خدمت دانش‌آموزان باشد به دردسری جدید برای آنها و والدین‌شان تبدیل شده است. اعتراض‌ها به مشکلات و کاستی‌های این سامانه آنقدر زیاد شد که وزیر ارتباطات خبر از راه‌اندازی مرکز تماس توسط وزارت آموزش و پرورش و همراه اول برای پاسخگویی به مشکلات سامانه شاد داده است. در این خبر آمده است: «اگر در استفاده از این سامانه با مشکل مواجه‌اید، لطفا صرفا با مراکز تماس این سامانه به شماره ۰۲۱۴۳۰۸۱ و یا اگر مشترک همراه اول هستید با شماره ۹۹۹۰ تماس بگیرید.»

باید منتظر ماند و دید بالاخره مشکلات این سامانه توسط وزارت آموزش و پرورش و به طور خاص میزبان این سامانه یعنی اپراتور همراه‌اول حل خواهد شد یا دانش‌آموزان و والدین‌شان تا پایان سال تحصیلی باید با دردسرهای این سامانه‌ی پرنقص دست و پنجه نرم کنند.

کلید واژه : شاد سامانه شاد
ارسال دیدگاه