پایگاه خبری وب زوم
جمعه 7 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3327
پ

پارک فناوری پردیس با بودجه ناچیز ۱۴۰۰ از رشد جا می ماند

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس گفت: این پارک از رشد نسبی بودجه و اعتبارات عمومی خوبی بهره مند نشد و این باعث جاماندن از رشد پارک در اجرای برخی‌ برنامه‌ها شد.

محسن پیلان نژاد اظهار کرد: پارک فناوری پردیس از سال ۹۸ تاکنون از رشد نسبی بودجه و اعتبارات عمومی در مقایسه با سایر پارک‌های فناوری بهره‌مند نشده است.

وی با تاکید بر اینکه همین کاهش اختصاص بودجه پارک فناوری پردیس در دوسال اخیر باعث جاماندن از رشد پارک در اجرای برخی‌ برنامه‌ها شده است، بیان کرد: تقریبا طی دو سال گذشته همه پارک ها به صورت میانگین ۱۰۰درصد رشد داشتند ولی پارک فناوری پردیس کمتر از ۱۰ درصد رشد بودجه ای داشته است.

وی ادامه داد: اگر لایحه ۱۴۰۰ را مبنا قرار دهیم در این بودجه همچنان برخی از پارکها به نوعی یک افزایش ۳۰-۴۰ درصدی داشتند و درست است که پارک فناوری پردیس هم شامل این افزایش شده است، اما این در حالی است که همین افزایش هم بر اساس برنامه‌های توسعه ای پارک منطقی نبوده و اثر منفی کاهش بودجه مصوب در سالهای گذشته برای پارک فناوری پردیس بر کیفیت اجرای برخی از برنامه‌ها همچنان باقی خواهد ماند.

به گفته پیلان نژاد، با توجه به اینکه پارک فناوری پردیس به عنوان بزرگترین پارک فناوری کشور و از جمله پارکهای پیشتاز در زمینه اجرای برنامه های فناوری و نوآوری در منطقه هست و از طرفی برنامه‌های توسعه‌ای پیش‌رو، انتظار می رفت که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعتبار بیشتری برای آن در نظر گرفته شود. 

وی با بیان اینکه با توجه به حجم گزارشات ارائه شده در خصوص عملکرد و اثرگذاری برنامه‌های پارک فناوری پردیس و برنامه‌های آتی آن به سازمان‌های بالادست، تاکنون این موضوع به شکل جدی از سوی مسئولان ذیربط مورد توجه قرار نگرفته است. از طرفی متصور بودیم که با این پیگیری ها بودجه مناسبی برای پارک فناوری پردیس در نظر گرفته می‌شود. این درحالی است که ساختار برنامه‌ریزی پارک به گونه‌ای است که برای مصرف هر میزان بودجه، اثربخشی چندبرابری و خروجی قابل دفاع داریم.

پیلان نژاد خاطر نشان کرد: تاکنون هر ریال سرمایه گذاری دولتی در پارک فناوری پردیس، باعث سرمایه‌گذاری چند ده برابری بخش خصوصی در این پارک شده است که این موضوع هم برای بخش دولتی و هم برای بخش خصوصی آورده داشته که این به نوعی یک جلب اعتماد بخش خصوصی را نشان می‌دهد ولی متاسفانه به این موضوع کم توجهی شده و تمرکز و تخصیص اعتبار قابل قبول برای ایجاد بسترهایی اینچنینی برای بازیگری بخش خصوصی در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان، صورت نمی‌گیرد. در کل در ساختار بودجه ریزی کشور به نقطه اثرها توجه نمی شود.

به گفته مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس، دوسال پارک فناوری پردیس با توجه به افزایش هزینه‌ها به سختی ولی بر اساس برنامه پیشرفت اما برای سال ۱۴۰۰ نیز اگر همین بودجه مد نظر قرار بگیرد با مسائل جدی‌تری روبرو خواهیم شد.

وی تاکید کرد: با وجود کمبود بودجه ها برنامه های مهمی در پارک همچون برنامه‌های مرتبط با جهش تولید را در سال جاری پیش بردیم تا تسهیل فضای کسب و کار واحدهای فناور برای خلق ایده و تجاری‌سازی آن و از طرفی رفع نیازهای کشور در همین راستا محقق شود.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و امور اقتصادی پارک فناوری پردیس  با تاکید بر اینکه در پارک فناوری پردیس برنامه های توسعه‌ای برای سال‌های آتی در پیش گرفته شده است، تاکید کرد: تحقق کامل این برنامه‌ها با هدف‌گذاری‌های انجام شده نیاز به افزایش بوده بیش از ۱۰۰ درصدی دارد و با حدود ۴۰ درصد افزایش امکان توسعه برنامه ها وجود ندارد.

منبع: مهر

ارسال دیدگاه