پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3396
پ

پاره ای از کردستان

برگزاری مراسم نوروز کردی در منطقه کردستان ایران حدود ده سال پیش در مناطق شهری، روستایی و محلی نزدیک شهر سنندج(تهران487 کیلومتری تهران) آغاز شد و هر سال تعداد بیشتری از مردم در آن شرکت می کنند.

رگزاری مراسم نوروز کردی در منطقه کردستان ایران حدود ده سال پیش در مناطق شهری، روستایی و محلی نزدیک شهر سنندج(تهران487 کیلومتری تهران) آغاز شد و هر سال تعداد بیشتری از مردم در آن شرکت می کند اما در سال های اخیر در بعضی از مناطق همانند پالگان( یکی از روستاهای تابع شهر کامیاران 550 کیلومتری تهران ) مجوز برگزاری به آنها داده نشد و در بعضی از روستاها نیز به ندرت برگزار شده است. در کشورهای عراق، ترکیه و سوریه کردها خواستار حرکت های سیاسی، نظامی و فرهنگی برای اعتنا به جشن نوروز و به رسمیت شناختن این آئین و اعلام آن به عنوان تعطیل رسمی بودند، که دولت های مزبور پس از درگیری های متوالی سیاسی و نظامی این عید باستانی ایرانی-کردی را به رسمیت شناختند. اما نوروز کردی به سه هزار سال پیش از میلاد مسیح که کی مورس به دشمن حمله کرد، می باشد. تاریخ کردی که امسال مصادف با 2719 کردی و برابر با 15 اسفند 1398 سال شمسی بود (میلادی2019) که این تاریخ  مادی یا کردی مبنی و مبدأ امپراطوری مادهاست و به رهبری دیا اوکو است . او در برابر تهدید های پادشاهان اوراتور و آشورا طایفه ای از مادها را تشکیل داد.  

کی مورس در کوهستان رواندز با دشمن به جنگ پرداخت و در روز آغاز پیکار به سپاهیان فرمان داد که در صورت پیروز شدن بر دشمن و کشتن دشمنان شان به ستیغ کوه و بالای تپه ها، گردنه ها و برج ها از آتش بر افروزند تا نشانی بر اعلام پیروزی باشد. اما داستان جشن نوروز که آنها روایت می کنند؛ چهار صد سال پس از  کی مورس می باشد. ضحاک با سپاه عظیم از اورشلیم به سوی کردستان روی آورد و در این سرزمین را اشغال کرد. او همدان را پایتخت خود قرار داد. ضحاک دختری داشت به نام ماندانا که از او پسری به دنیا آمد به نام کوروش که بعدها بعلت اختلاف از همدیگر جدا شدند و بعد از گزراندن دوره جوانی او با کمک کاوه آهنگر و امرداد از سرلشگران ضحاک به علت  اذیت و آزار قرار دادن مردم توسط او سرانجام به همراه ستمدیدگان و بیچاره گان به مبارزه با ضحاک برخواستند. کوروش جشن نوروز را برای حمله برگزید چون می دانست که آریائیان در این شب سالگرد نوروز را با شکوه تمام جشن می گیرند و از طرفی شهرنشینان و روستائیان در نقاط سر سخت و دره های صلعب العبور ساکن انند. او بر ضحاک پیروز شد ، در همه جا پیچید. بعدها او به کوروش کبیر و پادشاه ایران معروف شد. آهنگ و هلهله و شادی و رقص در منطقه برپا شد. این مردم ساکن مناطقی بودند که امروز کردستان نامیده می شود.

کلید واژه : نوروز نوروز کردی
ارسال دیدگاه