پایگاه خبری وب زوم
شنبه 1 اردیبهشت 1403
کد خبر: 3411
پ

نسل آینده پردازنده پرچمدار هواوی با لیتوگرافی ۳ نانومتری از راه می‌رسد

در حالی که هواوی به تازگی از چیپست کرین ۹۰۰۰ رونمایی کرده و گوشی‌های سری میت ۴۰ با این پردازنده روانه بازار شده‌اند، شاهد انتشار اطلاعاتی درباره نسل آینده پردازنده پرچمدار این غول فناوری چینی به نام کرین ۹۰۱۰ هستیم.

یک منبع موثق حوزه فناوری به نام «RODENT950» اخیرا در توییت خود به نام این چیپ و همچنین لیتوگرافی آن اشاره کرده است. ظاهرا تراشه کرین ۹۰۱۰ با لیتوگرافی ۳ نانومتری از راه می‌رسد که بهبود عملکرد آن در مقایسه با نسل گذشته را در پی دارد.

کرین ۹۰۰۰ اولین چیپ ۵ نانومتری در دنیای اندروید محسوب می‌شود که پس از آن شاهد رونمایی از تراشه‌های اسنپدراگون ۸۸۸ و اگزینوس ۱۰۸۰ با این معماری بودیم. در حالی که بسیاری از کارشناسان انتظار دارند هواوی حداقل برای دو سال دیگر تراشه‌های خود را با لیتوگرافی ۵ نانومتری توسعه دهد، RODENT950 نظر دیگری دارد.

در صورتی که اطلاعات اخیر صحت داشته باشد، باید منتظر رونمایی از پردازنده کرین ۹۰۱۰ در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی باشیم و همچنین گوشی‌های سری میت ۵۰ با این چیپ وارد بازار شوند. علاوه بر هواوی، شرکت‌های دیگر هم به سمت تراشه‌های ۳ نانومتری حرکت می‌کنند تا بازار رقابت همچنان داغ باقی بماند.

 

کرین ۹۰۱۰

طبق گزارش‌ها، کوالکام امسال از نسخه جدید و قدرتمندتر اسنپدراگون ۸۸۸ با نام اسنپدراگون ۸۸۸ پلاس رونمایی می‌کند، با این حال شاید در پایان ۲۰۲۱ نسل جدید پردازنده پرچمدار این کمپانی با لیتوگرافی ۳ نانومتری از راه برسد.

سامسونگ دیگر شرکتی خواهد بود که از لیتوگرافی ۳ نانومتری در نسل آینده چیپ پرچمدار خود استفاده می‌کند. اپل که سال گذشته میلادی اولین چیپ ۵ نانومتری دنیا به نام A14 Bionic را معرفی کرد، ظاهرا سال ۲۰۲۲ از پردازنده خود با لیتوگرافی ۳ نانومتری رونمایی می‌کند. این کمپانی ظرفیت اولیه تولید تراشه‌های ۳ نانومتری TSMC را رزرو کرده است.

با توجه به تمام این موارد، احتمالا هواوی اولین چیپ ۳ نانومتری جهان را معرفی می‌کند. این کمپانی در ماه‌های آینده از گوشی‌های سری P50 رونمایی خواهد کرد، با این حال نباید منتظر استفاده از چیپ کرین ۹۰۱۰ در آن‌ها باشیم. نسل آینده سری P با چیپ مشابه با سری میت ۴۰ یعنی کرین ۹۰۰۰ و 9000E از راه می‌رسد.

منبع: دیجیاتو

ارسال دیدگاه